همشهری آنلاین: رئیس انجمن موسیقی استان تهران معتقد است که باید آموزش موسیقی از مدارس شروع شود تا دانش‌آموزان از ابتدا با موسیقی خوب و ایرانی آشنا شوند.

آموزش موسیقی خوب را از دبستان‌ها شروع کنید

در روزهایی هستیم که حال موسیقی ایرانی زیاد خوب نیست و هنرمندان این عرصه محدودیت‌هایی برای فعالیت و ارائه کارهایشان دارند. رسانه ملی توجهی به موسیقی خوب و ایرانی ندارد و تکلیفش با مخاطب هنوز روشن نیست. از طرفی هم فضای مجازی در قبضه موسیقی‌های مخرب و آلوده و مبتذل است و کار به جایی رسیده که بعضا کودکان و نوجوانانمان جلف‌ترین نوع موسیقی را برگزیده‌اند و دیگر تهدید و تنبیه هم راهگشا نیست.

در این اوضاع و احوال، شهرام صارمی، رئیس انجمن موسیقی استان تهران خبر خوشحال کننده‌ای را اعلام کرده که کورسوی امیدی را روشن می‌کند. او از برگزاری کنسرت‌های ماهانه با عنوان «شب‌های موسیقی استان تهران» در 15 شهرستان استان تهران خبر داده است.
صارمی درباره «شب‌های موسیقی استان تهران» به خبرنگار ایرناپلاس گفت: انجمن موسیقی در همه شهرستان‌های استان تهران شعبه دارد. قرار است به‌واسطه همین شعبه‌ها، ابتدا گروه‌ها در شهرستان خودشان برنامه اجرا کنند و در نهایت گروه‌های منتخب در شهر تهران جمع شوند و کنسرت اجرا کنند. احتمالاً اختتامیه این برنامه در آبان برگزار می‌شود.

  • امکانات کنسرت در شهرستان‌ها مهیا شود

وی هدف از این برنامه را تقویت گروه‌های موسیقی شهرستانی اعلام کرد و گفت: انجمن با شهر تهران کاری ندارد، چون اینجا امکانات و شرایط تا حدی مهیاست، ولی در شهرستان‌ها مشکلات زیادی وجود دارد. ما قصد داریم همه انرژی‌مان را روی این 15 شهرستان بگذاریم. بعضی شهرهای استان، سالن مناسب کنسرت ندارند و برخی هم سیستم صوتی مناسب ندارند. ما سعی می‌کنیم کمک کنیم تا این مشکلات رفع شود و باید امکانات اجرا را فراهم کنیم تا به هدف نهایی که ترویج و جریان پیدا کردن موسیقی در شهرستان‌هاست برسیم، نه اینکه این‌ها را بیاوریم تهران. این برایمان مهم است در 15 شهرستان استان، کنسرت‌ها اجرا شوند.

صارمی درباره نحوه تأمین مالی این مجموعه به حمایت‌های دولتی اشاره کرد و افزود: ما از اداره کل ارشاد استان تهران و ادارات در شهرستان‌ها قول‌هایی گرفته‌ایم که حمایت کنند. الزاماً هم پول نمی‌خواهیم. همین که زیرساخت‌ها درست شود، مثلاً سالن تجهیز شود و سیستم صوتی خریداری شود، خوب است. این امکانات اگر تأمین شود، برای خودشان در همان منطقه باقی می‌ماند و به نفع هنرمندان همان شهر است.

رئیس انجمن موسیقی استان تهران درباره تدارک برنامه‌های آموزشی برای افزایش کیفیت گروه‌های موسیقی اعلام کرد: انجمن در کنار کمک‌های اجرایی، کارگاه‌های آموزشی را نیز در شهرستان‌ها برگزار خواهد کرد تا سطح و کیفیت هنرمندان موسیقی در شهرستان‌ها که شاید به اساتید کمتر دسترسی داشته باشند، ارتقا پیدا کند.

  • آموزش موسیقی در مدارس

شهرام صارمی در پایان با اشاره به اتفاقات اخیر در مدارس با نقد فضای هیجانی رسانه‌ای گفت: تا این‌گونه اتفاقات رخ می‌دهد، همه شلوغ می‌کنند و هیاهو می‌شود، ولی یک هفته بعدش همه ماجرای دانش‌آموزان را فراموش می‌کنند و دیگر کسی به فکر نخواهد بود. این مشکلات دلایل زیادی دارد و گاهی هم مسئولان مدرسه مقصر نیستند. عدم ترویج موسیقی خوب در جامعه و توجه نکردن به موسیقی کودک و نوجوان باعث این خلأها می‌شود. به نظر من، موسیقی باید در تمام مقاطع آموزشی کشور، از ابتدایی تا دبیرستان وجود داشته باشد و طبق فرهنگ و ضوابط خودمان، موسیقی خوب آموزش و ارائه داده شود. الان دیگر از دستمان در رفته است و اگر این کار را بکنیم و بچه‌ها از دبستان با موسیقی خوب آشنا شوند، برای 20 سال بعد نتیجه می‌دهد. بینید ساسی مانکن در تمام سایت‌ها هست، آیا ما توانسته‌ایم برای موسیقی فاخر خودمان این کار را بکنیم که اینقدر فراگیر شوند؟ آیا توانسته‌ایم این خوراک را برای مردم و فرزندانمان تهیه کنیم؟

کد خبر 440631

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha