مژگان مهرابی-خبرنگار: کیف‌قاپی و جیب‌بری، معضلی است که گاهی در جامعه ما رخ می‌دهد.

سارق

در بعضی از روزها خبر سرقت از گوشه و کنار شهر به گوشمان می‌رسد و حتی بعضی وقت‌ها جلو چشممان سارقان دست به سرقت زده و حاصل دسترنج دیگران را به یغما برده‌اند. مصداق آن به سرقت رفتن کیف خانمی در خیابان درودیان است که خبرنگار همشهری محله از نزدیک شاهد آن بود. ماحصل این اتفاق تلخ گزارشی است که شما در این صفحه می‌خوانید. طبق نظرسنجی خبرنگار همشهری محله از شهروندان، در محله‌های دلگشا، شیوا و جوادیه کیف‌قاپی زیاد رخ می‌دهد و همین عامل دلخوری اهالی شده است. مردم دلیل عمده سرقت در این محله‌ها را بافت فرسوده و کوچه‌پسکوچه‌های زیاد آن می‌دانند. بعد از گفت‌وگو با شهروندان و شنیدن گلایه‌هایشان سری به سرکلانتری ششم زدیم و در این‌باره با سرهنگ «محمدرضا اسفندیار» معاون اجتماعی سرکلانتری گفت‌وگو کردیم.  

داخل یکی از فرعی‌های خیابان درودیان صدای فریاد زنی می‌آید. صدای فریادهایش مردم را متوجه می‌کند که به دردسر بزرگی افتاده که برای رهایی از آن ‌طلب کمک می‌کند. صدایش فضای محله را پر کرده است. «دزد... د. . دزد... د. . کیفم را برد. » او پشت سر هم جیغ می‌کشد. موتورسواری باتوم به دست به سر و صورت زن می‌کوبد و زن مقاومت کرده و دستش را از کیف رها نمی‌کند. تا مردم به یاری‌اش بیایند، سارق موتورسوار ضربه آخر را می‌زند و زن با صورت به زمین می‌افتد. او از درد به خودش می‌پیچد. نمی‌تواند دستش را تکان دهد و احتمال می‌رود مچش شکسته باشد. اهالی دورش را گرفته و یکی از خانم‌ها به یاری‌اش می‌آید. از سوپرمارکتی سرکوچه بطری آبی تهیه می‌کند و برایش می‌آورد. زن فقط گریه می‌کند هم از درد و هم از کیف به سرقت رفته‌اش. با بغض می‌گوید: «یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پول اجاره خانه‌ام بود که می‌خواستم به صاحبخانه بدهم. با کلی بدبختی جور کرده بودم. » 

  •  جایی برای  جولان دادن سارقان 

اهالی متأثر از وضعیت رقت‌بار او سعی در آرام کردنش دارند. پیرمرد همسایه با عصبانیت می‌گوید: «روزی نیست که در این خیابان کیفی به سرقت نرود. سارقان موتورسوار جای خوبی را برای جولان دادن پیدا کرده‌اند. تا بخواهید خیابان درودیان راه دررو دارد. برای همین بی‌ترس و واهمه دست به دزدی می‌زنند. چند روز پیش هم اصغرآقا را با چاقو تهدید کرده و جیبش را خالی‌کردند. » «احمد سپیدار» صاحب سوپرمارکت سپیدار در ادامه صحبت‌های پیرمرد همسایه اشاره می‌کند در خیابان‌های محله دلگشا کیف‌قاپی زیاد اتفاق می‌افتد. او می‌گوید: «بانوان و بچه‌ها می‌ترسند دم غروب بیرون از خانه باشند. بیشتر موتورسوارها از سلاح سرد استفاده می‌کنند. » حق با اوست. محله‌های شیوا، دلگشا و جوادیه که کوچه‌پسکوچه زیاد دارند مکان مناسبی برای حضور سارقان هستند.«کمال شاهسوندی» یکی دیگر از اهالی ادامه می‌دهد: «من کاسب بلوار ابوذر هستم. در این محدوده سرقت لوازم خودرو زیاد صورت می‌گیرد. به شما توصیه می‌کنم سری به خیابان پیروزی بزنید. آنجا هم کم و بیش جیب‌بری و کیف‌قاپی رخ می‌دهد. چون راسته بازار است و مراکز خرید زیاد دارد. » 

  • پاسخ «محمدرضا اسفندیار» معاون اجتماعی سرکلانتری ششم به شکواییه شهروندان
  • شهروندان نکات ایمنی را جدی بگیرند

شکواییه اهالی ما را به سوی سرکلانتری ششم هدایت می‌کند تا گفت‌وگویی با «محمدرضا اسفندیار» معاون اجتماعی سرکلانتری داشته باشیم. اسفندیار محدوده فعالیت‌ کاری سرکلانتری را نشان می‌دهد. منطقه ۱۴ و ۱۵ و محدوده خیابان ۱۷ شهریور. او درباره سرقت‌های رخ داده در معابر پر تردد اطلاعات ارزنده‌ای را در اختیارمان می‌گذارد. می‌گوید: «بیشتر سرقت‌ها بر اثر ناآگاهی مردم و بی‌احتیاطی آنهاست. سارقان خیلی باهوش هستند و از کم توجهی شهروندان سوء‌استفاده می‌کنند. کیف یا موبایل باید به سمت دیوار باشد. هنگام صحبت کردن با موبایل باید حواستان به دوروبر باشد. کیف‌قاپی در خیابان‌هایی که راه دررو یا کوچه‌پسکوچه دارد. زیاد اتفاق می‌افتد. بعضی از خانم‌ها کیف خود را داخل خودرو روی صندلی کناری می‌گذارند. شیشه پایین یا در قفل نیست و سارق خیلی سریع کیف را به سرقت می‌برد.

بعضی از سارقان هم تصادف ساختگی ایجاد می‌کنند. » اما سرقت تلفن همراه که بیشترین دردسر را ایجاد کرده و آرامش خانواده‌ها را برهم می‌ریزد. » او در این‌باره می‌گوید: «سرقت تلفن همراه و رمزگشایی و دسترسی به اطلاعات آن مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. چندی پیش زوجی به دلیل سرقت رفتن گوشی خانم و لو رفتن عکس‌های خانوادگی دچار مشکل شده بودند و کارشان به دادسرا هم کشیده شد. » او متذکر می‌شود، در خیابان‌هایی که مرکز تجاری دارند یا پر تردد هستند امکان سرقت زیاد است. اسفندیار ادامه می‌دهد: «در اتوبوس‌ها جیب‌بری بیشتر اتفاق می‌افتد آن هم از خانم‌هایی که چادر به سر دارند. سارقان خانم خیلی راحت خود را نزدیک کرده و کیفشان را سرقت می‌کنند. »

او توصیه می‌کند شهروندان هنگام خفتگیری یا کیف‌قاپی مقاومت نکنند چون سلاح دفاعی همراه ندارند و از سوی سارق آسیب می‌بینند. می‌گوید: «بارها اعلام شده سرقت از منزل صورت گرفته و طلا و جواهر دزدیده شده است. بعضی از شهروندان اشیای باارزش خود را در دسترس قرار می‌دهند. این امر خطرناک است و سرقت را آسان می‌کند. زیورآلات و اسناد و مدارک مهم باید در جای امنی نگهداری شود. برای خانه‌ها حفاظ فلزی در نظر گرفته شود. سعی کنید قفل‌های کشویی را از داخل ببندید. پیشتر توصیه می‌شد اگر کسی در خانه نیست چراغی را روشن بگذارند. این‌ترفند حالا کارایی ندارد. چون اگر سارق شک کند چندبار زنگ را فشار می‌دهد اگر کسی جواب داد که متوجه حضور صاحبخانه می‌شود در غیراین صورت برای سرقت اقدام می‌کند. »

کد خبر 440470

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha