همشهری آنلاین: پلیس مالزی گزارش داد چهار مرد وابسته به گروه تروریستی داعش که متهم به اجرای یک توطئه تروریستی در ماه مبارک رمضان در این کشور هستند، در عملیات ویژه نیروهای امنیتی این کشور دستگیر شدند.

دستگيري مظنونان عملیات تروریستی در مالزی

به گزارش ایرنا، رسانه های مالزیایی به نقل از عبدالحمید بادور بازرس کل پلیس مالزی گزارش دادند که این چهار نفر قرار بوده تا یک طرح تروریستی شامل حملات انتحاری گسترده و ایجاد انفجار های عظیم در بندر کلانگ مالزی شرکت کنند.

طبق این گزارش، این افراد در تقسیم بندی گروهی موسوم به 'گله گرگ' در گروه تروریستی داعش فعالیت داشتند و ادعا کردند که قرار بوده در هفته اول ماه مبارک رمضان با اجرای یک طرح تروریستی قصد انتقام گرفتن از مرگ محمود ادیب محمد کاظم آتش نشان مالزیایی را داشتند.

علاوه براین این افراد متهم هستند که درصدد بودند برخی از شخصیت های عالی رتبه مالزی را ترور کنند. آنها به این افراد عالی رتبه انگ زدند که از اسلام دفاع نکرده اند.

بازرس کل پلیس مالزی در مرکز فرماندهی بوکیت امان به خبرنگاران گفت :در این طرح تروریستی همچنین قرار بوده تا حملات گسترده ای علیه مراکز مذهبی و معابد متعلق به مسیحیان، بودائیان و هندیان در بندر کلانگ مالزی انجام شود.

محمود ادیب آتش نشان جوان مالزیایی بود که در روز ۱۷ دسامبر سال گذشته در اثر جراحات وارده در معبد هندوها در ایالت سلانگور مجروح شد.

درنزاع گسترده ای که در یک معبد متعلق به هندو های تامیلی تبار در سوبانگ جایا در ایالت سلانگور در نزدیکی پایتخت مالزی درسال گذشته به علت جابه جایی این معبد روی داد، دستکم ۶ نفر کشته و بیش از ۲۳ دستگاه خودرو و موتورسیکلت به آتش کشیده شد. محمود ادیب در جریان این درگیری ها کشته شد.

تحقیقات در مورد علت مرگ آتش نشان جوان مالزیایی درجریان این شورش همچنان در حال انجام است.

براساس گزارش بازرس پلیس مالزی تروریست های دستگیر شده در ترنگانو و کلانگ شامل یک نفر مالزیایی، دو نفر روهینگیایی و یک نفر اندونزیایی هستند که در عملیات ویژه نیروهای پلیس در روزهای ۵ تا ۷ ماه مه دستگیر شدند. سرکرده این گروه تروریستی یک مرد ۳۴ ساله مالزیایی کارگر ساختمانی است.

علاوه براین در جریان دستگیری این افراد تعدادی اسلحه، مواد و تجهیزات انفجاری کشف و ضبط شده است.

طبق این گزارش سه نفر دیگر از اعضای این گروه ردیابی شده اند که پلیس درصدد دستگیری آنهاست.

مالزی با جمعیتی قریب به ۳۲ میلیون نفر یک کشور چند نژادی و چند مذهبی است و مسئولان این کشور همواره بر بردباری و زندگی مسالمت آمیز نژادها در کنار یکدیگر تاکیدکرده اند.

پلیس مالزی پیشتر اعلام کرده بود که بیش از ۲۱ نفر از عوامل درگیری و شورش معبد متعلق به هندوها در ایالت سلانگور را بازداشت کرده است. این درگیری با واکنش شدید نخست وزیر و مسئولان ارشد مالزی روبرو شد.

این کشور جنوب شرق آسیا در سالهای اخیر همواره با تهدیدهای فزاینده تروریستی از جمله تروریست های داعش رو به رو بوده است.

تبلیغات تروریست ها در فضای مجازی، و تاثیر پذیری از دیدگاههای سلفی در این کشور که بذر آن توسط عربستان دراین کشور کاشته شده، مهمترین عامل جذب نیرو برای گروههای تروریستی ارزیابی شده است.

فوزی هارون' بازرس کل پلیس مالزی در دسامبر سال ۲۰۱۸ آشکار ساخت که ۱۰۲ نفر از اتباع مالزیایی پیوسته به گروههای تروریستی درسوریه که از سال ۲۰۱۳ دراین کشور حضور داشتند، پس از تجمع در منطقه دیرالزور و البوکمال در جنوب شرق سوریه و بعد از حملات نیروهای ائتلاف کشته شدند.

'ایوب خان مدین پیچای' معاون بخش ضد تروریست فرماندهی پلیس مالزی(بوکیت امان) نیز اواخر سال گذشته دراین زمینه گزارش داد که در حال حاضر تعداد ۵۱ نفر از اتباع مالزیایی در سوریه به اتهام مداخلات تروریستی در بازداشت به سرمی برند که قرار است ۲۳ نفر آنها به کشور بازگشت داده شوند.

وی افزود تعداد ۱۱ نفر از این افراد بزرگسال و بقیه آنها را کودکان تشکیل می دهند که برخی از آنها در کمپ پناهندگان سازمان ملل در سوریه تحت بازداشت به سر می برند.

کد خبر 440388

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha