همشهری آنلاین: تعداد زیادی از گروه‌های مدنی و سیاسی در پی انتشار خبر سفر ولیعهد عربستان به چند کشور آسیایی از جمله مالزی با ارسال نامه ای سرگشاده به محمدسلمان ولیعهد سعودی نسبت به این سفر اعتراض کردند.

اعتراض به سفر بن سلمان به مالزي

به گزارش ایرنا، این گروهها می گویند در مالزی کسی به این سفر خوشامد نمی گوید زیرا دولت عربستان علیه منافع مسلمانان، کشورهای عربی و مظلومان اقدام کرده و با ستمگران و دشمنان اسلام تبانی کرده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا ۱۷ گروه، نهاد و سازمان مدنی و سیاسی مالزیایی با انتشار این نامه سرگشاده به نام ولیعهد عربستان نوشتند: دولت عربستان در همکاری با آمریکا و اتحاد با صهیونیست ها درصدد است تا تلاش کشورهای اسلامی و حتی عربی را برای آزادی خود از تسلط دیرینه خارجی و فقر و عقب ماندگی خنثی سازد.

این گروههای مالزیایی تاکید کردند: سازمان ها و نهادهای مدنی به عنوان کسانی که به دموکراسی، آزادی و حمایت از فلسطین اعتقاد دارند، به شدت در قبال این موضوعات ابراز نگرانی می کنند.

پایان دادن به رژیم آپارتاید صهیونیست ها و بازگشت آوارگان فلسطینی به کشورشان به مساله ای فراموش شده برای کسانی که دست اندرکار دموکراسی و حقوق بین الملل هستند تبدیل شده است. این درحالی است که صهیونیست ها از سال ۱۹۸۴ اکنون سرزمین فلسطین را از صاحبان اصلی آن ' فلسطینی ها' پاکسازی کرده اند و آنها را تحت بدترین شرایط انسانی، بدون حقوق طبیعی اولیه مانند خانه، آب و غذای کافی و شرایط بهداشتی و آموزشی مورد نیاز قرار داده اند.

این گروههای مالزیایی تاکید کردند: این تهاجم صهیونیستی در شرایطی که دیگران فلسطینی ها را به فراموشی سپردند انجام شد اما گروهها و سازمان های مدنی از سراسر جهان مردم مظلوم فلسطین را فراموش نکرده وقوی ترین حمایت ها خود رابرای تداوم مقاومت مردم فلسطین علیه دشمنانش از این مظلومان داشته اند.

این نهادهای مردمی در مالزی خطاب به محمد بن سلمان در نامه خود یادآوری کردند: دولت عربستان در چنین شرایط بحرانی به جای کمک به مظلومان فلسطین و حمایت از مقاومت آنها علیه اشغالگری مستمر صهیونیست ها، با دشمنان آنها نتانیاهو و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تبانی کردند تا فلسطینی ها را مجبور کنند که تسلیم خواسته های اشغالگران شوند.

هنگامی که ترامپ اعلام کرد که بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل مورد شناسایی قرار داده است، ریاض هیچ واکنشی به این موضوع نداشت و دراین زمینه سکوت کامل کرد. در واقع شما (محمد بن سلمان) پیشتربا احضار محمود عباس نخست وزیرفلسطین به ریاض وی را برای قبول تسلیم بیت المقدس به اسرائیل تحت فشار قرار دادید.

این گروهها نوشتند: رویه شما (محمد بن سلمان) با برخی پیشینیان خود مانند شاه فیصل متفاوت بوده و وی خواستار اتحاد مسلمانان علیه اسرائیل و آزادی مسجدالقصی بود اما شما (محمدبن سلمان) با دشمنان فلسطین متحدشدید و همچنین با آمریکا و اسرائیل برای حمله به ایران که یک کشورمسلمان است درحال تبانی هستید.

آنها در این نامه تاکید کردند: این اتفاقی نیست که انگلیس عربستان و بنیان صهیونیست ها را در دل سرزمین های فلسطین به طور همزمان ایجاد کرد. اتحاد مخفیانه عربستان با اسرائیل یک تجاوز آشکار به منشورسازمان همکاری اسلامی مبنی بر حمایت همه جانبه کشورهای اسلامی از فلسطین است و این اتفاق در حالی صورت می گیرد که قدس شریف پایتخت فلسطین باقی خواهد ماند.

این گروههای سیاسی و مدنی مالزیایی تاکید کردند: دولت عربستان به هدایت شما(محمد بن سلمان) به یمن، یکی از فقیرترین کشوهای جهان با جمعیت ۲۸ میلیون نفری حمله کرد. ریاض با پیشرفته ترین تسلیحات نظامی ارمغان گرفته از آمریکا، انگلیس و فرانسه، از سال ۲۰۱۵ تاکنون به طور مستمر مردم مظلوم آن را تحت حملات و تهاجم گسترده نظامی قرار داده و همچنین سبب ایجاد جنگ داخلی دراین کشور شده است.

این نهادهای با نفوذ مردمی در مالزی در این نامه سرگشاده خاطرنشان کردند: ائتلاف عربستان و امارات با بمباران مراکز شهری، بیمارستان ها، مراکز آموزشی و خانه های مسکونی سبب نابودی زیرساخت های شهری این کشور فقیر شده اند و در نتیجه جنگی که شما به راه انداختید بیش از ۸۵ هزار کودک زیر ۵ سال دراین کشور در معرض گرسنگی و مرگ قرار گرفته اند.

براساس اطلاعات این نامه 'بیش از ۱۴ میلیون نفر از مردم یمن یعنی قریب به نیمی از جمعیت این کشور مسلمان در معرض گرسنگی مطلق قرارگرفته اندکه علت آن این است که عربستان علاوه برتهاجم نظامی یمن را در محاصره کامل قرار داده و مانع از ارسال کمک های بشردوستانه به این کشور شده است. '

این نهادهای مالزیایی یادآوری کردند: عربستان به همراه امارات در جریان بهار عربی میلیاردها دلار برای سرکوب این جریان به ویژه حمایت از کودتای نظامی در مصر در مقابل مردم کشورهای عربی و این کشور قرار گرفتند. ریاض با حمایت میلیاردها دلار از دیکتاتوری نظامی السیسی امیدوار است تا زمینه حفظ رژیم و تاج و تخت خود را فراهم سازد.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: عربستان در سال ۲۰۱۵ به همراه امارات، بحرین و مصر تمام جنگ اقتصادی تمام عیاری رادر راستای منافع آمریکا و اسرائیل علیه قطر دیگر کشور اسلامی و عربی به راه انداخت.

دراین نامه تاکید شده است: عربستان به متحدان آمریکا و اسرائیلی برای ایجاد بی ثباتی در ایران پیوسته تا منافع دشمنان اسلام را تامین کند.

۱۷ گروه مدنی و اسلامی در مالزی خاطرنشان کردند: جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی درحالی در کنسولگری عربستان در ترکیه به طرزی فجیع قتل رسید که مشخص گردید عوامل آن همگی از نزدیکان، مشاوران و نیروهای امنیتی ولیعهد عربستان بودند.

این گروهها درخاتمه به ولیعهد عربستان توصیه کردند عربستان به جای تبعیت از دستورات آمریکا و اسرائیل به فرامین الهی برگرفته از قرآن کریم و احادیث و رویه پیامبر اسلام تاسی کند. همراهی با دشمنان جهان اسلام و جنگ را دریمن خاتمه دهد، روند عادی سازی روابط با اسرائیل را پایان داده و زندانیان سیاسی را آزاد سازد.

شبکه صلح و عدالت آسه آن، گروه بین المللی کمک های بشردوستانه مالزی، جنبش جهانی عدالت، شهروندان بین المللی، شورای علمای آسیا، گروه کاری آسه آن برای عدالت و صلح، حامیان مسجدالاقصی، اتحادیه مالزی برای حمایت از اقلیت های مسلمان درجهان، دبیرخانه مجلس العلمای آسیا یا شورای مشورتی مالزی از عمده ترین نهادهای سیاسی و مذهبی درمالزی هستند که این نامه سرگشاده را امضا کردند.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در هفته جاری سفری چند روزه به ۵ کشور آسیایی شامل پاکستان، هند، مالزی، اندونزی وچین را تدارک دیده بود اما رسانه های منطقه جنوب شرق آسیا ابتدا از به تعویق افتادن سفر وی به مالزی و اندونزی و سپس حذف ناگهانی مالزی و اندونزی از این برنامه خبر دادند.

انتشار خبر سفر محمد بن سلمان تاکنون سبب شد تا علاوه بر مالزی، بسیاری از نهادهای مردمی و فعالان سیاسی در این کشورها با سفر محمد بن سلمان مخالفت آشکار و گسترده ای داشته باشند. مردم شهرهای مختلف پاکستان روز جمعه گذشته پس از اقامه نماز جمعه با برگزاری تجمع هایی، مخالفت گسترده ای را با سفر شاهزاده سعودی به کشورشان به نمایش گذاشتند.

براساس برنامه اعلام شده این سفر قرار بود محمد سلمان با حضور در مالزی و اندونزی سرمایه گذاری های خود را در حوزه های نفتی این کشور ها و گردشگری افزایش دهد.

ناظران منطقه مخالفت و انزجار گسترده افکار عمومی در کشورهای مالزی و اندونزی را با سفر ولیعهد عربستان به این کشورها که مظنون به قتل فجیع جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی نیز می باشد، عامل انصراف شاهزاده سعودی از سفر به این دو کشور اسلامی دانسته اند.

قتل جمال خاشقچی در جنوب شرق آسیا انعکاس گسترده ای در رسانه ها و افکار عمومی یافت و بسیاری از مراکز و موسسات و نهادهای مردمی و احزاب سیاسی واکنش شدیدی به این موضوع نشان دادند.

کد خبر 432011

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha