ثریا روزبهانی-خبرنگار: سرانجام پس از ۷ سال، تکلیف یکی از مهم‌ترین پرونده‌های حقوقی شهرداری منطقه ۲۲ مشخص شد که می‌تواند برای ساکنان این منطقه خبر خوشی باشد.

نمای منطقه 22

سال ۹۱ شخصی مدعی شد که نزدیک به ۵۰ هکتار از اراضی بخش غربی منطقه ۲۲ به او تعلق دارد. این زمین‌ها در محله وردآورد قرار داشت که بخشی از آن در طرح بزرگراه شهید خرازی واقع شده بود. به همین خاطر برای تعیین و تکلیف مالکیت زمین، پرونده حقوقی‌ای تشکیل شد تا صاحب اصلی این املاک مشخص شود و در نتیجه بعد از ۷ سال، بنا به حکم دادگاه، شهرداری به‌عنوان مالک اصلی این زمین‌ها معرفی شد. برای اطلاع از وضعیت این پرونده و سرنوشت زمین‌های تملک شده با «علی نوذرپور» شهردار منطقه ۲۲ همصحبت شدیم.  

منطقه ۲۲ شهرداری تهران، یک دهم وسعت شهر تهران را تشکیل می‌دهد و واضح است که ادعای مالکیت بیش از ۵۰ هکتار از اراضی آن، خبر مهمی است. حتی قسمتی از بزرگراه شهید خرازی که روزانه هزاران خودرو از آن‌ تردد می‌کنند و هزینه زیادی برای احداث‌ آن صرف شده هم در بین اراضی‌ای وجود داشت که بر سر مالکیت‌شان مناقشه حقوقی درگرفت. «علی نوذرپور» شهردار منطقه۲۲ درباره این پرونده حقوقی و قضایی بیشتر توضیح می‌دهد و می‌گوید: «سال۱۳۹۱ شخصی با ادعای مالکیت ۵۰ هکتار از اراضی غرب منطقه۲۲ که در بخشی از آنها بزرگراه شهید خرازی و در بخشی دیگر حریم فضای سبز مربوطه قرار داشت، در دادگستری علیه شهرداری اقدام به طرح دعوی کرد.

در همین راستا اداره حقوقی شهرداری منطقه و اداره کل حقوقی شهرداری تهران با توجه به سابقه مالکیت دولتی این اراضی، دفاعیه‌ای مستدل آماده و به دادگاه ارائه کردند. » نوذرپور در ادامه به حکم دادگاه اشاره می‌کند و می‌گوید: «با توجه به انجام اقدامات حقوقی و قانونی لازم و همچنین ارائه توضیحات دقیق و محکمه‌پسند در جلسات رسیدگی و بازدید محل، رأی دادگاه به نفع شهرداری صادر شد و مالکیت شهرداری تهران و اداره کل منابع طبیعی استان تهران در این پرونده به اثبات رسید. به همین خاطر پس از سال‌ها اقدامات حقوقی، رأی قطعی مبنی بر تثبیت مالکیت دولت بر بیش از ۵۰ هکتار از اراضی محدوده غرب منطقه۲۲ صادر شد که ۲۰هکتار از آن در طرح اجرا شده در بزرگراه شهید خرازی واقع است. » 

علی نوذرپور- شهردار منطقه ۲۲
  • شهرداری مالک بزرگراه شهید خرازی!

علاوه بر بخشی از زمین‌های محله وردآورد، ۲۰۰هزارمترمربع از بزرگراه شهید خرازی هم در این پرونده تعیین مالکیت قرار داشت که اگر این رأی از سوی دادگاه صادر نمی‌شد، وضعیت‌ تردد از این بزرگراه درهاله‌ای از ابهام باقی می‌ماند. شهردار منطقه ۲۲ در پاسخ به این سؤال که مگر شهرداری از قبل مالک این زمین‌ها نبوده است؟ ‌ می‌گوید: «این اراضی در تملک شهرداری نبود بلکه به استناد قانون، اموال عمومی و دولتی، چون در اجرای طرح‌های عمومی اولویت با اراضی دولتی است، طرح بزرگراه شهید خرازی در این اراضی تعریف، تصویب و اجرا شد. به همین خاطر براساس قانون، شهرداری مالک این زمین‌هاست. »

  • تکلیف ۲۷ پلاک ثبتی معلوم شد

وقتی وضعیت این ۵۴۰هزار متربع زمین را بررسی می‌کنیم، درمی‌یابیم که هرکدام از بخش‌های آن کاربری خاصی دارد. بخشی به‌عنوان فضای سبز، بخش دیگر در حریم منطقه و بخشی هم داخل بافت شهری قرار گرفته‌اند. نوذرپور درباره تعداد این پلاک‌های ثبتی و همچنین کاربری آنها می‌گوید: «پرونده اصلی شامل ۲۷ پلاک ثبتی با مساحتی بیش از ۵۴۰ هزار ‌مترمربع است که از این تعداد ۸ پلاک به‌صورت ۶ دانگ یا مشاع با مساحتی حدوداً ۲۰۰ هزارمترمربع در طرح بزرگراه شهید خرازی و حریم آن قرار گرفته و مابقی این زمین‌ها در شمال خط تراز ۱۴۰۰ منطقه ۲۲ شهر تهران تعیین شده است که اکنون این زمین‌ها در حریم این منطقه قرار دارند. در مجموع این اراضی در منتهی‌الیه شمال غرب منطقه ۲۲ شهر تهران واقع شده‌اند و کاربری‌شان شامل معبر، حریم فضای سبز معبر و بخش عمده آن واقع در شمال خط تراز ۱۴۰۰ منطقه فاقد کاربری است. این اراضی ملی است و به همین خاطر با توجه به قطعیت رأی اخیر و تثبیت مالکیت دولت، باید اسناد آن به نام دولت و به نمایندگی اداره کل منابع طبیعی استان تهران صادر شود. »

کد خبر 440303

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha