همشهری آنلاین: رئیس جمهور با قدردانی از تلاش همه نیروهای ایثارگر از جمله دستگاه‌های دولتی و نیروهای مسلح در جریان سیل اخیر، تأکید کرد: نیروهای ایثارگر در حادثه سیل اخیر به خوبی در صحنه حاضر شدند و کار بسیار بزرگی در این زمینه انجام دادند و این اقدامات جزء سوابق بسیار درخشان تاریخ امداد و نجات، کمک، تعاون و خدمت در کشور خواهد بود.

روحانی: مجوزهای ساخت در جوار یا داخل رودخانه‌ها کار غلطی بود

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی شامگاه چهارشنبه در دیدار صمیمی با فعالان و دست‌اندرکاران امداد و نجات و سیل، بر ضرورت تسریع تعمیر منازل مسکونی در مناطق سیل زده تأکید کرد و گفت: با توجه به گرمی هوا در ماه‌های آینده ان شاء‌الله تا پایان تیرماه سال جاری، مرمت ساختمان‌ها انجام شود و مردم در این مناطق بتوانند به منازل خود بازگردند.

رئیس جمهور همچنین بر ضرورت بازسازی منازل آسیب دیده تا پایان سال جاری تأکید و اظهارداشت: باید همه برای بازسازی منازل مسکونی تلاش نمایند. در همین زمینه از رئیس کمیته امداد سوال کردم که وی برای بازسازی منازل، تعهد ۹ ماهه را اعلام کرد و من از وزیر کشور، رئیس بنیاد مسکن و قرارگاه خاتم تقاضا می‌کنم تا به گونه ای برای بازسازی منازل مردم آسیب دیده برنامه ریزی کنند که آنان بتوانند تا عید به خانه‌های خود بازگردند و قطعاً سازمان برنامه و بودجه از لحاظ مالی به دستگاه‌های ذیربط کمک خواهد کرد.

رئیس جمهور در این دیدار،   ماه مبارک رمضان را  ماه رحمت خداوند و مغفرت حق و پربرکت‌ترین ماه در طول سال دانست و با بیان اینکه خداوند در ماه رمضان هدیه‌ای برای همگان قرار داده و انسان را دعوت به میهمانی خود کرده است، گفت: همه در ماه رمضان در کنار سفره حق هستیم و باید از این فرصت استفاده کنیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه آغاز تا پایان زندگی انسان در امتحان قرار دارد و همه انسان‌ها در شادی‌ها و غم‌ها در حال آزمایش هستند، افزود: بسیار مهم است که بتوانیم در آزمایشات الهی سربلند باشیم.

رئیس جمهور سیلاب‌ها و باران‌های شدید فروردین امسال را یکی از آزمایش‌های الهی برای مردم و مسئولان برشمرد و گفت: خداوند در این سیلاب‌ها ملت ایران را در معرض آزمایش قرار داد و اکثریت قاطع ملت مانند همیشه پیروز میدان بودند.

دکتر روحانی با بیان اینکه در جریان سیل اخیر همه دست‌اندرکاران اعم از دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح و نهادها و ارگان‌های مختلف به میدان آمدند و دستگاهی نبود که در این ماجرا برای کمک‌رسانی حضور نداشته باشد، گفت: صحنه کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان سیل و امداد و نجات آنان، صحنه‌ای بود که غایب در آن پیدا نمی‌شد و این موجب افتخار ملت است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم از آزمایش‌های تاریخی درس‌های لازم را بیاموزیم، اظهارداشت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا از وقوع مشکلات در اینگونه حوادث پیشگیری کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: نمی‌توانیم بگوییم باران، سیل، طوفان، زلزله و تغییرات اقلیمی و رانش زمین و بهمن وجود نداشته باشد چرا که اینها بخشی از طبیعت است، اما می‌توانیم پیشگیری کرده و خسارت‌ها را به حداقل برسانیم و این بسیار مهم است که پس از هر حادثه‌ای درسی برای پیشگیری از مشکلات و خسارت‌ها داشته باشیم.

دکتر روحانی با اشاره به برخی اشتباهات و تصرفات ساخت و ساز در مسیر رودخانه‌ها، تأکید کرد: پیامد برخی اشتباهات این است که همه مردم را دچار زیان می کند و در این حادثه سیل اخیر درس‌های فراوانی برای پیشگیری آموختیم.

رئیس جمهور به تشکیل کمیته ای از اساتید و صاحبنظران مجرب برای بررسی جوانب سیل اخیر اشاره کرد و گفت: قرار است این کمیته با بررسی همه مسایل و ارایه راه‌حل‌ها، مجموعه خوبی در اختیار ما قرار دهد و راهگشای آینده باشد.

دکتر روحانی بر اهمیت مسأله پیش‌بینی حوادث طبیعی تأکید کرد و افزود: پیش‌بینی برخی از حوادث سخت است و در این زمینه انسان ناتوان است، اما برخی دیگر از حوادث مانند سیل و طوفان را با کمی دقت می‌توان از قبل پیش‌بینی کرد.

رئیس جمهور تأکید کرد: دقت پیش‌بینی و اعلام سیل بسیار مهم است و حادثه سیل فروردین‌ماه می‌تواند درس‌هایی برای هواشناسی باشد تا با تجهیز این سازمان و پاسخگو بودن، از وقوع حوادث ناگوار پیشگیری کرد.

دکتر روحانی همچنین ضرورت اطلاع‌رسانی در هنگام حوادث طبیعی را خاطر نشان ساخت و تأکید کرد: باید مردم را به این امر عادت دهیم که از رسانه‌های رسمی و عمدتاً ملی برای گرفتن اطلاعات و اخبار استفاده کند و به برخی از رسانه‌ها توجهی نداشته باشند.

رئیس جمهور با تأکید براینکه آموزش و مهارت مردم و همچنین مدیریت دقیق در هنگام حوادث از اهمیت اساسی برخوردار است، گفت: معمولاً در چنین حوادثی مردم با سردرگمی‌هایی روبرو هستند و تصمیم‌گیری و مدیریت در لحظات آنی بسیار سخت می‌شود، بنابراین آموزش و مهارت مردم و همچنین مدیریت دقیق از اهمیت اساسی برخوردار است.

دکتر روحانی به تلاش‌های نیروها و دستگاه‌های دولتی برای برقراری مجدد خطوط انتقال برق، آب و گاز به منازل آسیب‌دیده و همچنین برطرف کردن نیازمندی‌های مردم از جمله جاده و بیمارستان اشاره و تأکید کرد: کار بزرگی در این زمینه انجام شد و همه فعال بودند، اما برخی از دستگاه‌ها باید برای آینده بیشتر فعال شوند.

وی با بیان اینکه وزارتخانه های آموزش و پرورش، آموزش عالی و ورزش و جوانان باید در این حوادث در کنار مردم قرار گیرند، افزود: باید در کنار برپایی سایر چادرها، چادر آموزش و پرورش، آموزش عالی و ورزش و جوانان نیز فعال شود چرا که حضور اساتید و معلمان به بچه‌های آسیب‌دیده روحیه می‌دهد و برای آنها ملجأ و پناهگاهی خواهد بود.

رئیس جمهور با اشاره به برگزاری جلسات با مقام معظم رهبری در حادثه سیل اخیر، گفت: نظر مقام معظم رهبری بر این بود که برای ادامه کار و کمک‌رسانی به مردم یک نفر فرمانده شود و ایشان در بین افراد مطرح شده، گفتند که یک نفر را انتخاب کنم و من نیز وزیر کشور را فرمانده حادثه اخیر قرار دادم تا این کار بزرگ و پرزحمت هماهنگ شود و قدم‌های بزرگی در این زمینه برداشته شد.

در این مراسم دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ضمن ارایه گزارشی از اقدامات و تلاش‌های انجام شده در راستای امدادرسانی و جبران خسارات در مناطق سیل‌زده، گفت: خوشبختانه همدلی خوبی در میان همه دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، هلال احمر، بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن، رسانه‌ها، صدا و سیما، ‌نیروهای جهادی و روحانیت انجام شد و همه با هماهنگی کامل در راستای رفع مشکلات مردم تلاش کردند.

وزیر کشور با بیان اینکه با ابتکار عمل رئیس جمهور و مسئولان و هدایت‌های مقام معظم رهبری توانستیم اقدامات بسیار خوبی انجام دهیم، گفت: دشمنان به دنبال این بودند تا از سیل استفاده کرده و در راستای اختلاف‌افکنی میان مردم و مسئولان استفاده کنند، اما توانستیم به خوبی این توطئه آنان را نیز از بین ببریم.

وی اظهار داشت: امروز مقابله با سیل به انجام رسیده و خوشبختانه کمترین خسارت جانی و انسانی را داشتیم و باید از این به بعد تلاش کنیم تا خسارت‌های ناشی از سیل را جبران کرده و به معیشت و زندگی مردم کمک کنیم.

در این مراسم رئیس جمهور از خانواده شهیدان احمد عبدالحسینی، بهزاد تاتاری، تاج‌قلی جهانی، نازمحمد خالدی، عبدالعظیم نیانی و عبدالسلیم صوفیان، شهدای خدمتی که در جریان امدادرسانی به سیل زدگان در استان گلستان دچار حادثه شدند و با پیشنهاد وزیر کشور و موافقت رهبر معظم انقلاب به عنوان شهدای خدمت نام گرفتند، تجلیل کرد.

در این جلسه صمیمی همچنین تعدادی از خبرنگاران، عکاسان و فعالان رسانه ای که نقش قابل توجهی در اطلاع رسانی صحیح و بهنگام سیل اخیر در نقاط مختلف کشور ایفا کردند، حضور داشتند.

کد خبر 439763

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha