حدود ۲۵ بانوی جوان و میانسال دور یک میز بزرگ نشسته‌اند. یکی از آنها کتاب داستانی را با صدایی رسا و ادای فراز و فرود گفت‌وگوی قهرمانان داستان می‌خواند و بقیه گوش می‌دهند.

محراب قلم

کتابخوانی که تمام می‌شود، حاضران از او که نویسنده کتاب است، سؤالاتی درباره داستان می‌پرسند و جلسه با پرسش و پاسخ ادامه می‌یابد. اینجا یکی از جلسه‌های کانون ادبی «محراب قلم» است که به تازگی در فرهنگسرای اشراق برپا شده و کتابخوان‌ها را از گوشه و کنار شهر به این مرکز می‌کشاند.  

  • کتابخوانی نویسندگان

«خوانش» کتاب‌های داستانی و پرمخاطب با هدف روان‌خوانی و ترویج فرهنگ کتابخوانی بخشی از فعالیت‌های کانون ادبی محراب قلم در فرهنگسرای اشراق است. «صغری دلداده بارانی» مدیر این کانون که سال‌ها تجربه موفق مدیریت کانون‌های ادبی خانه‌های فرهنگ و فرهنگسراها را در کارنامه دارد، دراین‌باره می‌گوید: «در جلسه‌های خوانش کتاب معمولاً از نویسندگان کتاب‌های داستانی و عامه‌پسند دعوت می‌کنیم که کتابشان را بخوانند و حضور نویسنده کتاب موجب تشویق شهروندان به شرکت در جلسه‌های کانون می‌شود. » او که علاوه بر برگزاری نشست‌های ادبی و دعوت از نویسندگان کتاب، دستی به قلم دارد و مشغول نوشتن یک رمان است، درباره تأثیر برگزاری جلسه‌های خوانش کتاب می‌گوید: «حاضران در جلسه‌های اول بیشتر شنونده هستند اما بعد از گذشت چند جلسه کم‌کم کتاب را نقد می‌کنند؛ البته نقد عامیانه و نه نقد تخصصی. برخی هم خودشان نوشتن را شروع می‌کنند و حتی اگر نتوانند داستان بنویسند حداقل خاطراتشان را می‌نویسند. » 

صغری دلداده بارانی مدیر کانون
  • نقد کتاب با نبض قلم 

علاوه بر جلسه‌های «خوانش کتاب» که روز دوشنبه در فرهنگسرای اشراق برپاست، کانون ادبی محراب قلم، ویژه‌ برنامه معرفی و نقد کتاب را با عنوان «نبض قلم» برای علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی برگزار می‌کند. بارانی دراین‌باره می‌گوید: «این برنامه معرفی و نقد کتاب است که با حضور نویسندگان و منتقدان مطرح برپا می‌شود. در این جلسه‌ها هم آثار شاخص و پرمخاطب با حضور نویسنده اثر و یک منتقد، نقد و بررسی تخصصی می‌شود. » مدیر کانون محراب قلم درباره مخاطبان این برنامه‌های ادبی می‌گوید: «از آنجایی که جلسه‌های خوانش کتاب صبح‌ها برگزار می‌شود بیشتر شرکت‌کنندگان در این جلسات بانوان خانه‌دار هستند اما در جلسه‌های نبض قلم که عصرها برپا می‌شود آقایان بیشتر حضور دارند. » او در ادامه از اهالی برای شرکت در جلسه‌های کانون محراب قلم دعوت می‌کند و می‌افزاید: «شهروندان برای حضور در جلسه‌های کانون و اطلاع از نام کتاب یا نام نویسنده می‌توانند با شماره ۷۷۳۵۴۷۳۵ تماس بگیرند. » 

  • رواج کتابخوانی با برنامه‌های ادبی

کانون ادبی محراب قلم مانند ده‌ها برنامه ادبی و فرهنگی با هدف‌ ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در فرهنگسرای اشراق تشکیل شده‌است. مدیر کانون ادبی محراب قلم در فرهنگسرای اشراق می‌گوید: «فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ محل مناسبی برای تولد و رشد کانون‌های ادبی هستند و این کانون هم مدتی است توسط نویسندگان، شعرا و دوستداران کتاب و کتابخوانی در فرهنگسرای اشراق شکل گرفته است. » او با بیان اینکه مهم‌ترین هدف کانون‌ ادبی، تشویق شهروندان به کتابخوانی و ارتقای سرانه مطالعه است، می‌افزاید: «با وجودی که کانون ادبی محراب قلم در فرهنگسرای اشراق نوپاست اما برنامه موفق و استقبال شهروندان از آن خوب بوده است. از این‌رو تلاش می‌کنیم که برنامه‌ها و فعالیت‌های ادبی این مرکز را گسترش دهیم. » فرهنگسرای اشراق در فلکه دوم تهرانپارس، انتهای خیابان شهید ناهیدی(جشنواره) روبه‌روی ایستگاه مترو قرار دارد.  

کد خبر 439715

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha