همشهری آنلاین: سرپرست سازمان تامین اجتماعی گفت: حقوق حداقل بگیران سازمان تامین اجتماعی با تمهیدات اندیشیده شده به حدود ٢ میلیون تومان می‌رسد.

زدا

به گزارش  ایرنا، محمد حسن زدا در نشست خبری با خبرنگاران، افزود: امسال حقوق حداقل بگیران سازمان تامین اجتماعی ٣۶، ۵ درصد افزایش می‌یابد که به طور میانگین هر مستمری بگیری که یک میلیون و ١٠٠ هزار تومان گرفته است، مستمری اش به یک میلیون و ۵٠٠ هزار تومان می‌رسد و با مزایای جانبی شامل حق همسر، حق اولاد، بن و حق مسکن این رقم به ٢ میلیون تومان می‌رسد.

وی افزود: افزایش حقوق مستمری بگیران به عنوان یک چالش است، چون دو گروه حداقل بگیران و سایر سطوح هستند که براساس ماده ١٠١ قانون تامین اجتماعی می بایست حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران حداقل بگیر از حداقل تعیین شده در سال کمتر نباشد که به همین منظور حقوق حداقل بگیران ٣۶، ۵ درصد رشد حقوق را شاهد خواهند شد.

وی گفت: براساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی برای سایر سطوح نیز که افزایش مستمری بازنشستگان به عهده سازمان تامین اجتماعی است، ملاک هرساله نرخ تورم بود اما امسال با همکاری و پیشنهاد کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، ۱۳ درصد و ۲۶۱ هزار تومان دارد.

زدا ادامه داد: البته در ۵ تا ۶ سال گذشته مابه التفاوت حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان زودتر از ماه های تیر تا شهریور پرداخت نمی شد اما امسال به دلیل درک شرایط اقتصادی و وضعیت بازنشستگان، اقدامات اولیه را برای پرداخت این مابه التفاوت در اردیبهشت انجام داده ایم. وی اضافه کرد: به همین منظور برای اولین بار مابه التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از اردیبهشت ماه اعمال می شود و همراه با حقوق دو گروه حداقل بگیران و سایر سطوح، این مابه التفاوت پرداخت خواهد شد. البته برای مابه التفاوت فروردین ماه در صورتی که اعتبار مورد نیاز آن تامین شود همراه با حقوق اردیبهشت در غیر این صورت همراه با حقوق در خردادماه پرداخت می‌شود.

 سرپرست سازمان تامین اجتماعی افزود: با این میزان افزایش حقوقی که برای مستمری بگیران و بازنشستگان در سال ۹۸ اعمال می شود، هر ماه یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و در طول سال ۱۷ هزار میلیارد تومان به هزینه های سازمان تامین اجتماعی اضافه می شود.

 وی در مورد گروه هایی که کمتر از ۳۰ سال یا به عبارتی حدود ۱۰ سال یا بیشتر حق بیمه پرداخت کرده اند و از حق مستمری بازنشستگی کمتری برخوردار هستند، گفت: این افراد حقوقی متفاوت با افرادی دارند که ۳۰ سال حق بیمه پرداخت کرده اند به عنوان مثال برای فردی که ۱۰ سال حق بیمه پرداخت کرده و حدود ۵۰۰ هزار تومان مستمری دریافت می‌کند، نیز ۳۶، ۵ درصد به این میزان اضافه می‌شود.

 * تهیه بسته حمایتی از رونق تولید

سرپرست سازمان تامین اجتماعی با اشاره به سال رونق تولید، گفت: به همین منظور بسته حمایتی از رونق تولید به کارفرمایان داده شده است تا بتوانند از این بسته بهره مند شوند.

 وی گفت: این بسته شامل بخشودگی جرائم، تقسیط طولانی مدت و پرهیز از قوانین قهری برای کارفرمایان واحدهای تولیدی و صنعتی است. این بسته حمایتی ۱۷ مورد است که دو مورد آن به صورت ویژه به مناطق سیل زده و کارگاه‌های آن اختصاص دارد که به صورت ویژه آن‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهیم و باید بگویم که در سال ۹۸ هیچ کارگاهی به دلیل اعمال قوانین تأمین اجتماعی به تعطیلی نمی‌رسد.

زدا افزود: ۲۰ هزار میلیارد تومان از بخش خصوصی می‌ خواهیم و از آنها دعوت می ‌کنیم که با استفاده از بخشودگی جرایم کارفرمایان خوش حسابان، بدهی خود را پرداخت کنند.

 وی تصریح کرد: با وجود این شرایط اقتصادی که کارفرمایان و تولیدکنندگان تحت فشار هستند تامین اجتماعی در کنار تولید خواهد بود.

کد خبر 439616

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha