همشهری آنلاین: رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: آب تالاب بین‌المللی کانی برازان این شهرستان پس از ۱۰ سال و بر اثر بارش‌های مناسب سرریز شد.

تالاب

به گزارش ایرنا، فاروق سخنور گفت: هم اکنون ظرفیت ۱۶ میلیون مترمکعبی این تالاب پر شده و به صورت میانگین سه مترمکعب آب ورودی آن از سه دریچه خروجی به سمت تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه از جمله «داشخانه»، «بفراوان» و «گروس» هدایت می‌شود.

وی افزود: آب این تالاب از رودخانه مهاباد، چشمه روستای قره‌داغ و زهکش‌های اطراف این تالاب تامین می‌شود و امسال در سایه لایروبی زهکش‌ها، آب با سرعت بیشتری به داخل تالاب وارد می‌شود.

«سخنور» اضافه کرد: با راه‌اندازی ایستگاه پایش آنلاین در این تالاب مولفه‌های عمق آب، میزان اکسیژن، دما، فشار و رطوبت تالاب رصد شده و به صورت آنلاین به دفتر تالاب‌های ایران ارسال می‌شود.

وی در خصوص ورود پرندگان برای لانه‌سازی و تغذیه به این تالاب نیز گفت: هم اکنون هزاران قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی در ۲۰ گونه مختلف شامل فلامینگو، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، پرستوی دریایی، کشیم بزرگ، غاز خاکستری، غاز پیشانی سفید، سیلوش، آووست، خروس کولی، حواصیل، تنجه، انواع مرغابی و اردک از جمله اردک سرسبز، ارده‌ای، سرحنایی، سرسفید و بلوطی در این تالاب حضور دارند.

از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ۶۱۵.۴ میلی‌متر بارندگی در مهاباد ثبت شده است که در مقایسه با ۴۲۸ میلی‌متر بارندگی سال قبل ۴۴ درصد و در مقایسه با ۴۱۲ میلی‌متر بارندگی میانگین بلندمدت این شهرستان ۶۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

تالاب بین‌المللی کانی برازان مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهم‌ترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می‌رود.

این تالاب به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصر به فرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع و نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان غربی معرفی شد.

بر اساس آخرین بررسی‌ها تعداد ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شد که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشکی‌زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید و همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

علاوه بر «کانی برازان»، تالاب‌های دایمی «حسن خان» و «قوپی باباعلی» و تالاب‌های فصلی «گروس»، «داشخانه» و «قره قشلاق» نیز در مهاباد وجود دارد.

کد خبر 439440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha