همشهری آنلاین: مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۴ روز سه‌شنبه در بروکسل با حضور اعضای اینستکس و شرکت ایرانی تازه تاسیس شده به مدیرعامل علی‌اصغر نوری برگزار می‌شود.

4+1

ایسنا نوشت: گفت‌وگوهای کارشناسی هیأت‌های ایرانی و اروپایی به همراه روسیه و چین این هفته در حالی برگزار می‌شود که شرکت سهامی خاص "سازوکار ویژه تجارت و تأمین مالی ایران و اروپا" که نهاد ایرانی متناظر اینستکس اروپایی به شمار می‌رود به تازگی در ایران به مدیرعاملی علی اصغر نوری به ثبت رسیده است.

گفته می‌شود علی‌اصغر نوری در حاشیه نشست هفته جاری در بروکسل با پر فیشر رئیس آلمانی اینستکس دیدار خواهد کرد.

اتحادیه اروپا شنبه شب صدور بیانیه‌ای با انتقاد از عدم تمدید معافیت‌های نفتی و هسته‌ای ایران، اعلام کرد که این اتحادیه تجارت مشروع با ایران را از طریق عملیاتی کردن اینستکس ادامه خواهد داد.

در این بیانیه آمده است، تمامی سهامداران موظفند که مشارکت‌های مالی خود در بودجه عملیاتی اینستکس را به طرز چشمگیری افزایش دهند. ما همه کشورها از جمله روسیه و چین را به عنوان طرف‌های برجام تشویق می‌کنیم که همه تلاش خود را از طریق گام‌های عینی برای پیگیری تجارت قانونی که این توافق مجاز کرده به کار گیرند.

وزارت خارجه آمریکا روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: از روز چهارم ماه مه (۱۴ اردی‌بهشت) کمک به گسترش تأسیسات هسته‌ای بوشهر ایران به بیش از واحد رآکتور موجود مورد تحریم قرار می‌گیرد. علاوه بر این، فعالیت برای انتقال اورانیوم غنی‌شده به بیرون از ایران برای تبادل آن با اورانیوم طبیعی مورد تحریم قرار می‌گیرد. ایران باید تمام فعالیت‌های دارای حساسیت اشاعه تسلیحات هسته‌ای از جمله غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند و ما اقداماتی را که ادامه یافتن این نوع غنی‌سازی را پشتیبانی کنند نخواهیم پذیرفت. همچنین دیگر اجازه نخواهیم داد تا ایران آب سنگین مازادی را که تولید کرده است، انبار کند؛ آب سنگین از این نوع نباید به هیچ طریق در ایران وجود داشته باشد.

به گزارش ایسنا، لغو یا کاهش این معافیت‌ها نقض برجام محسوب می‌شود و ایران تاکید دارد که کشورهای ۱+۴ باید هر چه سریع‌تر نسبت به انجام اقدام متناسب و جبران تعهدات آمریکا بپردازند.

کد خبر 439423

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha