همشهری آنلاین: پس از دو سال وقفه، سفارت آمریکا در ریاض پنجشنبه شب در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که جان ابو زید ژنرال بازنشسته ارتش این کشور به عنوان سفیر آمریکا راهی ریاض شده است.

سفیر جدید آمریکا در عربستان بالاخره آغاز به کار کرد

به گزارش رویترز، آمریکا از ژانویه ۲۰۱۷ (دی ۹۵) به مدت ۲۷ ماه سفیری در عربستان تعیین نکرده بود.

دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا، ابو زید را که فرمانده مرکزی نیروهای این کشور در جنگ عراق بود، در نوامبر ۲۰۱۸ (آبان ۹۷) به عنوان سفیر واشنگتن در ریاض معرفی کرد و آوریل گذشته (فروردین ۹۸) سنای آمریکا به نامزد پیشنهادی ترامپ رای اعتماد داد.

در اطلاعیه سفارت آمریکا در ریاض به نقل از ابوزید ۶۸ ساله آمده است: عربستان و آمریکا همیشه برای حمایت و دفاع از امنیت دو کشور، افزایش رفاه و توسعه اقتصادی وحفظ روابط مستحکم تلاش می کنند.
بسیاری از دولتمردان آمریکایی به دلیل برخی موضوعات چون حبس و شکنجه فعالان زن عربستانی در زمینه حقوق بشر، کشتار غیر نظامیان در حمله به یمن توسط ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان و دست داشتن رهبران سعودی در ماجرای قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد، خواستار موضع گیری شدید دولت ترامپ علیه ریاض هستند.

با این وجود، ترامپ به خاطر منافع اقتصادی حاصل از فروش میلیاردها دلار اسلحه و تجهیزات نظامی به عربستان، از هرگونه فشار بر دولت ریاض خودداری می کند، موضوعی که حتی خشم و انتقاد بسیاری از هم حزبی های رئیس جمهوری ایالات متحده را در بر داشته است.

کد خبر 439141

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha