سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: آکی‌هیتو امپراطور ژاپن کناره‌گیری کرد و به سه دهه دوران هیسی پایان داد. پسر او ناروهیتو بر تخت امپراطوری نشست.

مراسم کناره گیری آکی‌هیتو  در کاخ امپراطوری ژاپن برگزار شد. نخست وزیر قدردانی خود را از طرف مردم به او ابراز خواهد کرد. این اولین بار در بیش از ۲۰۰ سال گذشته است که یک امپراتور در قید حیات از مقام خود کناره گیری می‌کند.

سه سال پیش، آکی‌هیتو در نطقی نادر نگرانی اش را از کهولت سن خود که ممکن است ادامه انجام وظایفش را با دشواری روبرو کند ابراز کرد. آن سخنان به عنوان تمایل او برای کناره گیری در نظر گرفته شد.

اما هیچ چارچوب قانونی برای او وجود نداشت تا چنین کاری را انجام دهد و قانون اساسی امپراطور را از داشتن هر گونه نفوذ و تاثیر سیاسی منع می‌کند. با این حال، بسیاری از ژاپنی ها با او ابراز همدلی کردند و بنابراین پارلمان قانونی را وضع کرد که به طور ویژه به او اجازه دهد از مقامش کناره گیری کند.

آکی‌هیتو از سن ۵۵ سالگی و پس از مرگ پدرش بر مسند امپراطوری بود. او اولین امپراتور ژاپن بود که بعد از تصویب قانون اساسیِ پس از جنگ به این مقام رسید، قانونی که نقش او را به عنوان «نماد کشور» تعریف می‌کند.

کد خبر 438851

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha