سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: جان سینگلتن که در ۱۹۹۲ با «پسران و محله» نخستین فیلمساز آفریقایی آمریکایی و جوان‌ترین سینماگر نامزد اسکار بهترین کارگردان شده بود، در ۵۱ سالگی از دنیا رفت.

جان سينگلتن كارگردان نامزد اسكار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، سینگلتن حدود دو هفته پیش پس از یک سکته قلبی به بیمارستان منتقل شد و در این مدت در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بود. او در ۱۹۶۸ در لس‌آنجلس به دنیا آمد و در ۱۹۹۱ (۲۳ سالگی) نام خود را با «پسران و محله» سر زبان‌ها انداخت؛ درامی تکان‌دهنده درباره گسترش خشونت و مواد مخدر در میان جوانان سیاهپوست که خیلی زود تاثیر خود را بر سینما و جامعه گذاشت.

نخستین تجربه کارگردانی سینگلتن جوان در بخش نوعی نگاه جشنواره کن به نمایش درآمد و پس از اکران موفق در آمریکا و فروش ۵۵ میلیون دلاری در آمریکا، نامزد کسب دو جایزه بهترین کارگردان و بهترین فیلمنامه از شصت و چهارمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار شد. «پسران و محله» با بودجه ۶.۵ میلیون دلاری ساخته شده بود و علاوه بر محکم کردن جایگاه کارگردان، آیس کیوب و کوبا گودینگ جونیر را هم به مقام ستاره رساند.

دو فیلم بعدی سینگلتن از جمله «عدالت شاعرانه» با جنت جکسن و توپاک شکور چندان موفق نبودند اما بازسازی کلاسیک دهه هفتادی «شفت» با بازی ساموئل ال جکسن دوباره او را به جایگاهی رساند که کارگردانی دنباله اکشن بسیار موفق «سریع و خشمگین» را بر عهده گرفت. فیلم با بودجه ۷۶ میلیون دلاری تولید شد و در اکران جهانی بیش از ۲۳۵ میلیون دلار فروخت تا سینگلتن آماده ورود به عرصه‌های مهم‌تر شود.

با این حال، این فیلمساز سیاهپوست در یک دهه بعد فقط تریلر «چهار برادر» را در ۲۰۰۵ ساخت و همان سال مدعی شد هالیوود سیاهان را نادیده می‌گیرد. درام جنایی «برف‌ریزان» در شبکه FX آخرین کار سینگلتن در مقام کارگردان بود که قسمت اول آن در ۲۰۱۷ روی آنتن رفت و دو فصل و ۲۰ قسمت ادامه یافت. هر چند تولید فصل سوم قطعی شده بود اما باید دید مرگ سینگلتن چه تاثیری بر سرنوشت «برف‌ریزان» می‌گذارد.

کد خبر 438817

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha