سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ترکیب ۹ نفری هیات داوران هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن به ریاست الخاندرو گونزالس ایناریتو با حضور چهار زن کامل شد.

پوستر جشنواره كن 2019

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرانس‌۲۴، پس از حضور پررنگ زنان در بخش مسابقه، سازمان‌دهندگان جشنواره کن ۲۰۱۹ با انتخاب چهار داور زن نشان دادند عزم خود را برای دادن سهم بیشتر به این گروه جزم کرده‌اند. از شگفتی‌های امسال جشنواره کن حضور کمرنگ‌تر بازیگران زن و مرد و افزایش تعداد اعضا به ۹ نفر است که دست‌کم در سال‌های اخیر در جشنواره‌های مهم دنیا چندان دیده نشده است.

الی فانینگ (بازیگر آمریکایی)، میمونه [مونا] اندیای (بازیگر و کمدین از بورکینافاسو)، کلی رایکارد (کارگردان و نویسنده آمریکایی) و آلیس رورواکر (فیلمساز ایتالیایی که سال گذشته با «لاتساروی شاد» جایزه بهترین فیلمنامه را در کن برد) چهار بانوی عضو هیات داوران جشنواره امسال هستند. سال گذشته کیت بلانچت (بازیگر استرالیایی هالیوود) ریاست هیات داوران بخش مسابقه کن را بر عهده داشت و جایزه نخل طلایی را به «دله‌دزدها» از ژاپن اهدا کرد.

جز ایناریتوی مکزیکی‌تبار که از چهره‌های مهم سینمای جهان و برنده چند جایزه اسکار است، شاید مهم‌ترین داور امسال کن را بتوان پاول پاولیکوفسکی دانست. فیلمساز نامدار لهستانی سال گذشته با «جنگ سرد» در این جشنواره حضور داشت و جایزه بهترین کارگردان را برد و البته نامزد سه جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمبرداری از نود و یکمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار شد.

یورگوس لانتیموس، کارگردان یونانی نامزد اسکار و خالق فیلم‌های تحسین‌شده «دندان نیش»، «خرچنگ» و «سوگلی» در کنار رابین کامپیلو، نویسنده و کارگردان فرانسوی-مغربی و انکی بلال، نویسنده صربستانی-فرانسوی کتاب‌های مصور دیگر اعضای هیات داوران بخش مسابقه رسمی جشنواره کن ۲۰۱۹ هستند.

هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن روز ۱۴ می با نخستین نمایش جهانی «مرده‌ها نمی‌میرند» به کارگردانی جیم جارموش در بخش مسابقه آغاز می‌شود و بزرگانی چون پدرو آلمودووار، کن لوچ، ترنس مالیک و برادران داردن برای بردن جایزه نخل طلایی آن رقابت می‌کنند.

کد خبر 438799

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha