فاطمه عسگری‌نیا-خبرنگار:شورایاری محله بهارستان به همراه «مهدی مناجاتی» سرمربی اسبق تیم‌ملی ایران، جمعی از مسئولان شهرداری منطقه ۱۲ و اهالی محله با حضور در خانه سید «محمد خادم» رئیس سابق فدراسیون کشتی ایران، از مقام این ورزشکار پیشکسوت محله خود تجلیل کردند.

خادم کشتی

 «سید محمد خادم» متولد ششم شهریور سال ۱۳۰۸ در محله «درخونگاه» تهران که چند سالی می‌شود در بستر بیماری است، ضمن ابراز خرسندی از این ملاقات به روایت کوتاهی از قصه زندگی خود پرداخت و گفت: «در خانواده ما کسی اهل کشتی نبود اما من همیشه با شنیدن صدای ضرب زورخانه‌ها از خود بیخود می‌شدم. در «سبزه‌میدان» بازار در کوچه «توتون‌فروش‌ها» نزدیک بقعه «سید ولی» و درست مقابل منزل ما، زورخانه «حبیب» بود. خیلی وقت‌ها همراه بچه‌های محل از شیشه‌های سقف، داخل زورخانه را می‌دیدیم و لذت می‌بردیم.

 پس از امتحانات ششم نهایی وارد مدرسه دارالفنون شدم و این شروع فصل جدید زندگی من بود. »  خادم، کشتی را از زورخانه «حاج وزیری» شروع می‌کند و بعدها برای فراگیری فنون کشتی راهی باشگاه «حبیب‌الله ‌بلور» معروف به «باشگاه آهن» در میدان شاپور می‌شود. او می‌گوید: «برای نخستین بار سال ۱۳۲۴ در مسابقات کشتی ویژه جوانان در وزن ۵۷‌کیلوگرم شرکت کردم و موفق شدم هم عنوان رقابت‌ها را از آن خود کنم هم کاپ اخلاق را به خانه بیاورم. »جدیت خادم در رشته ورزشی‌ای که انتخاب کرده بود، هر سال، چهره موفق‌تری از او نشان می‌داد تا جایی که در سال ۱۳۴۵ برای نخستین بار سکان اداره فدراسیون کشتی ایران را عهده‌دار می‌شود.

«‌در نخستین دوره به مدت ۶ سال یعنی تا سال ۱۳۴۶ رئیس فدراسیون کشتی ایران بودم و تلاش کردم با فعال کردن کلاس‌های کشتی در باشگاه‌ها و زورخانه‌ها، اعزام مربیان با تجربه به باشگاه و تشکیل کلاس‌های مربیگری در کنار انجام مسابقات تشویقی و قهرمانی و تشکیل کمیته‌های داوری و فنی کارنامه خوبی از خود به جا بگذارم» پس از این دوره او دوباره در سال‌های ۱۳۵۱ و ۱۳۵۶ برای بار دوم و سوم به‌عنوان رئیس فدراسیون کشتی انتخاب می‌شود.  

کد خبر 438668

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha