دستفروشان حوالی تئاتر شهر در منطقه ۱۱، نرفته به خانه بازگشتند تا بار دیگر پیاده‌راه‌های این محدوده در هیاهوی تبلیغات پر سر و صدایشان گم شوند.

دستفروشی ولیعصر

دستفروشان یکی پس از دیگری به چهارراه برگشتند و بساط رنگارنگ خود را روی سنگفرش خیابان پهن کردند. علی ۳۲ ساله است و ۴ سالی می‌شود در این محدوده دستفروشی می‌کند. با همه گلایه‌هایش از اجرای طرح ساماندهی دستفروشان می‌گوید: «از این طرح کسی استقبال نکرد چون مرکزی که برای استقرار دستفروشان در نظر گرفته بودند پاخور خوبی نداشت. » او می‌گوید: «هر سال شب‌عید این طرح اجرا می‌شود و پس از تحویل سال نو، تمام می‌شود. خب چه‌کاری است؟ اجازه دهید مردم کارشان را انجام دهند. »

سعید هم چند قدم جلوتر از علی بساط لباس زنانه پهن کرده و می‌گوید: «بخش عمده دستفروشانی که در این محدوده مشغولند، کارگران مغازه‌های همین راسته هستند. بخش دیگر هم یا باید حق جا به مغازه‌دارها بدهند یا به دلالان پیاده‌راه‌ها تا بتوانند از این محل کسب رزق کنند. » او هم با اشاره به ساماندهی مقطعی دستفروشان در چهارراه ولی‌عصر(عج) می‌گوید: «افرادی که شب‌عید در بازارچه‌های شهرداری مستقر شده بودند، آخر شب به حاشیه چهارراه می‌آمدند و شروع به دستفروشی می‌کردند چون فروش در پیاده‌رو درآمد بیشتری برای آنها به همراه داشت. »  اما شهروندان و عابران پیاده، نظر دیگری دارند. «جواد حسینی» یکی از شهروندان تهرانی می‌گوید: «واقعاً در روزهای پایانی سال‌ تردد در این محدوده آسان و بی‌دغدغه شده بود اما دوباره با بازگشت دستفروش‌ها هرج و مرج و شلوغی امانمان را بریده است. »

  • شهرداری به تنهایی حریف نیست

«کوروش خرد» معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۱۱ هم با اشاره به مقطعی بودن طرح ساماندهی دستفروشان در چهارراه ولی‌عصر(عج) می‌گوید: «این طرح با همکاری کلیه دستگاه‌های اجرایی ذیربط و عوامل انتظامی با موفقیت و آرامش بسیار در ایام پایانی سال گذشته، اجرا شد. طرحی که خوشبختانه با کمترین بازخورد منفی در جامعه همراه شد، چون همه پای کار بودند اما ادامه این طرح به تنهایی از سوی شهرداری امکانپذیر نیست زیرا با تبعات اجتماعی بسیاری همراه خواهد بود. »  خرد در ادامه با اشاره به ضرورت استمرار طرح ساماندهی دستفروشان در چهارراه ولی‌عصر(عج) می‌گوید: «با توجه به نتایج مثبت اجرای این طرح در نوروز امسال، پیشنهاد استمرار این طرح به شهرداری تهران، استانداری و شورای تأمین ارسال شده و امیدواریم با همکاری عوامل دست‌اندرکار طرح، شاهد استمرار آن باشیم. »  

او می‌گوید: «تجربه ثابت کرده است که دستفروشان نیازمند واقعی، در اجرای طرح ساماندهی همکاری خوبی با شهرداری دارند. اما گروه ۹، ۱۰ نفره دلالان دستفروشی که مبالغ قابل توجهی از دستفروشان دریافت می‌کنند به محض برخورد شهرداری با یک دستفروش، با تشویش اذهان عمومی، به راه انداختن درگیری‌های سازمان یافته، مظلوم نمایی و انتشار فیلم در فضای مجازی مردم را علیه دولت و شهرداری تحریک می‌کنند، مردم هم غافل از این رفتارهای از پیش طراحی شده در دفاع از حقوق این افراد به ظاهر مظلوم، نسبت به ایستادگی مقابل شهرداری، تحریک می‌شوند. »  خرد می‌گوید: «ساماندهی مستمر دستفروشان در چهارراه ولی‌عصر(عج) و برقراری آرامش شهری در این محدوده نیازمند یک تصمیم‌گیری مدبرانه است که باید همراه با صبر و کار گروهی با حضور سایر نهادها باشد. اقدامی که در آن ضمن ایجاد بستر اشتغال نیازمندان، از فعالیت باندی افراد در حوزه دستفروشی جلوگیری کرده و اجازه ندهیم عده‌ای اراذل و اوباش به اسم دستفروش، مردم را از حقوق شهروندی خود؛ که همان برخورداری از فضای شهری آرام و امن است، محروم کنند.  

  • توجه ویژه برای رسیدگی به معضل دستفروشان 

«صدر اعظم نوری» عضو شورای اسلامی شهر تهران هم می‌گوید: « رسیدگی به معضل دستفروشان در محورهای خیابان‌های جمهوری‌ـ انقلاب و ولی‌عصر(عج) که ۳ محور مهم مرکز شهر تهران را در بر می‌گیرد باید در مناطق ۱۱ و ۶ مورد توجه قرار بگیرد. »  او تأکید می‌کند: «باید با همکاری نیروی انتظامی و قوه قضاییه، ‌ساز وکاری برای مدیریت و ساماندهی این مسئله فراهم شود و با توجه به اینکه پیش از این نگاه مدیریت شهری در تهران بیشتر خودرو محور بوده تا انسان محور، باید مراقب باشیم پیاده‌روهای شهر به محل تجاری و بساط‌گستری و دستفروشی تبدیل نشوند و با جدیت به صیانت آن بپردازیم. »

کد خبر 438642

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha