همشهری آنلاین: یک موشک لانگ‌ مارچ 3B چینی یک ماهواره ردیابی و رله داده‌های نسل جدید را روز یکشنبه ۲۱ آوریل (اول اردیبهشت) به مدار زمین فرستاد.

موشک لانگ مارچ 3B که چهار بوستر دارد، در ساعت ۱۵:۵۱ به وقت گرینیچ (۱۱:۵۱ به وفت پکن) روز یکشنبه از پایگاه فضایی شی‌چانگ به فضا پرتاب شد.این موشک ۵۵ متری از محل پرتابش که با کوه‌های ایالت سی‌چوان در شمال غرب چین احاطه می‌شود، به سمت شرق متوجه شد و در طول دو ساعت و نیم پس از آن چهار بوستر با سوخت هیدرازین و مرحله اول (بخش هسته‌ای) آن به زمین بازگشت.

سپس مرحله دوم موشک روشن شد و به دنبال آن موتور مرحله سوم موشک که سوخت آن هیدورژن مایع و اکسیژن مایع است، به راه افتاد تا نسل جدید ماهواره ردیابی و رله داده‌های «تیان‌لیان» را در مدار قرار دهد.

این ماهواره نخستین عضو خانواده جدیدی از ماهواره‌های ارتباطی بزرگترین و توانمندتر برای ارتباط دادن کنترل‌کننده‌های زمینی با سرنشینان سفینه‌های فضایی شنژو و ایستگاه فضایی است که چینی‌ها قرار است در آینده در مدار زمین قرار دهند.

چین در طول سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ چهار ماهواره تیان‌لیان نسل اول را به فضا فرستاد و این ماهواره را در اطراف کره زمین در یک مدار زمین‌ هم‌گرد در فاصله تقریبا ۳۶۰۰۰ کیلومتری بالای استوا قرار داد. این ماهواره‌ها که را با سرعت مشابه با چرخش زمین به دور خود به دور زمین می‌چرخند و در نتیجه در یک مکان ثابت بالای آن قرار می‌گیرند.

کد خبر 437950

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha