همشهری آنلاین: عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: احداث سدهای پله‌ای به سبب کنترل سرعت جریان آب و همچنین انتقال‌دهی از یک حوزه به حوزه دیگر، در جلوگیری از بروز سیل و کاهش خسارت‌های ناشی از آن موثر است.

سد

به گزارش ایرنا، «بهلول علیجانی» در خصوص دلایل وقوع سیل اخیر در ایران گفت: مهم‌ترین عامل وقوع سیل در بسیاری از استان‌ها، میزان بارش شدید و ورود بادهای غربی به کشور بوده است.

وی افزود: در چند سال اخیر جریان بادهای غربی به سمت کشور وارد نشده بود؛ با تغییرات جوی اقیانوس اطلس، شاخه جنوبی بادهای غربی در دریای مدیترانه تقویت شد و سبب ورود رطوبت و ناپایداری و بارش‌های شدید در بسیاری از نقاط کشور شد.

این اقلیم‌شناس با بیان این که برخی مناطق کشور نظیر دشت‌های گرگان مسطح است، عنوان کرد: در گذشته وجود پوشش گیاهی جنگل‌ها سبب نگهداشت آب باران و جلوگیری از وقوع سیل در این نواحی می‌شد.

علیجانی ادامه داد: امروزه جاده‌سازی، احداث بناها و ... در حریم منابط طبیعی و آبی سبب برهنگی خاک و درنتیجه عدم توانایی زمین در نگه‌داری این آب شده است. به عنوان مثال در منطقه آق‌قلا برهنگی خاک، لایروبی نشدن پل‌ها و باریک بودن کانال رود این منطقه، سبب شد سیلاب‌ها در کل منطقه پخش شود و در نهایت سیل رخ دهد.

به عقیده علیجانی، گذر کانال رودخانه این ناحیه از داخل شهر نیز سبب تجمیع رسوب و تخریب پوشش گیاهی شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی همچنین در خصوص سدسازی خاطرنشان کرد: با مدیریت صحیح در ساخت سد، می‌توان از کلیه سیلاب‌ها بهره‌برداری کرد؛ در غیر این صورت بازگشایی ناگهانی سدها، روستاها و شهرها را به زیر آب می‌برد.

به گفته علیجانی این اقدامات و کاهش وقوع مخاطرات و حوادث ناگوار نیازمند مدیریت صحیح در درازمدت است و نباید امید به رفع آن در کوتاه مدت و تصمیمات لحظه‌ای داشت.

علیجانی استاد جغرافیای طبیعی (اقلیم‌شناسی) و بنیان‌گذار اقلیم شناسی سینوپتیک در ایران است. واژه‌ یونانی (سینوپتیک) به مفهوم همدید، هم نظر و هم نوا است؛ این اصطلاح تخصصی در هواشناسی به استفاده از اطلاعات هواشناسی به دست آمده به‌طور هم‌زمان در یک منطقه وسیع به منظور ارائه تصویر جامع و لحظه‌ای از حالت جو اشاره دارد.

کد خبر 437797

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha