جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت قانونی لیبی از صدور حکم دستگیری فرمانده شورشیان این کشور خبر داد. شبه‌نظامیان وابسته به حفتر فرودگاه معیتیقه و مناطق مسکونی اطراف آن در طرابلس را بمباران کردند. دولت فرانسه حمایت خود را از دولت مرکزی لیبی اعلام کرد.

خليفه حفتر

به گزارش دویچه وله، نبرد قدرت در لیبی بین دو دولت موازی ادامه دارد. رسانه‌ها از درگیری فشرده بین نیروهای طرفین درجنوب لیبی خبر داده‌اند.

یک شبکه تلویزیونی لیبی گزارش داد که نیروهای ارتشی به پایگاه تحت کنترل نیروهای مسلح حفتر حمله کرده‌اند. هم‌زمان دادستانی نظامی لیبی روز پنجشنبه ۱۸ آوریل حکم جلب ژنرال حفتر، فرمانده شورشیان مناطق شرقی این کشور را صادر کرد.

غسان سلامه، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور لیبی، می‌گوید طرابلس به صحنه یک جنگ تمام‌عیار میان نیروهای حفتر و واحدهای دولت وفاق ملی بدل شده است. او نسبت به گسترش کشمکشها در لیبی هشدار داد و جامعه جهانی را در بحران کنونی این کشور سهیم دانست.

خبرگزاری فرانسه به نقل از سلامه می‌نویسد: «شکاف در جامعه بین‌المللی باعث شد که ژنرال حفتر به خود اجازه پیشروی به سمت طرابلس را بدهد.»

حفتر فرماندهی "ارتش ملی لیبی" را بر عهده دارد که بر بخش‌های وسیعی از این کشور به ویژه در مناطق شرقی مسلط شده‌اند. دولت مرکزی فایز السراج با وجود حمایت‌های بین‌المللی دولتی شکننده است و حفتر با استفاده از این ضعف به به سوی طرابلس پیشروی کرد.

فایز السراج، رئیس دولت رسمی لیبی (وفاق)، در گفتگویی با روزنامه آلمانی "دی ولت" به اروپا هشدار داد چنانچه دولت مرکزی لیبی شکست بخورد، اروپا با موج تازه‌ای از پناهجویان روبرو خواهد شد. او خواهان حمایت جدی‌تر جامعه جهانی از دولت قانونی لیبی شد.

  • نشست شورای امنیت

آلمان به عنوان رئیس اداوری شورای امنیت، پیشنهاد داده که عصر پنجشنبه ۱۸ آوریل، نشستی فوقالعاده در این شورا برای بررسی بحران لیبی برگزار شود. این در حالی است که در شورا بر سر چگونگی مقابله با خشونت جاری در لیبی اتفاق نظر وجود ندارد. بریتانیا چند روز قبل پیش‌نویس یک قطعنامه‌ را برای آتشبس فوری در لیبی ارائه داد، اما روسیه آن را به خاطر انتقادهای تند به حفتر رد کرد.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید طی پیشروی نیروهای حفتر به سوی طرابلس، دستکم ۲۰۵ نفر کشته و ۹۰۰ نفر زخمی شده‌اند. به تاکید سازمان بین‌المللی مهاجرت، بیش از ۲۵هزار نفر آواره شده‌اند.

آلمان خواستار برگزاری جلسه شورای امنیت در رابطه با بحران لیبی شد

لیبی از زمان سقوط معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ صحنه صف آرایی ده‌ها گروه متخاصم بوده و در هرج و مرج، جنگ داخلی و خلاء قدرت به سر برده‌ است. دولت مرکزی لیبی ضعیف است و کنترل بسیاری از مناطق کشور را در دست ندارد. حفتر از سوی قبائل و گروه‌های مسلح مخالف دولت مرکزی حمایت می‌کند.

  • اعلام حمایت فرانسه از فائز السراج

دولت مرکزی لیبی، روز پنجشنبه (۱۸ آوریل) با متهم کردن فرانسه به حمایت از شورشیان شرق کشور و "حفتر جنایتکار"، اعلام کرد که همکاری امنیتی با پاریس را قطع می‌کند.

دولت فرانسه بیدرنگ این اتهام را رد کرد. خبرگزاری رویترز به نقل از دفتر ریاست جمهوری فرانسه نوشت: «همان طور که بارها گفته شده، فرانسه از دولت مشروع فایز السراج و میانجی‌گری سازمان ملل برای یافتن راهحلی سیاسی در لیبی پشتیبانی می‌کند.»

دفتر ریاست جمهوری فرانسه تاکید کرده که این کشور، تنها فایز السراج را نخست وزیر مشروع و طرف مذاکره می‌شناسد.

امانوئل مکرون در ماه مه سال گذشته فایز السراج و خلیفه حفتر را با هم به پاریس دعوت کرد و از آنها خواست زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری را تا دسامبر ۲۰۱۸ مشخص کنند. ایتالیا نیز نشستی در نوامبر ۲۰۱۸ با موضوع لیبی برگزار کرد که بی‌نتیجه ماند.

کد خبر 437734

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha