همشهری آنلاین: جنگ در پیرامون شهر طرابلس ادامه دارد. نگرانی جامعه جهانی از تداوم درگیری‌ها در اطراف پایتخت لیبی، منجر به آن شده که شورای امنیت سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس فوری در لیبی تلاش کند. طرح قطعنامه این آتش‌بس آماده شده است.

جنگ ليبي

به گزارش دویچه وله، انگلیس طرح قطعنامه‌ای برای پایان دادن به درگیری‌های نظامی و خونین در نزدیکی طرابلس آماده کرده است. قطعنامه‌ای که بخش‌هایی از آن توسط خبرگزاری‌های مختلف رسانه‌ای شده است.

خبرگزاری آلمان روز چهارشنبه ۲۸ فروردین (۱۷ آوریل) در گزارشی که درباره ادامه‌ نبرد در حومه طرابلس منتشر کرده از طرح قطعنامه بریتانیا به شورای امنیت سازمان ملل متحد خبر داده است.

بریتانیا خواستار تصویب قطعنامه‌ای شده است که از طرف‌های درگیر در جنگ لیبی می‌خواهد به نبردهای جاری بی درنگ خاتمه دهند. این طرح قطعنامه طرفین درگیر در جنگ لیبی را موظف به پذیرش آتش‌بس می‌کند.

این آتش‌بس می‌باید راه انتقال کمک‌های بشردوستانه به لیبی را هموار کند. در طرح این قطعنامه از حملات "ارتش ملی لیبی" به رهبری ژنرال خلیفه حفتر به عنوان عاملی موثر در بی‌ثباتی سیاسی در لیبی یاد شده است. ژنرال حفتر متهم شده است که با حملات خود به طرابلس شانس دست‌یابی به یک راه حل سیاسی برای بحران لیبی را به مخاطره افکنده است.

بر اساس اظهاراتی که از سوی دیپلمات‌های سازمان ملل متحد منتشر شده است، هنوز تاریخ دقیقی برای رای‌گیری پیرامون طرح قطعنامه ارائه شده از سوی بریتانیا تعیین نشده است.

لازم به یادآوری است که اجرای قطعنامه‌های صادر شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد از منظر حقوقی الزام‌آور است.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد درباره تلاش‌های دیپلماتیک کشورهای عضو شورای امنیت گفته است که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از تصمیم مشترک و هماهنگ همه اعضای شورای امنیت در خصوص جنگ لیبی استقبال می‌کند.

افزون بر آن، فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که کشورهای عضو این اتحادیه موظف هستند مانع از قاچاق جنگ‌افزار به لیبی شوند.

به باور موگرینی، حمل غیرقانونی سلاح به لیبی، باعث تداوم جنگ و خون‌ریزی در آن کشور می‌گردد.

لازم به یادآوری است که ژنرال حفتر با حمله به طرابلس، هدف سرنگون کردن دولت فائز السراج که از پشتیبانی بین‌المللی برخوردار است را دنبال می‌کند.

جنگ قدرت در لیبی پس از سرنگونی قذافی آغاز شد و دولت مرکزی این کشور نتوانست کنترل خود را بر همه مناطق این کشور و به‌ویژه بر استان‌های شرقی برقرار کند.

  • فرار هزاران نفر از طرابلس

در پی حمله نیروهای وابسته به ژنرال خلیفه حفتر به شهر طرابلس، بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، دست‌کم ۱۷۴ نفر کشته و بیش از ۷۵۰ نفر مجروح شده‌اند.

گزارش‌های منتشر شده از سوی نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد خبر از فرار دست‌کم ۱۸ هزار نفر از شهروندان طرابلس می‌دهند.

افزون بر آن گفته می‌شود، درگیری‌های نظامی به داخل خاک طرابلس نیز کشیده شده است. خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند که پایتخت لیبی هدف پرتاب موشک بوده و در اثر اصابت موشک دست‌کم دو نفر از شهروندان این شهر کشته‌شده‌اند.

لازم به یادآوری است که حملات ژنرال حفتر به طرابلس روز چهار آوریل شروع شده و هم‌چنان ادامه

کد خبر 437614

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha