همشهری‌آنلاین: شهردار تهران با حضور در برنامه زنده درجه یک، جزئیات اقدامات مدیریت شهری برای مقابله با سیل در تهران و کمک به مناطق سیل‌زده را تشریح کرد.

حناچي

به گزارش شهرنوشت، پیروز حناچی در ابتدای سخنان خود در برنامه زنده «درجه یک» با بیان این‌که امیدوارم خدماتی که از سوی مدیریت شهری انجام می شود، مورد قبول حق و مردم شریف تهران قرار بگیرد، گفت: سال گذشته سال سختی را داشتیم و با پیش‌بینی‌های هواشناسی می‌دانستیم که در انتهای سال و یا ابتدای سال آینده یعنی امسال، با بارندگی‌های نامتعارف مواجه خواهیم شد. به همین دلیل در ابتدای زمستان عملیات لایروبی مسیل‌های تهران انجام شد.  

حناچی ادامه داد: تهران هفت روددره دارد که علت شکل‌گیری آن ها وجود بارندگی و سیل‌های بزرگ در گذشته است. به هر حال از ابتدای امسال تمام تلاش ما این بود که در عین برنامه‌ریزی برای نشاط مردم در نوروز، آمادگی کامل را برای شرایط بحرانی داشته باشیم.

شهردار تهران با اشاره به این‌که در نوروز امسال به تمام مناطق شهرداری تهران آماده باش داده بودیم و به طور ویژه مناطقی که منشاء روددره ها در آن‌ها قرار داشتند در آمادگی کامل بودند، تاکید کرد: تمام مسیل‌ها قبلا لایروبی شده بود، اما در انتهای سال مجددا بازبینی شدند. در همین راستا، ۳۰ هزار نیروی ما در نوروز امسال در آماده باش بودند.

حناچی تصریح کرد: در تهران تا آستانه وقوع سیل پیش رفتیم و در یکی از پل های واقع در مسیر رودخانه در غرب تهران، آب تا زیر عرشه پل بالا آمد و ما آماده بودیم که جاده کرج را مسدود کنیم، اما خوشبختانه کار به آنجا نکشید.

شهردار تهران به ارسال پیامک‌های هشدارآمیز به شهروندان هم‌زمان با احتمال وقوع سیل اشاره کرد و گفت: همکاری خوبی با وزارت ارتباطات در موضوع بارندگی های اخیر داشتیم. با بررسی نقشه های GIS در سازمان هواشناسی و احتمال بروز بحران، برای مردمی که در محدوده های خطر حضور داشتند، پیامک هشدار ارسال کردیم. اولین بار بود که این امر اتفاق افتاد و این رویه را در آینده ادامه خواهیم داد.

او به وقوع سیل در تهران در سال‌های گذشته پرداخت و عنوان کرد: روددره ها منشاء بسیاری از حوادث در تهران بوده اند، مانند سیل سال ۶۶ یا سال ۹۲ که یکی از پل های کن را تخریب کرد. اما تجربیات گذشته و آمادگی ما باعث شد که در پی بارندگی اخیر که از دفعات قبل بیشتر هم بود، بحرانی شکل نگیرد.

حناچی در ادامه به کمک شهرداری تهران به مناطق سیل‌زده اشاره کرد و گفت: با وقوع سیل گلستان دو اکیپ به منطقه اعزام شدند؛ یک گروه از سوی سازمان آتش نشانی با تجهیزات کامل به منطقه اعزام شد و بعد از آن فروشگاه «شهروند» تجهیزات، امکانات و کمک های لازم را ارسال کرد. این اکیپ ها با تجهیزات کامل اعزام شدند و نیازی به پشتیبانی نداشتند.

او افزود: به استان های لرستان و خوزستان نیز از ابتدای نوروز اکیپ‌های امدادی فرستاده ایم و ماشین‌آلات سنگین هم ارسال شده اند. بعد از دستور وزیر محترم کشور هم در دشت آزادگان و سوسنگرد مستقر شدیم. در حال حاضر در گلستان اکیپ های ما همزمان مستقر هستند و با تجهیزاتی که در اختیار دارند، آب را از معابر تخلیه می کنند. شهردار تهران یادآور شد: امروز هم کاروانی متشکل از ۷۰ کامیون شامل مایحتاج مردم و نیروهای امدادی به مناطق سیل زده اعزام شد. ضمن اینکه این آمادگی را داریم که علاوه بر انجام وظایف خود، در انجام مسئولیت دیگر استان ها هم همکاری کنیم.  

حناچی از هنرمندان و چهره های سرشناس برای کمک به سیل‌زدگان نیز تشکر کرد و گفت: خوشبختانه آن‌ها که عقبه اجتماعی قوی‌تری دارند کمک های خوبی کرده اند. جمعه ۲۳ فروردین در سینما آزادی هم کمک های خوبی در قالب مهربانی از سوی هنرمندان جمع آوری شد.  

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که در ادبیات و فرهنگ ما آموزه های بسیاری در مورد مقابله با بحران وجود دارد، عنوان کرد: در شهرهای قدیمی ما هسته مرکزی شهر که سابقه بیشتری دارد در برابر سیل کمتر آسیب دید، به عنوان مثال پل‌های ساسانی در خرم‌آباد آسیب کمتری دیدند. این نشان می دهد که معماران ایرانی در آن زمان برای سیل‌های قوی تر هم پیش بینی لازم را کرده بودند. همچنین، همیشه فکر می کردیم چرا بازار وکیل شیراز متفاوت از بازارهای دیگر است و هر مغازه با دو سکوی بلند و چند پله در درب ورودی ساخته شده است. در سیل اخیر دیدیم همین نوع معماری موجب شد زمانی که سیل آمد آب به مغازه ها نفوذ نکند.  

حناچی با تاکید بر این‌که باید از این آموزه های سرزمینی حداکثر بهره را ببریم، تصریح کرد: این آموزه ها و تجربیات مسیر آینده ما را ترسیم می کند. گذشتگان ما با شناخت درست از طبیعت و حداکثر استفاده از امکانات، سازه ها را برپا می کردند و ما باید از این تجربیات استفاده کنیم.

او با انتقاد از تخریب طبیعت و حتی تعرض به مسیر رودخانه ها و ساخت و ساز در این مناطق گفت: در گذشته استادی داشتیم که می گفت رودخانه یعنی خانه رود و اگر شما در رودخانه خانه بسازید یعنی به خانه رود تعرض کرده اید و رودخانه خانه شما را تخریب خواهد کرد.

حناچی همچنین به جوانگرایی در مدیریت ‎شهری اشاره و تصریح کرد: در دوره جدید مدیریت شهری نگاهمان به داخل بدنه شهری است و سلامت و تخصص را اصل قرار داده ایم و از حداکثر بضاعت داخلی استفاده می کنیم و نیروهای جوان تر را به کار می گیریم. همزمان بنا به فرمایش مقام معظم رهبری تلاشمان این است که از تجهیزات داخلی و ایرانی استفاده کنیم.  

او با اشاره به افتتاح خط ۶ و ۷ مترو در روزهای گذشته گفت: در ‎خط هفت بعد از تحریم، شرکت‌های آلمانی کار را رها کردند و متخصان داخلی آن را راه انداختند. در خط شش هم از توان داخلی استفاده کردیم که کیفیت بالایی دارد. در صنعت واگن‌سازی هم تلاش ما استفاده حداکثری از توان داخلی است.

شهردار تهران در پایان خاطرنشان کرد: از خدمات و زحمات تمام همکارانم که از پیش از تعطیلات درگیر مقابله با سیل بودند تشکر می‌کنم.

کد خبر 437077

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha