همشهری آنلاین - فتانه انفرادی: دکترمحمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت می‌گوید: خوشبختانه در مناطق سیل‌زده ایران، بیماری واگیرداری که همه‌گیری داشته باشد و به شکل طغیانی مردم را گرفتار کند تاکنون بروز پیدا نکرده و همه‌چیز تحت‌کنترل است.

محمد مهدي گويا

گویا اما تاکید دارد که  با گرم شدن هوا و جدی نگرفتن توصیه‌های بهداشتی، احتمال بروز بیماری وجود دارد بنابراین مردم و مسئولان باید برای جلوگیری از همه‌گیری بیماری‌ها در مناطق سیل‌زده با هم تعامل کامل باشند.

 او اضافه می‌کند: مراقبت از سلامت مردم دربرابر عوارض ناشی از سیل در استان‌های سیل‌زده ایران، به طور مستمر و با جدیت و تلاش شبانه‌روزی، در اولویت است چرا که در غیر این‌صورت، احتمال دارد مردم در مناطق سیل‌زده در معرض تهدید قرار گیرند و سلامت آنها به خطر بیفتد.

  • تاکنون بیماری همه‌گیری مشاهده نشده است

 دکتر گویا خاطر  نشان می‌کند: در روزهای ابتدایی سیل در استان‌های لرستان،  خوزستان و  فارس به دلیل اینکه دسترسی به  آب و غذای سالم تا حدی دشوار بود بسیار نگران بودیم که مردم مناطق سیل‌زده در معرض بیماری‌های ناشی از آب و غذای ناسالم  قرار گیرند و این بیماری‌ها به صورت طغیانی ظاهر شوند چرا که شرایط بسیار غیرعادی بود اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و اکنون پس از حدود ۲۰ روز از سیل اعلام می‌کنم که در مناطق سیل‌زده بیماری به صورت طغیانی مردم را درگیر و گرفتار نکرده است اما این امر دلیل نمی‌شود که جوانب احتیاط را در نظر نگیریم بلکه باید بیش از گذشته هم مسئولان و هم  مردم در مناطق سیل‌زده تلاش کنند تا در معرض خطرهای جدی از لحاظ بهداشت و سلامت قرار نگیرند.

  • با گرم شدن هوا احتمال بیماری همه‌گیر افزایش می‌یابد

 او تاکید می‌کند: هوا روز به روز گرمتر می‌شود و گرمای هوا زمینه بروز انواع بیماری‌ها را فراهم خواهد کرد پس باید حواسمان جمع باشد و تلاش‌مان مضاعف.

  • ضرورت تعامل مستمر بین مردم و مسئولان

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید می‌کند: همکاری بین مردم و مسئولان به ویژه مسئولان بهداشتی کشور در مناطق سیل‌زده ایران بسیار ضروری است و جنبه حیاتی دارد. در چنین شرایطی، مسئولان بهداشتی کشور،  یکسری وظایف مخصوص به خود دارند که باید بدون‌وقفه و مسئولانه انجام دهند و مردم نیز وظایف خاص خود را دارند.

 دکتر گویا می‌گوید: وظیفه مردم در مناطق سیل‌زده این است که به توصیه‌های مسئولان و مراقبان بهداشت و سلامت به دقت گوش و عمل کنند چرا که تنها در این صورت است که احتمال همه‌گیری انواع بیماری‌ها در مناطق سیل‌زده کاهش می‌یابد.

 او اضافه می‌کند: مسئولان هم باید تلاش کنند آب آشامیدنی و غذای سالم در اختیار مردم مناطق سیل‌زده قرار دهند و مسئولان بهداشتی کشور هم نظارت بر  سلامت آب و غذای مردم داشته باشند.

  • توصیه‌های بهداشتی دکترگویا به مردم مناطق سیل‌زده

 دکتر گویا توصیه می‌کند: مردم فقط از  آبی که از سلامت آن اطمینان کامل دارند و نیروهای بهداشتی بر آنها نظارت دارند استفاده کنند. بنابراین مردم از آب‌هایی که در بطری است، آبی  که در تانکرهای مخصوص  است و  سلامت آنها تامین شده و یا آب لوله‌کشی که بررسی‌های لازم محیطی و بهداشتی از نظر سلامت بر روی آنها انجام شده است،  استفاده کنند.

  • اطمینان از سلامت آب | جوشاندن آب در صورت نیاز

 این مقام مسئول توصیه می‌کند که مردم به هیچ عنوان،  آبی که نسبت به  سلامت آن اطمینان ندارند را  مصرف نکنند و اگر در جایی مجبور شدند حتما آب را قبل از آشامیدن و مصرف بجوشانند.

  • شست‌وشوی مداوم دست‌ها

  دکتر گویا اضافه می‌کند: نکته دوم که بسیار بر آن تاکید دارم این است که مردم مناطق سیل‌زده،  شست‌وشوی کامل دست‌ها را فراموش نکنند چرا که  شرایط عادی نیست و شست‌وشوی دست‌ها با دقت و احتیاط فراوان در چنین شرایطی، بسیار ضروری است و احتمال وقوع همه‌گیری بیماری‌ها را به شدت کاهش می‌دهد.

 او می‌گوید که تا حد امکان امکانات و ابزار بهداشتی برای این مهم در اختیار مردم قرار گرفته است.

  • اطمینان از غذای سالم و توصیه‌های گویا

توصیه بهداشتی دیگر رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت برای جلوگیری از همه‌گیری و طغیانی شدن بیماری در مناطق سیل‌زده، درباره چگونگی مصرف غذاست. گویا از مردم می‌خواهد تا حد امکان فقط غذاهایی که مسئولان در اختیار آنها قرار می‌دهند را مصرف کنند و به هیچ عنوان از دست‌فروش‌ها مواد غذایی آماده دریافت نکنند.  علاوه براین، اگرمیوه و سبزی در اختیار آنها قرار گرفت و یا خودشان تهیه کردند،  این مواد غذایی، حتما ضدعفونی شده باشد.

  • گزش حشرات و حیوان گزیدگی

  گویا می‌گوید: در زمان سیل چند دسته از بیماری‌ها،   مردم را تهدید می‌کند، بیماری‌هایی که از طریق آب و غذا منتقل می‌شود، بیماری‌هایی که از طریق گزش حشرات ایجاد می‌شود و حیوان گزیدگی‌ها که برای جلوگیری و کنترل تمام این بیماری‌ها اقدامات لازم انجام شده است اما مردم هم باید همکاری کامل داشته باشند.

  • وبا و اسهال خونی نداشتیم

 او اضافه می‌کند: وبا و اسهال خونی در مناطق سیل‌زده گزارش نشده است و همه‌گیری نداریم.

  • سالک را کنترل کردیم جای نگرانی نیست

  گویا تاکید می‌کند: در زمان وقوع سیل، با توجه به جابجا شدن جوندگان و وفور بالای حشرات و گرم شدن هوا، احتمال بروز سالک وجود دارد چرا که هم در پل‌دختر هم در آق‌قلا و گمیشان و هم سوسنگرد و دشت‌آزادگان،  زمینه بروز سالک در سال‌های قبل وجود داشته است البته در سال‌های  قبل، سالک در این استان‌ها همان موقع کنترل شد و طی سال‌های اخیر موارد کاهش یافت اما در عین حال، تلاش‌های بسیار برای شایع نشدن این بیماری انجام شده است و جای نگرانی نیست.

 او اضافه می‌کند: درباره مبارزه با جوندگان هم در مناطق سیل‌زده، عملیات ویژه و البته مرحله به مرحله ای انجام شده است و در حال انجام است.

  • سرم ضد مار و عقرب تامین شده است

گویا می‌گوید: از طرف دیگر، تمام امکانات از نظر حیوان‌گزیدگی نیز فراهم شده است و مشکلی در این باره هم وجود ندارد. در برخی از مناطق سیل‌زده مثل خوزستان، احتمال مار و عقرب گزیدگی وجود دارد به همین دلیل آموزش‌های لازم ارائه شده است و علاوه براین، ماموران آموزش‌دیده وجود دارند. علاوه براین، سرم ضدمار و عقرب هم تامین شده است.

  • توصیه برای مار و عقرب گزیدگی

این مقام مسئول تاکید می‌کند: در باره مار و عقرب گزیدگی آنچه اهمیت دارد، سرعت اقدامات بهداشتی است. فرد مار یا عقرب‌گزیده، باید بدون اتلاف وقت و فورا خود را به نزدیکترین مرکز بهداشتی و درمانی برساند.

 گویا می‌گوید: وزارت بهداشت حتی در مناطقی که سیل مراکز بهداشتی را تخریب کرده است برای بهره‌مندی مردم از خدمات بهداشتی و درمانی، خدمات بهداشتی را به صورت سیار و غیر سیار فراهم کرده است.

  • مردم از تماس با حیوانات پرهیز کنند

 او تاکید می‌کند: حیوانات ولگرد در مناطق سیل‌زده ممکن است وجود داشته باشند. در زمینه حیوان‌گزیدگی در مناطق سیل‌زده، توصیه جدی این است که مردم از تماس نزدیک با حیوانات جدا پرهیز کنند. در گلستان حیوان‌گزیدگی بیش از دو استان دیگر وجود دارد.  موارد حیوان‌گزیدگی‌ها در گلستان همه تحت درمان قرار گرفته اند و واکسن و سرم  ضدهاری زده شده است در عین‌حال هیچ موردی از هاری نیز مشاهده نشده است.

  • اقدام خوب دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بهره‌گیری از سامانه سیب

 دکتر گویا خاطرنشان می‌کند: اقدام بسیارمهمی که ما در مناطق سیل‌زده انجام داده ایم این است که سلامت مردم  حتی در زمینه بیماری‌های واگیر مزمن و همچنین بیماری‌های غیر واگیر را تحت کنترل قرار داده ایم.

از طریق سامانه سیب،  با کسانی که اطلاعات آنها در سامانه وجود دارد تماس تلفنی گرفته می‌شود و سلامت آنها به طور مداوم در زمینه بیماری‌هایی همچون فشارخون،  دیابت،   سل، ایدز و... تحت مراقبت کامل قرار می‌گیرد.

 او می‌گوید: این اقدام، با تلاش دانشگاه علوم پزشکی گلستان و درزمینه بیماری سل،  با جدیت در حال انجام است.

 رییس مرکز مدیریت بیماری‌های‌واگیر وزارت بهداشت تاکید می‌کند: جلوگیری از همه‌گیری انواع بیماری‌ها در مناطق سیل‌زده،  نیازمند همکاری و تعامل کامل بین مسئولان بهداشتی و مردم مناطق سیل‌زده است. با گرم شدن هوا این تعامل باید بیش از روزهای قبل باشد.

کد خبر 437054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha