همشهری آنلاین: علیرضا میریوسفی در نامه‌ای به روزنامه نیویورک تایمز به مقاله چند روز پیش نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درباره لزوم روابط دیپلماتیک تهران و واشنگتن پاسخ داد.

پاسخ رایزن ایران در نیویورک به ژست آشتی‌جویانه واشنگتن با تهران
علیرضا میریوسفی سخنگو و رایزن مطبوعاتی دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک در نامه‌ای به سردبیر روزنامه نیویورک تایمز به مقاله اخیر برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در همین روزنامه درباره ضرورت مصالحه تهران و واشنگتن پاسخ داد.

میریوسفی در این نامه نوشت: «ایران امروز یک دموکراسی با قدمتی ۱۰۰ ساله (از انقلاب مشروطه) است که مردم آن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ حضوری ۷۰ درصدی داشتند، انتخاباتی کامل و رقابتی در منطقه‌ای که انتخابات واقعی کمیاب است.»

وی در ادامه نوشت: «به علاوه، بعد از تقریبا دو دهه از حملات آمریکا در منطقه، دست کم یکی از قول‌های روشن آقای هوک برای آینده ایران، نه برای افغانستان و نه برای عراق محقق نشده است: هنوز هیچ پرواز مستقیمی میان نیویورک و کابل یا بغداد وجود ندارد و رئیس جمهور ترامپ برای سفر به این دو کشور تحت پوشش تاریکی شب سفر می‌کند. چرا چنین است؟»

برایان هوک دو روز پیش در یادداشتی در نیویورک تایمز بر لزوم روابط دیپلماتیک تهران و واشنگتن تأکید کرده و اینگونه نوشت: «مردم آمریکا و ایران باید روابط دیپلماتیک داشته باشند. (در این شرایط) می‌توانیم (وجود) یک سفارتخانه جدید آمریکا در تهران را پیش‌بینی کنیم که برای گردشگران، تجار، مسافران و معلمین، روادید صادر می‌کند و باید پروازهای مستقیمی از تهران به نیویورک یا لس‌آنجلس وجود داشته باشد... تجدید روابط (با تهران) درهایی را به روی فرصت‌های بی‌شمار می‌گشاید».

رایزن ایران در سازمان ملل در ادامه نامه خود نوشت: «ادعاهای آقای هوک در این باره که وی به چیزی کمتر از بازگشایی سفارت آمریکا در ایران و تسهیل سفر ایرانی‌ها راضی نخواهد بود توسط مردم ایران زیاد جدی گرفته نمی‌شود به خصوص که دولت ترامپ در نخستین اقدام خود طرح ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا را در پیش گرفت که شامل این بود که تمام ایرانی‌ها دیگر نمی‌توانند به آمریکا سفر کنند و در رابطه با ادعای وی درباره آمادگی برای آغاز گفت‌وگوهای جدید، تحقیقی که اخیرا انجام شده نشان می‌دهد که مردم ایران درباره هر تلاشی برای مذاکره جدید با یک رئیس جمهور غیرقابل پیش بینی و غیر قابل اعتماد آمریکایی بدبین هستند.» فارس

کد خبر 436935

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha