چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: منشور تئاتر ایران در نخستین روز بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شامل یک مقدمه، چهار اصل اولیه و 14 اصل عملی منتشر شد.

تئاتر

به منظور ایجاد خط مشی هماهنگ و هدف‌دار مسیر توسعه تئاتر کشور و در راستای تاکید بیش از پیش بر وجوه اخلاقی و حرفه‌ای تئاتر، منشور تئاتر کشور به پیشنهاد ستاد برگزاری بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و تایید امضاکنندگان، به عنوان سند فرادستی تئاتر کشور تدوین شده است.

اصول اولیه:

تئاتر از زمان پیدایش انسان همواره همراه او بوده و ضمن پیوندی عمیق با فضای معنوی زندگی بشر و اعتقادات دینی او، در اشکال آیینی تجلی یافته است.

1- تئاتر تمرین اندیشیدن به منشا حیات، توجه به کرامت خالق و تدبر در چگونه زیستن و مرگ است.

2- تئاتر منشا پرسش‌های بنیادین انسان برای رسیدن به آزادی، عدالت، برادری، اخلاق و خیر اندیشی است.

3- تئاتر به شیوه‌ای هنرمندانه، روح انسان‌ها را به سوی کمال راهنمایی کرده و به زندگی آنها امید، شادی، حس زیبایی‌شناختی و آرمانخواهی می‌بخشد.

4- داشتن امکان اجرای تئاتر و برخورداری از لذت تماشای آن جز حقوق انسان‌ها به شمار می‌رود.

امید آنکه این منشور بتواند تئاتر کشور را از زوایای نظری و عملی با تحولی چشمگیر رو به رو کرده و به عنوان اولین الگو، سبب‌ساز تدوین منشور سایر هنرها و سرانجام پدیداری "منشور ملی هنر جمهوری اسلامی ایران" شود.

اصول عملی:

1- هنرمندان تئاتر با پیروی از اصول مبتنی بر هدف از خلقت انسان و سرنوشت او که با فکر، ذکر، کار، انتظار و امید همراه است، آثار خویش را خلق می‌کنند.

2- هنرمندان تئاتر با اندیشه والا و اعمال خیر برای سعادت انسان‌ها کوشیده و در مکان تئاتر حاضر می‌شوند، از این جهت و به واسطه منش آنها، تئاتر هنری مقدس است.

3- هنرمندان تئاتر با پرهیز از خودخواهی و دنیاخواهی به آئینه حقیقت‌نمای جامعه بدل شده و در این صورت میزان سنجش مردم برای رفع ناهنجاری‌ها و تقویت هنجارها قلمداد می‌شوند.

4- ایجاد و اشاعه غرور ملی، عشق به میهن و ایستادگی در برابر تهاجم فرهنگی دشمنان، جزو معیارهای اساسی تئاتر کشور است.

5- هنرمندان تئاتر کشور، همچون سایر آحاد ملت، ارزش‌های دینی جامعه را پاس داشته و در جهت اداء دین به مجاهدت شهیدان و ایثارگران سرافراز ایران اسلامی، در چارچوب سیاست‌های فرهنگی نظام گام برمی‌دارند.

6- تئاتر در ذات خود هنری اخلاقگراست و هنرمندان تئاتر می‌کوشند تا حفظ حرمت‌های اخلاقی جامعه را در آثار خود مورد توجه قرار دهند.

7- تئاتری اصیل کسی است که منافع خانواده بزرگ تئاتر کشور را بر خواسته‌های فردی خود ترجیح می‌دهد، زیرا حیات همه اعضای تئاتر به عزت و سربلندی جامعه تئاتری وابسته است.

8- از نگاه اهالی تئاتر، میراث آیینی تئاتر ایران ارجمند 43، ارزشمند و پرافتخار بوده و می‌باید در مسیر اعتلاء تئاتر ملی و جریان معاصر تئاتر کشور مورد توجه و تاکید جدی قرار گیرد.

9- آموختن و آموزش دادن در هر سنی جزو لاینفک زندگی هنرمندان تئاتر است.

10- پیشکسوتان و استادان تئاتر، نشانه حیات این هنر در کشور از گذشته تا حال و منشاء تجربه‌های معاصر بوده و از مقامی معنوی و قابل احترام برخوردارند.

11- جامعه تئاتری ایران در راستای پویایی و گسترش خود، می‌کوشد تا فضای باز کار و تلاش را برای کلیه اعضا، به ویژه جوانان، فراهم کند.

12- خانواده تئاتر ایران در ارتقاء کمالات معنوی و رفع معضلات مادی یکدیگر با حساسیت و روحیه تعاون اهتمام می‌ورزند.

13- یکی از راههای ماندگاری، تاثیرگذاری و فراگیری تئاتر، گسترش آن در پهنه کشور است و اعضاء خانواه تئاتر با هر موقعیت، شغل و توانایی در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

14- ارتباط با ارگان‌ها، جریان‌ها و گروههای تئاتری در سراسر جهان در جهت مفاد این منشور جزو اهداف جامعه تئاتری ایران است.

کد خبر 43657

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز