همشهری آنلاین: هر سال بیش از ۱۰۰ میلیون تا یک میلیارد پرنده فقط در آمریکا به دلیل برخورد کردن با ساختمان‌ها به ویژه آسمانخراش‌های شیشه‌ای و پرزرق و برق کشته می‌شوند.

آسمانخراش در نيويورك

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، تازه‌ترین گزارش دانشمندان نشان می‌دهد شهرهای آمریکا مرگبارترین مناطق دنیا برای پرندگان شهری هستند. در این میان، شیکاگو با میزبانی از بیش از پنج میلیون پرنده مهاجر از دست‌کم ۲۵۰ گونه متفاوت در فصل‌های پاییز و بهار بیشترین نقش را در کشتار پرنده‌ها در میان آسمانخراش‌ها و ساختمان‌های بلند ایفا می‌کند و خطرناک‌ترین منطقه برای این گروه جانوری است.

پرنده‌ها هر سال دو بار از آسمان شهر بادها یا همان شیکاگو می‌گذرند؛ آنها در فصل بهار هزاران فرسنگ از آمریکای مرکزی و جنوبی به سوی کانادا و گریت لیکس در شمال پرواز می‌کنند و پاییز که می‌شود، همین مسیر را بازمی‌گردند. دیگر دام مرگ پرندگان در آمریکا منطقه بسیار شلوغ منهتن در شهر نیویورک است که با داشتن آسمانخراش‌های فراوان هر سال هزاران پرنده مهاجر را به کام مرگ می‌کشاند.

بسیاری از پرنده‌های گرسنه به خیال یافتن غذا به سوی درختان گوشه خیابان می‌روند، غافل از اینکه آن درخت در واقع تصویر یک درخت واقعی روی شیشه یک ساختمان بلند یا آسمانخراش است. خوردن به شیشه با سرعت زیاد همان و مرگ در لحظه همان. بسیاری از پرنده‌ها پرواز در شب را به دلیل خنک‌تر بودن هوا و آرامش آسمان ترجیح می‌دهند اما در همین آرامش خطرهایی پنهان است که پرنده‌ها نمی‌دانند.

پرندگان بسیار به نور علاقه دارند و وقتی شب‌هنگام به منطقه‌ای پرنور و پرشیشه می‌رسند، ناخودآگاه سوی منبع نور کشیده می‌شوند. در واقع آنها نادانسته وارد منطقه خطر شده‌اند. در این موقعیت‌ها و شرایط، ساختمان‌های شیشه‌ای و آسمانخراش‌های پرنور حکم دام مرگ را برای پرنده‌ها ایفا می‌کنند؛ به ویژه پرنده‌های مهاجر که در مسیر رسیدن به هدف به امید یافتن غذا و جای استراحت سوی خطر و مرگ می‌روند.

بر اساس گزارش هفته اخیر آزمایشگاه پرنده‌شناسی کورنل، آسمان شهرهای هیوستن و دالاس پس از شیکاگو پرخطرترین مسیر برای پرندگان مهاجر است. پس از مرگبارترین شهرهای آمریکا نوبت به نیویورک، لس‌آنجلس، سنت‌لوییس و آتلانتا می‌رسد که در این جدول در رده‌های بعد قرار می‌گیرند. بر اساس برآوردهای میدانی کارشناسان، فقط در نیویورک هر سال بین ۹۰ تا ۲۰۰ هزار پرنده در برخورد با ساختمان‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

کارشناسان معتقدند پیروی طراحان و معماران از طرح‌های پرنده‌دوستانه، می‌تواند در حفظ جان پرنده‌ها موثر باشد. سان‌فرانسیسکو و تورنتو شهرهایی هستند که معیارهای پرنده‌دوستانه را در ساختمان‌ها رعایت می‌کنند و اعضای شوراهای شهر در نیویورک و شیکاگو هم در آینده نزدیک این طرح‌ها را اجرایی و عملیاتی خواهند کرد.

کد خبر 436501

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha