همشهری آنلاین: روزهای تحصیلی در سال ۹۸ از شنبه ۱۷ فروردین ماه آغاز می‌شود البته مدارس برخی مناطق به دلیل وقوع سیل دایر نیستند و برخی مدارس نیز همچنان میزبان مردم سیل‌زده هستند.

مدرسه در سيل

به گزارش فارس، اکثر مدارس کشور شنبه ۱۷ فروردین ماه دایر هستند اما وضعیت مدارس سیل‌زده متفاوت است؛ برخی مدارس در این مناطق حادثه دیدند و برخی هم که سالم مانده‌اند، میزبان مردم سیل‌زده هستند.

رضا زینی‌وند مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان، تعطیلی مدارس در مناطق سیل‌زده را بنا به تصمیم ستاد مدیریت بحران استان و شهرستان اعلام کرد.

پلدختر و معمولان به مدت یک هفته تعطیل و برای بازگشایی در آینده نیز با توجه به شرایط خاص این مناطق سیل زده، مجدد در ستاد مدیریت بحران تصمیم‌گیری می‌شود.

مدارس رودبار از بخش کوهنانی به مدت یک هفته تعطیل و فعالیت آموزشی در آن مدارس از روز شنبه ۲۴ فروردین آغاز می‌شود.

تمام مدارس شهری و روستایی دورود و سیلاخور نیز به مدت ۲ روز تعطیل و فعالیت آموزشی این مدارس از دوشنبه ۱۹ فروردین آغاز می‌شود

در نورآباد نیز آن دسته از مدارس روستایی که راه‌های ارتباطی آن قطع است بنا به تشخیص ستاد مدیریت بحران شهرستان به مدت ۲ روز تعطیل است که اطلاع‌رسانی آن پس از احصا از طریق آموزش و پرورش نورآباد انجام می‌گیرد.

در شهرستان سلسله مدارس روستایی به مدت ۲ روز تعطیل و فعالیت آموزشی از ۱۹ فروردین آغاز می‌شود؛ در کوهدشت تمام مدارس روستایی بخش مرکزی روز شنبه ۱۷ فروردین تعطیل است؛ در بخش پاپی نیز مدارس ابتدایی و راهنمایی روستای کشور و تنگ هفت و مدارس دوره اول و دوم روستای بیشه به مدت ۲ روز تعطیل است.

در شهرستان چگنی مدارس حضرت معصومه(س) و فاطمه زهرا(س) و آموزشگاه معین در شهر سراب دوره و همچنین مدارس روستاهای چم داود،چم چره، چم خوشه، چم پلک، چم دانه، در مرره، سیاه چم، ورپل، انارستان و ژریژبان بخش شاهیوند شهرستان چگنی به دلیل قطع راه‌های ارتباطی به مدت یک هفته تعطیل است.

در رومشگان مدارس روستای خاصی آباد و روستای اسدآباد بخش سوری به مدت ۲ روز تعطیل است.

  • مدارس شهرستان‌های آق‌قلا و گمیشان تا ۲۴ فروردین تعطیل است

احسان گوهری راد مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان گفت: با عنایت به مصوبه شماره ۱۰ شورای هماهنگی مدیریت بحران و شورای تأمین استان گلستان و بنابر درخواست فرمانداران شهرستان‌های آق‌قلا و گمیشان و تأکید مجدد در جلسه ۱۴ فروردین این شورا، به منظور جلوگیری از مشکلات و حوادث احتمالی کلیه مدارس شهرستان های آق قلا و گمیشان تا ۲۴ فروردین ماه ۹۸ تعطیل اعلام می‌شود.

اداره کل آموزش و پرورش گلستان بنا به تاکید وزیر آموزش و پرورش تمهید مقدمات لازم برای بازگشایی مدارس در ۱۷ فروردین ۹۸ را تدارک دیده بود ولیکن بنابر درخواست فرمانداران شهرستان‌های مذکور و ضرورت اسکان سیل‌زدگان و نیز دستگاه‌های امدادرسان در اماکن آموزشی، با تعطیلی مدارس تا ۲۴ فروردین ماه موافقت می‌کند.

  • اسکان سیل‌زدگان در مدارس

محمد تقی‌زاده مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: همکاران ما که در ستادهای اسکان اضطراری سیل‌زدگان فعالیت می‌کنند در هنگام تعطیلات نوروزی در کنار خانواده‌های خود حاضر نبودند و جا دارد از این زحمات بی دریغ تشکر و قدردانی کنیم.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۳ هزار فرهنگی در ستادهای اسکان اضطراری سیل زدگان خوزستانی، تصریح کرد: اعضای تیم ستادهای اسکان آموزش و پرورش از همان روزهای آغازین نوروز با آموزش و پرورش خوزستان در ستادهای اسکان میهمانان نوروزی و پس از آن با مشکلات ایجاد شده در اثر سیلاب در ستادهای اضطراری سیل زدگان فعالیت کردند.

تقی‌زاده در عین حال با اشاره به اینکه بخش دانش‌آموزی ستادهای اسکان اضطراری اسکان سیل‌زدگان نیز در شادگان فعال بوده است، گفت: حدود ۸۰ دانش‌آموز علی‌رغم کمترین امکانات در شهرستان شادگان با ستادهای اسکان سیل‌زدگان همکاری کردند.

وی با بیان اینکه در شهرستان کارون نیز اقدامات بسیار مثبتی در راستای رفاه حال سیل‌زدگان برداشته شده است، گفت: آموزش و پرورش کارون روزانه ۲۰۰ پرس غذای گرم را بین سیل‌زدگان توزیع می‌کند و ۳۰ خانواده سیل‌زده در مدارس شهرستان کارون استقرار پیدا کرده‌اند.

همچنین مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان اظهار کرد: در پی وقوع سیل اخیر و آسیب دیدن منازل مسکونی بسیاری از مردم، آموزش و پرورش این استان حدود ۶۰ هزار نفر از هم‌استانی‌های سیل‌زده را  در مدارس و سالن‌های ورزشی تجهیز شده خود، اسکان داده است  که امیدواریم توانسته باشیم قدمی در جهت رفاه حال و حل مشکل این عزیزان برداریم.

  • وضعیت مدارس سیل‌زده در مازندران

عسگری نیکزاد مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران گفت: سیل به سه مدرسه در شهرستان سوادکوه خسارات جدی وارد ساخته است.

وی با بیان این که مدرسه الزهرا شهر زیراب، خسارت بالایی دیده ، افزود: محوطه، سرویس‌های بهداشتی و ساختمان سرایداری به طور کامل از بین رفته و هیچ محوطه‌ای برای مدرسه باقی نمانده است. همچنین آب به زیر ساختمان مدرسه نفوذ کرده و هر لحظه، احتمال فروریختن آن را افزایش می‌دهد؛ بیش از ۱۸۰ دانش‌آموز دوره دوم متوسطه در این دبیرستان مشغول تحصیل هستند که دستور فوری برای انتخاب مدارس جایگزین و تهیه امکانات مورد نیاز صادر شده است. دو مدرسه جایگزین را بررسی کردیم.

نیکزاد بیان داشت: یکی از ساختمان‌های وابسته به هنرستان شهید بهشتی زیراب نیز تا حدود زیادی خسارت دیده و امکان فروریختن این ساختمان نیز وجود دارد؛ در شرایط فعلی و در حالی که جریان آب همچنان شدید است، برای ترمیم و یا جلوگیری از ریزش ساختمان نمی‌توان کاری صورت داد. در شهر پل سفید، نمازخانه مدرسه روستای ازانده رودبار کاملا تخریب شده است. بقیه قسمت‌های این مدرسه نیز در معرض خطر قرار دارند.

عسکری نیکزاد در ادامه اظهار داشت: حدود ۱۰۸ مدرسه در ده شهرستان و منطقه استان در اثر سیل خسارت دیدند که با احتساب این سه مدرسه، تعداد مدارس آسیب دیده به ۱۱۱ رسیده است .

این مسئول استانی با اشاره به خسارت ۵۰ میلیارد ریالی ناشی از سیل به مدارس استان خاطرنشان کرد: بیشترین مدرسه خسارت دیده مربوط به شهرستان سیمرغ است. اما تنها مدرسه‌ای که در اثر سیل از رده آموزشی خارج و بلااستفاده شده، مدرسه الزهرا زیراب است که به تنهایی خسارت سنگینی را به آموزش و پرورش تحمیل کرده است.

کد خبر 436308

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha