همشهری آنلاین: اندیشکده کارنگی اروپا از ترس عمیق آمریکا از رشد جهانی چین و جا ماندن ایالات متحده از این ماراتن رقابتی خبر داد.

اندیشکده اروپایی: ترس آمریکا از جاماندن در ماراتن رقابت با چین

به گزارش اندیشکده 'کارنگی اروپا'(Carnegie Europe)، شاید آمریکا و ناتو روسیه را تهدیدی جدی بدانند و یا از افراط گرایی در خاورمیانه نگرانی‌هایی داشته باشند اما مطمئنا رشد شتابان چین اساسی‌ترین ترس آنان است. پس زمینه رشد جهانی چین و افزایش اعتماد به نفس پکن نوید تغییرات جدی در محیط استراتژیک نظام بین‌الملل را می‌دهد که آمریکا از آنها بخوبی آگاهی دارد.
امروز نشست شورای آتلانتیک با حضور وزیران خارجه عضو برگزار شد و چین یکی از نگرانی‌های آشکار و پنهان آمریکا و اعضای این سازمان بود.
پکن بودجه نظامی سال جاری خود را ۷.۵ درصد افزایش داده است، رقمی که اگر چه درصد رشد آن کمتر از سال ۲۰۱۸ است اما نشان می دهد که پکن به دنبال تقویت نیروهای نظامی و تبدیل ارتش به نیروی برتر در برابر چالش های پیش رو است.
بودجه نظامی این کشور در سال جاری میلادی با ۷.۵ درصد رشد نسبت به سال گذشته به ۱۷۷.۶ میلیارد دلار افزایش یافته است که با این حساب، درصد رشد آن نسبت به افزایش ۸.۱ درصدی سال ۲۰۱۸ میلادی اگرچه کاهش یافته است اما اصل بودجه حدود ۱۲ میلیارد دلار افزایش نشان می دهد.
از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸، میزان بودجه نظامی چین هر سال به ترتیب ۱۱.۲، ۱۰.۷، ۱۲.۲، ۱۰.۱ و ۷.۶، ۷ و ۸.۱ درصد افزایش داشته است اما این رشد برای سال جاری ۷.۵ درصد بوده است.
چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ میلادی به یک ارتش مدرن دست یابد برای همین از میزان نیروهای نظامی خود ۳۰۰ هزار نفر کاسته است و بودجه بیشتری را روی تسلیحات جدید هزینه می کند.
دریای جنوبی چین (South China Sea) یکی از مناطق درگیری‌های احتمالی دو طرف خواهد بود. در سال ۲۰۱۹ میلادی تنش‌ها میان آمریکا و چین در دریای جنوبی بیشتر خواهد شد زیرا چین به سوی استقرار بیشتر نیروها و تسلیحات و ساخت جزایر مصنوعی خواهد رفت تا بتواند نیروی بازدارندگی‌اش را در مقابل آمریکا کامل کند.
در ماه فوریه امسال (بهمن ۱۳۹۷) مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در سفر منطقه ای خود گفت که ما در دریای جنوبی حضور می یابیم تا اطمینان حاصل شود کشتیرانی آزاد برقرار است.
ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ (شهریور ۱۳۹۷) نیز ناوهای چینی ناو دیکتاتور آمریکا را مورد تعقیب قرار دادند تا از منطقه نزدیک به حریم جزایر متعلق به چین دور شود و نزدیک بود که برخوردی هم میان آنها صورت گیرد.
اقتصاد قدرتمند چین و امکان نفوذ سیاسی-اقتصادی بیشتر پکن در اروپا یکی دیگر از ترس های آمریکا و برخی همپیمانان اروپایی واشنگتن است.
چین به سرعت در حال افزایش فعالیت های اقتصادی خود در اروپاست، برخی از این سرمایه گذاری ها استراتژیک هستند و ممکن است موجب وابستگی کشورهای اروپای شرقی و کشورهای بالکان به چین شود.
به گزارش ایرنا، پکن در حال گسترش حضور فیزیکی خود در اروپاست، این حضور با سرمایه گذاری های عظیم پکن در سراسر این قاره همراه شده است. به عنوان مثال، در حال حاضر شرکت های دولتی یا شرکت هایی چینی که توسط دولت هدایت می شوند(state-owned or state-controlled firms )، ده درصد از کل حجم مبادلات بنادر اروپایی را در اختیار دارند.
همچنین این نگرانی وجود دارد که چین زمانی بخواهد از زیرساخت های خود در اروپا علیه ایالات متحده و یا اروپا استفاده نظامی کند.
نفوذ اقتصادی در حال رشد چین می‌تواند به نفوذ سیاسی نیز تبدیل شود، همانطور که رقابت بین آمریکای شمالی و چین افزایش می یابد، تلاش های پکن برای جدایی بیشتر اروپا از ایالات متحده بیشتر می شود. تلاش های پکن برای ایجاد روابط با کشورهای مرکزی و شرقی اروپا با استفاده از چارچوب همکاری ۱۶ + ۱، که در قالب آن شانزده کشور اروپایی روابط خود با چین را بسیار گسترش می‌دهند در این راستا درک می شود.
تمایل دولت ایتالیا برای تقویت روابط با چین دغدغه دیگری برای ناتو است، این موضوع افتراق سیاسی در اروپا را تشدید می کند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بارها از تهدید چین سخن گفته است، در مقابل چین متذکر شده که سیاست های آمریکا سرشار از اندیشه های منسوخ شده از جمله تفکر جنگ سرد و بازی 'مجموع صفر' است و در مقابل چین مسیر توسعه صلح آمیز و سیاست دفاعی غیرتجاوزکارانه را پیش می گیرد و در توسعه نیروی راهبردی خود بسیار خویشتندار است.

کد خبر 436273

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha