همشهری آنلاین: منابع محلی و روستائیان حاشیه پارک ملی گلستان از تلف شدن وحوش و حیوانات بر اثر سیل یا سرمای اخیر در استان گلستان سخن می‌گویند.

وحوش پارك ملي گلستان

منابع محلی به خبرنگار ایرنا گفتند: حدود ۵۰ راس حیوان در سیل و سرمای اخیر پارک ملی گلستان تلف شده‌اند که تقریبا بیشتر آنها قوچ و میش بوده است.

گفته می‌شود به دلیل متلاشی شدن لاشه گونه‌های تلف شده؛ شناسایی آنها بصورت دقیق ممکن نیست.

مدیر پارک ملی گلستان در این خصوص گفت: مطابق بررسی و پایش‌های اولیه چند راس از گونه‌های مختلف قوچ و میش تلف شده‌اند و سایر وحوش خیلی درگیر حادثه نبوده‌اند.

مهدی تیموری اظهار داشت: روز گذشته، یازده فروردینف یک اکیپ متشکل از محیط بانان و کارشناسان کشوری و استانی، رابطین محیط زیست، دامپزشکانی از تهران و شهرهای مختلف؛ منطقه آسیب دیده از سیل در پارک ملی گلستان را بررسی کردند که اثری از بیماری و خطرات ناشی از آن مشاهده نشد.

وی با بیان این که کار بررسی و پایش امروز هم ادامه خواهد داشت، در خصوص تعداد دقیق حیوانات تلف شده در پارک ملی گلستان گفت: هنوز نمی‌توان آمار دقیق و قطعی ارائه داد. مدیر پارک ملی گلستان افزود: با نظر کارشناسان و متخصصان دامپزشکی حیوانات تلف شده در مکانی دیگر و به روش مخصوص دفن می‌شوند.

تیموری اظهار داشت: حیوانات تلف شده بیشتر در منطقه میرزابایلو یکی از زیستگاه‌های وحوش پارک ملی گلستان بودند و تاکنون در سایر مناطق پارک اثری از تلف شدن آنان وجود ندارد.

وی در خصوص علل و عوامل تلف شدن حیوانات پارک ملی گلستان گفت: هنوز نمی‌توان راجع تلف شدن وحوش ناشی از سیل نظر قطعی داد و باید منتظر بررسی دقیق و آزمایش های تخصصی ماند و احتمال دارد سرما در این موضوع موثر بوده باشد.

پارک ملی گلستان قدیمی‌ ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم‌ نظیر برای حیات ‌وحش است که ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه ‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره ‌گاه زیست ‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده ‌است.

کد خبر 436032

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha