شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
۰ نفر

محمد توفیق مشیرپناهی- روح‌الله زرین - سنندج: کردستان سرزمین مهر و دیانت، در حاشیه جنگل‌های زاگرس شکل گرفته است. وسعت این استان بیش از ۲۸هزار کیلومتر است.

آبیدر

این منطقه خاستگاه هنر موسیقی، مجسمه، صنایع ‌دستی، آواز، مراکز دیدنی و جاذبه‌های گردشگری در غرب کشور محسوب می‌شود. همچنین استان کردستان را پایتخت آیین نوروز هم می‌نامند. این ظرفیت‌ها موجب شده که کردستان را یک استان فرهنگی نام‌گذاری کنند. هر سال در آیینهای متنوع و مراسم مختلف شاهد ورود هزاران گردشگر داخلی و خارجی به مناطق شهری و روستایی آن هستیم. در شهرها و روستاهای کردستان ده‌ها جاذبه گردشگری، تاریخی و اقامتی وجود دارد که می‌تواند لحظات به‌یادماندنی برای گردشگران به وجود آورد.

..........................................

گردشگری:  جاذبه‌های گردشگری استان کردستان / روستای ژیوار / روستای اورامانات تخت / روستای پالنگان / مسجد دو مناره سقز / مسجد جامع سنندج /

  تاریخی: قلعه تاریخی زیویه / قلعه پالنگانپل شیخ / قلعه قمچقای /

  محیط زیست:  دریاچه زریوار / غار کرفتو /

  آداب و رسوم: آداب و رسوم  چهارشنبه سوری در کردستان / آداب و رسوم مردم استان کردستان در ایام نوروز / آداب و رسوم مردم استان کردستان در شب یلدا / آداب و رسوم مردم سنندج در ماه مبارک رمضان /

...........................................

قروه؛ سرزمین آتشفشانی

بعد از شهر همدان، وارد شهر قروه و استان کردستان می‌شوید. قروه در حدود ۷۵ کیلومتری همدان قرار دارد و چندین منطقه گردشگری در آن شکل گرفته است. نخستین مسیر گردشگری را میتوانید از چشمه آب‌معدنی تنگز در حاشیه روستای بابا گُرگُر آغاز کنید. به دلیل خواص سنگهای آتشفشانی و گوگرد، آب این چشمه قرمزرنگ مایل به خاکستری و برای درمان بیماری‌های پوستی و کاهش درد مفاصل مفید است.

همچنین در همین مسیر کوتاه می‌توانید به مقبره امامزاده سید جلال‌الدین از نوادگان امام موسی کاظم(ع) هم سری بزنید. در ۱۸ کیلومتری قروه به سمت بیجار نیز روستای گردشگری و خوش آبوهوای میهم قرار دارد که با ورود به این مسیر، در روزهای پایان اسفند، نفسهای بهار را در دشتهای وسیع و زیبایش تنفس میکنید.

در همین مسیر، کوههای بدر و پریشان با طبیعت چشم‌نواز به استقبال شما می‌آید. همچنین به دلیل زیستگاه حیوانات و وجود گونه‌های کَل، بز، پرندگان شکاری، خرگوش و روباه، همواره همراه با هیجان خواهد بود. حمام تاریخی قصلان، دریاچه آب شیرین کوثر، طبیعت آصف‌آباد و پل فرهادآباد از جاذبههای گردشگری قروه، نگاه شما را از دیدنیهای منطقه سرشار می‌کند. در برخی روستاهای قروه در روزهای پایانی اسفند و نوروز از شما با کلوچه و لبنیات محلی به صورت رایگان پذیرایی میشود؛ چراکه مردم اعتقاد دارند پذیرایی از مسافران و گردشگران سال پررزق و روزی را برای آنها به همراه دارد. همچنین در روستاهای میهم، نعمتآباد، ولی‌آباد و... در حاشیه منطقه کوهستانی و حفاظت شده بدر و پریشان روستاییان در خانههای خود پذیرای شما هستند.

سنندج؛ شهر هزار تپه

پس از قروه، وارد شهر دهگلان در ۴۵ کیلومتری می‌شوید؛ شهری کوچک و بین‌راهی برای صرف صبحانه یا ناهار با غذاهای محلی و لبنیات تازه که مزهاش را فراموش نخواهید کرد. دهگلان، قطب کشاورزی استان و در جاده اصلی دشتهای وسیع لیلاخ را می‌بینید که در فصل گندم، رنگ طلایی آن میدرخشد.

بعد از این دشتها در مسیر ۴۵ کیلومتری دهگلان به شهرستان سنندج، به گردنه صلوات‌آباد میرسید. برای لذت بردن از چشماندازهای بیکران و داشتن سفری مطمئن، با سرعت پایین رانندگی کنید. در این گردنه از دو تونل قدیمی و جدید میگذرید و شهر سنندج در میان دره‌ای عمیق پیش چشمان شما نمایان می‌شود.

سنندج، مرکز استان فرهنگی کردستان را باید با توقف چند روزه و گردشگری شهری ببینید. شهر دارای چندین بنای تاریخی، موزه، آثار باستانی و نمونه‌های دیگر است. شما میتوانید از ۱۴ مسافرخانه و ۱۰ هتل در خیابانهای اصلی شهر، محل اسکانتان را انتخاب کنید. به طور میانگین هزینه اقامت در مسافرخانه‌های این شهر برای هر نفر در طول یک شب ۳۰ هزار تومان است. همچنین اقامت در هتل‌ها بنا به نوع خدمات ۷۰ تا ۲۰۰ هزار تومان برای هر نفر متفاوت است. سوغات و شیرینی‌های سنندج معروف و کار استادکاران بنام شامل انواع کنجدی، گزانگبین، نان‌برنجی، نان کاک، بادام سوخته و انواع خشکبار میوه است. شما میتوانید علاوه بر گشت‌وگذار از بازارهای سنتی براتیان و آصف، به مرکز خرید این سوغاتی‌ها و شیرینیجات واقع در خیابان فردوسی روبه‌روی پردیس سینما بهمن مراجعه و کامتان را شیرین کنید. همچنین وسط خیابان فردوسی، پاساژ آبیدر، مرکز صنایع‌ دستی و لباس کُردی زنانه قرار دارد. اگر دوست داشتید از این مرکز دیدن کنید و از نزدیک لباس‌های رنگی محلی زنانه را با هنرنمایی خانمهای زحمتکش و استاد مشاهده و خریداری کنید.

معماری شهر سنندج به دوران صفویه برمیگردد، اگر در شهر ماندگار شدید از مسجد جامع سنندج با کاشیهای فیروزهای در خیابان امام(ره)، مجتمع تفریحی پارک آبیدر در انتهای خیابان آبیدر (مبارک‌آباد)، بازارهای مرکزی در هسته مرکز شهر، خانه کُرد و موزه مردم‌شناسی در خیابان امام(ره)، عمارت بسیار دیدنی خسروآباد در خیابان مردوخ جنوبی، عمارت وکیل در خیابان کشاورز (وکیل)، عمارت مشیردیوان در خیابان شهدای جنوبی، خانه صنایع دستی، حمام تاریخی عبدالخالق، حمام خان، امامزاده هاجره خاتون در مرکز شهر، کلیسا سنندج در خیابان نمکی، پیر عمر، پیرمحمد و محوطه سایت میراث واقع در سهراه حبیبی... دیدن کنید. در همین سهراه اگر قصد خرید صنایع‌ دستی چوبی دارید، راسته مغازههای فروش صنایع ‌دستی چوبی قرار دارد که انواع تختهنرد، صفحه شطرنج، مجسمههای کوچک، عصا و... حاصل سرانگشتان استادان را روی چوب می‌توانید مشاهده و خریداری کنید.

در سنندج مراسم عرفانی مختلفی مانند سماع و ذکر دراویش در تکایای این شهر و شب‌های سه‌شنبه و پنج‌شنبه برگزار می‌شود. معروفترین تکایا مانند تکیه خلیفه فتاح در چهارباغ قرار دارد که از نزدیک با این آیین عرفانی روبه‌رو میشوید. همچنین سنندج را شهر خلاق موسیقی و پایتخت دف جهان مینامند و اگر کنسرت موسیقی در حال برگزاری باشد، میتوانید به سالن شماره یک پردیس سینما بهمن واقع در خیابان فردوسی بروید و از آن لذت ببرید.

در هسته مرکزی شهر (میدان انقلاب) ۲ بازار بزرگ آصف و براتیان وجود دارد. در انتهای گذر براتیان و بازار آصف، علاوه بر مواد خوراکی و خشکبار، انواع صنایع‌ دستی مانند لباس‌های محلی زنانه و مردانه، گیوه (کلاش)، شال و روسری عرضه می‌شود. شما اگر قصد تردد در هسته مرکزی شهر را دارید، ۲ پارکینگ بزرگ یکی در سهراه نمکی (طبقاتی سنندج) و دیگری روبه‌روی پارک شهدا برای پارک خودروهایشان وجود دارد.

در میدان انقلاب روبه‌روی اداره دخانیات، چلوکبابی سنتی جهاننما قرار گرفته است که بر دیوارهای سالن پذیرایی‌اش انواع زیورآلات قدیمی و سنتی و عتیقهجات آویزان و سالن رستوران به یک موزه شباهت دارد. نرخ هر پرس کوبیده و جوجه به طور میانگین با مخلفات برای هر نفر حدود ۲۰ هزار تومان است و اگر دوست داشتید غذای محلی را امتحان کنید، در سطح شهر پاتوقها و مغازههای کوچکی هست که عموما زنان اداره میکنند و نوعی غذا به نام کلانه و دوغ عرضه میکنند.

ارتفاعات کوه آبیدر و مجموعه تفریحی آن نیز یکی از خوش آب و هواترین مناطق برای گردشگری شهری است. از ۲ مسیر انتهای بلوار شبلی و خیابان آبیدر به این مجموعه بزرگ میرسید و تا ارتفاع ۲ هزار متری کوه جاده ماشین‌رو وجود دارد. اگر به کوهپیمایی علاقه‌مندید، پیاده بروید و بر فراز آن می‌توان شهر زیبای سنندج را مخصوصا در شب ببینید. همچنین در سطح شهر مجموعهای از مجسمههای هنری و زیبا اثر هنرمندان کُرد مانند هادی ضیاءالدینی، احمد خلیلیفر و... را میتوانید ببینید که جلوههایی از هنر کردستان است.

سنندج ۳ روستای بومگردی دارد؛ روستای گلین در ۵۴ کیلومتری، تخته در ۶۰ کیلومتری و دولاب در ۴۶ کیلومتری سنندج قرار دارد. اگر قصد اقامت در یک فضای کاملا روستایی را دارید به این روستاهای هدف گردشگری بروید که دارای چند خانه با ساختار روستایی و چشماندازهای زیباست. در هر ۳ مسیر هم جایگاههای بنزین و گاز قرار دارد. شما میتوانند با خانواده در این خانههای بومگردی، روزهای تعطیلی نوروز را سپری کنید. در این خانهها تکنولوژی خاصی وجود ندارد و از انواع سوختهای نفتی و هیزم در پخت‌وپز غذا و گرمایش استفاده میشود. همچنین غذا و مواد خوراکی ارگانیک و محلی است که لحظات بسیار دلنشینی را برایتان فراهم میآورد.

بانه؛ شهر مرزی خرید

مسافرت به استان کردستان با دیدن از شهر مرزی بانه و بزرگ‌ترین مرکز تجاری استان تکمیل میشود. اگر از محور سنندج قصد حرکت به طرف بانه را دارید، یک مسیر ۲۶۲ کیلومتری پیش روی شماست که آنقدر جاهای دیدنی و زیبا را می‌بینید، طول سفر را احساس نمی‌کنید. نگران تامین سوخت هم نباشید، چراکه ۶ پمپ و جایگاه بنزین و گاز در فواصل مسیر وجود دارد. بانه به دلیل کوهستانی بودن و جنگل‌های اطراف شهر، یکی از مناطق دیدنی و گردشگری استان محسوب می‌شود. به شهر که رسیدید، پس از استراحتی کوتاه از پارک کوهستانی دوکانان و پیرمراد در دامنه کوه آربابا با چشم‌اندازی زیبا دیدن کنید که مکان مناسبی برای استراحت چند ساعته شما به شمار می‌رود.

دریاچه سد بانه در ۱۰ کیلومتر این شهر قرار دارد که همواره یکی از مناطق مورد علاقه مسافران است و شما نیز تجربه دلنشین دیدار دریاچه را داشته باشید و در مسیر از طبیعت منحصربه‌فرد آن عکاسی کنید. همچنین اگر طرفدار گردشگری ورزشی و تفریحی هستید، هنگام حضور در دریاچه سد بانه می‌توانید در زمینه مسابقات ورزشی، ماهیگیری و قایق‌سواری استفاده کنید.

روستای نجنه علیا در ۳۸ کیلومتری بانه به سردشت در محیط جنگلی قرار دارد. اگر خواهان دیدن یک روستای جنگلی هستید به این روستا بروید. این روستا دارای چشمهسارهای متعدد و قرآن تاریخی در مسجد قدیمی است. همچنین به دلیل وجود مجتمع پرورش ماهی، می‌توانید ماهی‌کباب تازه صرف کنید. به طور میانگین هزینه عرضه ماهی‌کباب برای یک خانواده سه نفره با نان محلی، سبزی و سایر مخلفات حدود ۴۵ هزار تومان است.

روستای بومگردی سورین نیز در ۱۲ کیلومتری شهر بانه و روستای شوی در ۵ کیلومتری شهر نیز میتواند از دیگر از انتخابهایتان باشد. در روستای شوی غاری به این نام وجود دارد که می‌تواند مورد بازدید غارنوردان و پیاده‌روی قرار گیرد. نان محلی کلانه با پیاز و سایر سبزیجات در این منطقه نیز پخت می‌شود و همراه با کره محلی و سرشیر تازه به‌عنوان میان‌وعده‌ای بسیار خوشمزه و سالم در اختیار شما قرار می‌گیرد. هزینه هر وعده آن برای یک خانواده چهار نفره ۱۵ هزار تومان است.

هنگام اقامت در شهر بانه برای اسکانتان خانههای اجاره‌ای فراوانی وجود دارد که به صورت شبانه‌روزی در اختیار شما قرار میگیرد. به طور میانگین هزینه اقامت در واحد مسکونی مناسب برای یک خانواده چهار نفره ۷۰ هزار تومان است. همچنین ۶ هتل شهری و روستایی و ۷ مهمانپذیر وجود دارد. هزینه اقامتتان برای هر نفر در هتل حدود ۱۴۰ هزار تومان در طول یک شب است. این رقم در مهمانپذیرها کمتر از ۶۰ هزار تومان است.

همچنین شما می‌توانید از غذاهای محلی این منطقه مانند آش دوغ، شلکینه، بروشین، دانه‌کولانه، عدسی و... میل کنید. عمده این غذاها به دلیل استفاده از مواد اولیه بسیار کم‌هزینه است.

اگر قصد خرید وسایل خانگی دارید، چندین بازار اصلی در شهر بانه وجود دارد که به دلیل همجواری و واردات کالا از کشور عراق، در آن انواع لوازم خانگی برقی مانند تلویزیون، یخچال، تلفن همراه، شویندهها، لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد خوراکی و... عرضه می‌شود. خرید خوب و انتخاب مورد نیاز و مناسب، سفر شمار را پربار و دست پر میکند.

سقز؛ شهری پشت دیوارهای بلند تاریخ

اگر قصد سفر از استان آذربایجان غربی به کردستان را دارید، اولین شهر مقصد سقز، دومین شهر پرجمعیت کردستان است. به شهر که رسیدید و نفسی تازه کردید، در مرکز شهر مجموعه‌ای بازار قدیمی و حمام حاج‌صالح قرار دارد که اکنون به موزه تاریخی تبدیل شده است. در این بازار انواع صنایع دستی، خوراکی و سوغات با قیمت مناسب به شما عرضه می‌شود.

مسجد دو مناره در خیابان امام(ره) شهر نیز جزو جاذبه‌های گردشگری مذهبی به شمار می‌رود. دریاچه سد شهید کاظمی در ۶۲ کیلومتری سقز و در محور بوکان را تنها باید از نزدیک ببینید تا یک مسیر زیبا را تجربه کنید. روستای قلندر در حاشیه همین سد است که سر راهتان میتوانید با این روستای بوم‌گردی هم بروید.

روستای ترجان در ۸ کیلومتری شهر نیز به دلیل کوهستانی و طبیعت زیبا و بومگردی مقصد و انتخاب بعدیتان میتواند باشد. اگر قصد اسکان داخل شهر سقز را داشتید، ۴ هتل سه و چهار ستاره و ۲ مهمان‌پذیر وجود دارد که میانگین قیمت یک سوئیت برای ۴ نفر ۱۹۰ هزار تومان است. در این هتلها شما علاوه بر اسکان و استراحت با واحد عرضه صنایع‌ دستی و غذاهای محلی نیز آشنا می‌شوید. همچنین یکی از مهمانپذیرها مشرف بر دریاچه و رودخانه سقز است که در شب زیبایی دوچندانی دارد.

اگر در برنامه‌تان قصد دیدن یک منطقه بومگردی را در شهرستان دارید، میتوانید به مهم‌ترین اقامتگاه بوم‌گردی شهرستان سقز در ۲۰کیلومتری آن در روستای سرچشمه (مرکز بستنی سنتی منطقه) بروید. این روستا به دلیل چشمه‌سارهای مختلف و آبشارهای خروشان از مناطق بکر و زیبا و برای شما فراموشنشدنی است. در اقامتگاه دائمی این روستا امکان بازدید از طبیعت و حیات وحش منطقه برای شما فراهم شده است.

حضورتان در سقز اگر با تصمیم خرید همراه است، میتوانید به بازارچه مرزی سیف در ۱۰ کیلومتری سقز بروید. در مسیر جایگاه گاز هم هست. در این مکان میتوانید انواع مواد آرایشی، بهداشتی، آشپزخانهای را با قیمت مناسب خریداری کنید. هر سال در روزهای پایانی سال جشنواره غذاهای محلی در برخی روستاهای سقز برگزار می‌شود. با کسب اطلاع از زمان برگزاری و مصادف با حضورتان در منطقه، میتوانید در این جشنواره‌ها که انواع آش‌های سنتی با گیاهان و سبزیجات کوهی پخته می‌شود، شرکت کنید و از مواد غذایی لذت ببرید. یکی از زیبایی‌های این جشنواره حضور زنان و مردان با لباس‌های محلی است و به مناسبت نوروز رقص محلی و آوازهای سنتی هم در قالب چندین گروه هنری اجرا می‌شود که می‌توانید آنها را ببینید.

یکی از اماکن دیدنی و تاریخی منطقه در ۵۵ کیلومتری این شهر و در روستای زیویه قرار دارد. به کردستان که سفر میکنید، دیدن این منطقه باستانی را از دست ندهید و فرصت دیدار از تاریخ کهن یک تمدن را غنیمت شمارید. قلعه باستانی زیویه مربوط به ۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است که به دست اقوام ماد و مانایی بنا شده است. در سفری چند ساعته و تماشای معماری، ساختار بنا، حیاط و موقعیت جغرافیایی شگفت این قلعه، شما را به درون تاریخ میبرد.

بعد از دیدار از قلعه زیویه و در همان نزدیکی و مسیر، دومین مکان دیدنی و بسیار شگفت، غار کرفتو منتظر شماست. غار کرفتو نمونه‌ای کم‌نظیر از معماری دستکَند است که برای روزگارانی طولانی سکونتگاه انسان بوده است. این غار به حدی وسیع است که هنوز هیچ‌کس نتوانسته تمام قسمت‌های آن را ببیند. این غار که از شاهکارهای معماری صخره‌ای به شمار می‌رود، در ۷۶ کیلومتری شهر سقز به سمت دیواندره، در میان یک رشته‌کوه آهکی قرار دارد.

در ۳۵ کیلومتری سقز- دیواندره نیز در دشتهای ابوتاو روستای زیبای گومهای قرار دارد. در این روستای دیدنی و زیبا یک واحد اقامتگاه بومگردی (میرزا سعید) وجود دارد. در این اقامتگاه علاوه بر استراحت و خرید در کارگاه سفالگری می‌توانید زندگی روستایی را با دوشیدن دام تجربه کنید. در همین مسیر ۳ جایگاه سوخت بنزین به فاصله ۱۰ کیلومتر از هم وجود دارد.

بیجار؛ بام ایران

 پس از سقز ادامه سفر خود را به مرتفعترین شهر استان بیجار، بام ایران، ادامه میدهیم. البته ممکن است مسیر شما از استان زنجان به کردستان نیز باشد که به شهرستان بیجار میرسید. منطقهای که دارای طبیعتی زیبا و مردمانی مهمان‌نواز است. بیجار را به علت ارتفاع آن بام ایران مینامند. همچنین اگر از محور سنندج حرکت کردید، بیجار در ۱۴۲ کیلومتری مرکز کردستان سنندج قرار دارد. وارد شهر که میشوید از مجموعه بازار و تیمچه حاج شهباز و امیر تومان که جزو مناطق قدیمی و دیدنی بیجار است، دیدن کنید. این بازارچهها به دلیل وجود صنایع‌ دستی مانند فرش، قالیچه و گلیم با طرحها و نقشههای اصیل بیجاری دیدنی و صد البته خریدنی و از صنایع‌ دستی اصیل استان به شمار میرود.

اگر قصد ماندن و اسکان داشتید، شهر یک هتل و ۲ مهمان‌پذیر دارد. همچنین تهیه غذا در این شهر بسیار آسان است. چراکه ده‌ها کبابی و غذاخوری خرد و کلان و نیز در مسافرخانه‌های بین‌راهی، روستایی وجود دارد.

بیجار با نام قلعه باستانی قم‌چقای (آسانسور ۵ هزار ساله) نیز گره خورده است. شما بعد از گشت‌وگذار حسابی در شهر میتوانید به سمت قلعه قم‌چقای حرکت کنید. این قلعه در ۴۵ کیلومتری بیجار و ۱۲ کیلومتری روستایی به همین نام قرار دارد. این آسانسور ۵ هزار سالهای که پیش چشمانتان است، به دلیل ساختار قدمت آن‌که مربوط به دوران ساسانیان است، مکانی شگفت که موضوع عکسبرداری شماست. منطقه نیز در مسیرتان به وسعت ۲۳ هزار هکتار زیستگاه انواع گونههای جانوری، پرندگان و آبزیان است و بازدید از آن برای شما هیچ هزینه‌ای ندارد.

 شما که در منطقه بیجار حضور دارید اسامی پل قجور، قلعه، امامزاده عقیل، بقعه پیر خضر، مقبره شیخ فاضل گروسی، برج اشقون بابا، برج اوج گنبد خان، برج ینگی ارخ، غار کمتاران، غار گلستانه، چشمه آب تلخ، چشمه خاورآباد را فراموش نکنید. در طول مسیرتان به هر کدام از این مکانها که دوست داشتید بروید، با این حُسن که همگی نزدیک به هم و در یک امتداد هستند.

سروآباد؛ محوطه تمدنی کهن

هنگام اقامت در شهر سنندج میتوانید علاوه بر محور سقز، محور سروآباد- مریوان را برای سفر انتخاب کنید. سروآباد در ۹۲ کیلومتری غرب سنندج واقع است. به دلیل جاده ترانزیتی، مسیر چند جایگاه سوخت گاز و بنزین دارد و با خیال راحت و سرعت مطمئن بر جاده طرف سروآباد رانندگی کنید. به سروآباد که نزدیک شدید، تابلوهای نقاشی طبیعت چون نمایشگاهی پیش چشمان شماست. کوهها پوشیده از درختان جنگلی بلوط و انواع میوه است. شهر سروآباد را می‌توان مثلث تمدن و محوطه یکی از باستانی‌ترین مناطق استان نامید. در این شهر بینراهی ابتدا میتوانید سفرتان را به طرف اورامانات، سرزمین اهورایی که در ردیف ثبت جهانی قرار دارد، ادامه دهید و از دالان یا گذرگاه دزلی عبور کنید.

 بعد از این به روستای معروف اورامان‌تخت و هجیج و... می‌رسید، ساختار معماری خانه‌های این روستا و روستاهای اطراف بیشتر به صورت پلکانی‌ و بیانگر استواری مردم منطقه در برابر طبیعت است و ساختاری زیبا و حیرت‌آور دارد. اگر برنامه حضور و گشت‌وگذار در روستاهای اطراف را دارید، می‌توانید در هتل پنج ستاره اورامان‌تخت که معماری‌اش بسان خانههای مردم است، اقامت کنید. آیین معروف پیر شالیار (عروسی پیرشالیار) در ۲ زمان ۱۵ بهمن و ۱۵ اردیبهشت و طی آداب و مناسکی بسیار دیدنی همراه ذکر دراویش برگزار میشود.

با نزدیک شدن به روستای اورامان‌تخت صدای خروش رودخانه سیروان را هم میشنوید که در عمق دره جاری است. جاذبههای منطقه اورامان بکر و ویژه این منطقه است. همچنین بعد از اسکان و استراحت هنگام گشت اطراف چشمه بل معروف در حاشیه روستای ناو و سد داریان، می‌توانید لذت پخت ماهی قزل‌آلا را بچشید. اگر حضورتان در منطقه اورامانات طولانی شد و تصمیم به دیدن تمام روستاهای پلکانی منطقه را داشتید، دومین محل اسکان هتلی است با همان سبک و معماری خشکهچینی در روستای سلین. به دلیل ساختار قدیمی و بافت کهن روستاهای منطقه اورامانات و سروآباد انتخاب دیگرتان خانه‌های اجاره‌ای روستایی است که هزینه هر شب اقامت برای هر خانواده کمتر از ۷۵ هزار تومان است.

در منطقه سروآباد سراغ صنایع‌ دستی بروید. انواع صنایع ‌دستی مانند نمد، قالیچه، گلیم، ظروف چوبی، حصیر و لباس‌های محلی با قیمت مناسب عرضه می‌شود. همچنین انواع خشکبار میوهای مانند انجیر، مویز، کشمش، سنجد، آلو خشک و توت در واحدهای کوچک در حاشیه جاده‌ها عرضه می‌شود که با خریداری از آنها سفر شما را خاطرهانگیز و شیرین میکند. در بیشتر گردنه‌های سروآباد و اورامانات سفره‌خانه‌های سنتی وجود دارد که انواع غذاها در ظروف سفالی و چوبی شده عرضه می‌شود.

در ادامه مسیر قبل از ورود به دالان دزلی و اورامانات، میتوانید در ۱۰ کیلومتری سروآباد وارد شهر مرزی مریوان شوید. کافی است نام بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین دنیا به گوشتان خورده باشد تا برای دیدنش یک لحظه هم معطل نکنید. زریوار(زریبار) مأمن پرندگان زیبا و مانند تالاب رامس محل حضور انواع پرندگان مهاجر و... است، برای دیدن این همه زیبایی از نزدیک، میتوانید بر دریاچه قایق‌سواری کنید. همچنین برای اسکان در شهر چند هتل مشرف بر دریاچه آماده پذیرایی از مهمانان و مسافران هستند که آخرین شبهای سال را در چشم‌اندازی زیبا مشاهده کنید. بازار مریوان دومین بازار بزرگ کالای وارداتی در استان، دارای اجناسی با برندهای مشهور برای خرید است.

هنگام حضورتان در شهر مریوان لازم است که بدانید علاوه بر جاذبه گردشگری زریوار، منطقه دارای ۷ اقامتگاه بوم‌گردی در روستاهای خود است که بزرگ‌ترین آن در روستای دره‌تفی در ۱۴ کیلومتری مریوان قرار دارد و اگر تصمیم به رفتن به یک مکان روستایی پوشیده از درختان بلوط داشتید، به این روستای بومگردی بروید. این اقامتگاه ۱۰ واحد استراحت، غذاخوری و مرکز خرید دارد که به صورت سنتی و در بافت قدیمی خانه‌های روستایی ایجاد شده است.

کامیاران بر بستر کتیبه تنگی‌ور

یکی از مسیرهای مسافرتی که میتوانید از طریق آن به کردستان سفر کنید، محور کرمانشاه-کامیاران است. با انتخاب این مسیر کامیاران اولین شهری است که به آن می‌رسید. در ورودی شهر جایگاه سوخت قرار دارد و به فاصله هر ۲۰ کیلومتر نیز جایگاه‌های سوخت واقع شده است. اگر در کامیاران برای ناهار یا شام توقف کردید، ۳غذاخوری بهداشتی و مطمئن با غذاهای محلی در مرکز شهر آماده پذیرایی از شماست. همچنین کامیاران یک مهمان‌پذیر، یک بازارچه محلی و مرکز خرید دارد.

اگر توقفتان در شهر طولانی نیست، بهتر است از زمان استفاده کنید و به سمت یکی از دیدنیترین روستاهای استان و بلکه کشور بروید. روستای پلکانی پالنگان در ۵۰ کیلومتری کامیاران قرار دارد. به دلیل وجود مزارع پرورش ماهی، این روستای هدف گردشگری، مکان مناسبی برای وعدههای غذایی ناهار و شام است. ماهی‌کباب، آش دوغ، کلانه و ترخینه در سفره شما که به پالنگان سفر میکنید، وجود خواهد داشت. متوسط قیمت هر کاسه آش با نان محلی ۱۰ هزار تومان است.

روستای تنگی‌سر و غار قوری‌قلعه در همین مسیر بین کامیاران و پالنگان قرار دارد و محلی برای علاقه‌مندان به غارنوردی است. کتیبه و نقش برجسته تنگیور، زیارتگاه حضرت عکاشه، شیخ عباس کومایین، آب شفابخش بایس‌پرنه و قرآن تاریخی کاشت در روستای کاشت و در مسیر را میتوانید با فاصله کوتاه از هم ببینید. همچنین اگر به ورزش و طبیعت‌گردی علاقه‌مندید، تپه توپره‌ریزه، دریاچه سد گاوشان، رودخانه سیروان، ارتفاعات آوالان، تپه تیانه و زیستگاه شاهو در منطقه را مشاهده میکنید و با تصویربرداری از این مسیر تاریخی و طبیعت بکر، یکی از دلنشینترین بخشهای سفرتان را ثبت میکنید.

پیشنهاد ویژه

عروسی کُردها با آداب و سنت‌های خاص خود تقریبا برای همه آشناست؛ مراسمی پرانرژی و باشور و شوقی بسیار. اگر دوست دارید عروسی این قوم را از نزدیک ببینید می‌توانید به روستای آویهنگ سفر کنید. آویهنگ در ۶۰ کیلومتری شهر سنندج و بین دو شهر مریوان و سنندج واقع شده است. در این روستا هر سال و در ماه اسفند و ایام نوروز بیش از ۳۰ عروسی برگزار می‌شود که در نوع خود جالب توجه و دیدنی است.

کد خبر 435782

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha