همشهری آنلاین: بلومبرگ از اختلاف نظر اعضای تیم امنیت ملی دونالد ترامپ، در مورد تمدید یا عدم تمدید معافیت‌های تحریمی ۸ کشوری که تا ماه مه به خرید نفت ایران مجاز هستند، خبر داد.

پمپئو بولتون

به گزارش ایرنا، بلومبرگ به نقل از پنج منبع مطلع که خواستند نامشان فاش نشود، نوشت: این دودستگی که عمدتا میان شورای امنیت ملی جان بولتون و وزارت خارجه مایک پمپئو وجود داشته، از تفاوت رویکرد مشاوران ارشد رئیس جمهوری آمریکا در مورد مسئله ایران حکایت دارد.

ترامپ که باید اولویت‌های متناقض را سبک و سنگین کند، فعلا خود را وارد این بازی نکرده است. وی در عین این که می خواهد کارزار 'فشار حداکثری' علیه ایران را به ثمر بنشاند و این کشور را به تن دادن به خواسته‌های آمریکا از جمله پایان دادن به آزمایش‌های موشکی و حمایت ها از حزب الله وادار کند، نگرانی‌هایی نیز دراین باره دارد که فشار بیش از اندازه به تهران، قیمت نفت را بالا ببرد. چیزی که می‌تواند همزمان با نزدیک شدن موعد انتخابات ۲۰۲۰ میلادی، به افزایش بهای بنزین برای رانندگان آمریکایی منجر شود.

ترامپ تا هفته اول ماه مه (اردیبهشت- خرداد) وقت دارد تا در مورد صدور معافیت‌های جدید برای هشت کشور چین، هند، ژاپن، ترکیه، ایتالیا، یونان، کره جنوبی و تایوان، تصمیم بگیرد. این معافیت‌ها که نخستین بار در ماه نوامبر (آبان) صادر شدند به این کشورها مجوز دادند که بدون خطر جریمه شدن به خرید نفت از ایران ادامه دهند.

گمانه زنی‌ها برآن است که معافیت های تحریمی بزرگترین خریداران نفت خام ایران از جمله چین و هند، تمدید شود.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا و مقام های وزارت انرژی این کشور معتقدند که زمان آن فرا رسیده است تا واشنگتن برنامه خود برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران را عملی کند. تیم پمپئو به رهبری 'برایان هوک' نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، اما هشدار می دهد که حذف ناگهانی نفت خام ایران از بازار، بر بی ثباتی‌ها افزوده و قیمت نفت را افزایش خواهد داد.

پمپئو که در بیشتر موارد موضع تندرویانه و محافظه کارانه‌ای دارد و 'استیو منوچین' وزیر خزانه داری آمریکا روز به روز بیشتر از بولتون و متحدان معمول خود در کنگره همچون سناتورهای جمهوریخواهی چون 'مارک روبیو' و 'تام کاتن'، که خواستار خودداری آمریکا از تمدید معافیت‌های تحریمی شده اند، فاصله می گیرند.

در میانه این بحث‌ها و اختلاف نظرها، پمپئو همچنین با فشارهایی از جانب سفرای خود نیز مواجه است. به نقل از یکی از منابع مطلع، «کی بیلی هاچیسون» سفیر آمریکا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله مخالفان تمدید معافیت تحریمی ترکیه است. مخالفان بر این باورند که این اقدام آن هم در زمانی که آمریکا متحدان خود در ناتو را برای قطع ارتباط با تهران تحت فشار گذاشته، پیام اشتباهی را مخابره می‌کند.

کد خبر 435684

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha