فاطمه رجب زاده - خبرنگار: استان خراسان جنوبی دیار سربلند کویر، سرزمین قنات‌ها و باغ‌های سبز در قلب بیابان با یادمان‌هایی از تاریخ کهن، قلعه‌های برافراشته قدیمی و طبیعتی بکر و بی‌نظیر می‌تواند نوروزی خاطره‌انگیز برای گردشگران بسازد.

خراسان جنوبی

سه مسیر زمینی می‌تواند شما را از پایتخت تا بیرجند، مرکز خراسان جنوبی، شهر ایستاده در دامان کوه‌ها برساند که یکی از این مسیرها بیشترین تردد را به دلیل مسافت کمتر دارد. پایان این مسیر ۱۱۳۵ کیلومتری حدود ۱۳ ساعت با خودرو شخصی زمان می‌برد؛ البته اگر بدون توقف حرکت کنید. اما اگر یک سفر نوروزی دلچسب با لذت بردن از مکان‌های دیدنی و طبیعی را انتخاب کرده‌اید، زمان بیشتری در مسیر خواهید بود. با انتخاب این مسیر از تهران شروع به راندن می‌کنید و با عبور از قم، کاشان، مهاباد، خور و طبس به بیرجند می‌رسید. این مسیر با توجه به شهرهایی که در خود جای داده است، جاذبه‌های گردشگری متنوعی هم دارد.

مسیر زمینی دوم به طول ۱۱۴۱کیلومتر از شهرهایی چون ورامین، گرمسار، سمنان، شاهرود و دامغان می‌گذرد و با عبور از سبزوار، بردسکن، گناباد و قاین به بیرجند می‌رسد و گشت و گذار خوبی را در شهرهای کشور برای شما رقم می‌زند. در مسیر سوم با طی ۱۲۰۳ کیلومتر از قم و کاشان عبور و به سمت اردستان، مهاباد و میبد یزد حرکت می‌کنید و به رباط پشت بادام، کریت طبس، دیهوک، خوسف و سپس بیرجند می‌رسید؛ البته این مسیر به دلیل طولانی بودن کمتر انتخاب می‌شود، مگر این‌که قصد دیدار از جاذبه‌های شهرهای تاریخی یزد را داشته باشید.

مسیر هوایی تهران به بیرجند در همه روزهای هفته برقرار است و با ۵۰۰ تا ۵۷۰ هزار تومان می‌توانید بلیت به مقصد مرکز خراسان جنوبی تهیه کنید. زمان این سفر یک ساعت و نیم است.

 با قطار هم می‌توانید به خراسان جنوبی سفر کنید، البته تا طبس ریل راه‌آهن وجود دارد. پس از رسیدن به این شهرستان دیدنی با جاذبه‌های متنوع و زیبا باید حدود ۳ ساعت سفر زمینی به بیرجند داشته باشید که معمولا با تاکسی‌های بین راهی و اتوبوس‌ها انجام می‌شود و با تاکسی حدود ۳۰ و اتوبوس ۱۰ هزار تومان هزینه دارد. هزینه بلیت قطار تا بیرجند هم با توجه به نوع قطاری که انتخاب می‌کنید، ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار تومان است.

طبس

مسیرهای زمینی اما لذت دیگری برای سفر دارد. مسافران و گردشگران بسیاری ترجیح می‌دهند برای حظ کافی بردن از زمان و برنامه سفرشان این روش را برگزینند. در سفر زمینی تهران به خراسان جنوبی از مسیرهای متعدد، طبس، اولین شهر این استان است که با جاذبه‌هایش گردشگران را به خود می‌خواند. امامزاده حسین بن موسی کاظم باغ گلشن، کویر زیبای حلوان و چشمه آب سرد و گرم مرتضی علی و کهن‌دژ از اماکن دیدنی این شهرستان است که زیرساخت‌هایی برای اقامت و تامین نیاز گردشگران نیز دارد.

برای اقامت در طبس دغدغه‌ای نداشته باشید. اتاق‌های مناسب در امامزاده حسین بن موسی کاظم، خانه معلم و هتل نارنجستان امکانات کافی دارند و با ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان برای یک شب پذیرای شما هستند؛ البته قبلا هماهنگ و اتاق را رزرو کنید. با توجه به این‌که طبس در مسیر مسافران بسیاری واقع است، خیلی از ساکنان این شهر مکان‌هایی برای اقامت مسافران آماده می‌کنند و به مبلغ ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان اجاره می‌دهند.

اما در اطراف طبس جاذبه‌های منحصربه‌فردی وجود دارد که افسوس خواهید خورد اگر به این نقاط نروید؛ از جمله آنها می‌توان به کویر زیبای حلوان در جوار روستایی به همین نام اشاره کرد. این منطقه در ۹۰ کیلومتری شمال غرب طبس قرار دارد و اقامتگاه بوم‌گردی ستاره حلوان با تزئینات زیبای سنتی با دکوراسیونی روستایی و بومی، مکانی دلچسب برای گردشگران به شمار می‌رود. سوئیت‌های این اقامتگاه را به مبلغ ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان با ظرفیت ۶ تا ۸ نفر برای یک شب می‌توانید انتخاب کنید و از زیبایی‌های کویر لذت ببرید.

بومگردی‌های دیگری چون بومگردی خانه آق ذبیح‌الله واقع در روستای بکر ازمیغان و اقامتگاه بومگردی نخل و نرگس در بافت قدیم روستای کریت طبس از زیباترین مکان‌ها برای اقامتی دلنشین در طبس است.

از طبس به سمت بیرجند

 از طبس تا بیرجند حدود ۳ ساعت باید برانید. در این مسیر هم می‌توانید برای دیدن جاذبه‌های گردشگری روستاها و شهرهای اطراف وقت بگذارید. یکی از این روستاها واقع در کیلومتر ۱۲۰ دیهوک چون نگینی در قلب کویر می‌درخشد. روستایی با معماری پلکانی و نخل‌های سر به فلک کشیده، همه جور نعمتی دارد؛ از مرکبات تا بناهای تاریخی ۳۰۰ ساله و اهالی مهربان و خونگرمی که شما را به خانه‌هایشان برای مهمان‌نوازی فرامی‌خوانند. سون هدین یکی از کویرنوردان نامدار سوئدی در کتابش با عنوان کویرهای ایران نوشته است: «حتی یک دیدار سرپایی از نایبند آدم را به مسافرت در تمام ایران تحریک می‌کند.» نایبند افسون‌تان می‌کند. بس که آرام و خیال‌انگیز است. پس اگر برای رفتن به نایبند ترغیب شدید، بدانید یک اقامتگاه بوم‌گردی خوب دارد که می‌توانید با ورود به سایت nayband. uspace. ir اتاق یا سوئیت رزرو کنید. اگر زمان دارید در ادامه این مسیر دیدن روستاهای تاریخی دیگ رستم و خور را هم از دست ندهید.

سرزمین گل نرگس

صد حیف که زمستان گذشته و فصل گل‌دهی مزارع نرگس خوسف تمام شده است وگرنه عطر نرگس مشامتان را نوازش می‌کرد و از مناظر لذت می‌بردید. با این حال نوروز خوسف هم در برخی مناطق نشان از نرگس‌ها دارد. روستای ییلاقی ارک در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال خوسف واقع در منطقه‌ای کوهستانی، به شما چشم‌اندازی را هدیه می‌دهد که کمتر تجربه کرده‌اید. انبوه درختان و آبشارهای زیبا، آرک را متفاوت از روستاهای اطرافش به مقصد بسیاری از گردشگران تبدیل کرده است.

بیرجند در انتهای مسیر

بیرجند منزل نهایی است، شهری که به تمیزی شهرت دارد. بیرجند با باغ‌هایی تاریخی که گوشه و کنارش پراکنده‌اند، یکی از معدود مناطقی است که باغ‌هایی از دوره‌های مختلف و بناهای قدیمی از جمله قلعه‌ها و خانه‌های تاریخی دارد. اقامت نوروزی شما در این شهر خاطره‌انگیز می‌شود، اگر بازدیدی از ارگ کلاه فرنگی و باغ جهانی رحیم‌آباد داشته باشید. به منطقه نمونه گردشگری بنده‌دره بروید و دیدن باغ و  عمارت تاریخی شوکت‌آباد را فراموش نکنید. بازدید این مکان‌ها و خرید سوغاتی‌هایی چون زعفران، کلوچه‌های بیرجندی، نان پنجره‌ای و لوله‌ای و خشکبار عالی بیرجند به طور قطع بیش از یک روز وقت می‌خواهد. پس شما به مکانی برای اقامت نیاز دارید. بیرجند ۴ هتل دارد که هر یک در مکان‌های مختلف از امتیازاتی برای مسافران برخوردار است. هتل مقدم ارزان‌تر است. اتاق‌هایی با امکانات کامل که در مرکز شهر واقع است. هتل سپهر با اتاق‌هایی لوکس‌تر هزینه بالاتری از شما دریافت می‌کند، اما این هتل هم در مرکز شهر و نزدیک به منطقه بازار بیرجند است. هتل جهانگردی با هزینه شبی ۲۶۰ تا ۳۰۰ هزار تومان در نزدیکی میدان اصلی شهر و خیابان ارتش واقع است و دسترسی شما به نقاط مختلف را آسان‌تر می‌کند.

هتل کوهستان زیبا

هتل کوهستان بنایی زیبا در میان کوه‌ها و واقع در بند امیر شاه بیرجند است که خود می‌تواند اقامتی دلنشین را در آغوش کوه‌های زیبای بیرجند برایتان رقم بزند. اتاق‌های ۴ نفره و آلاچیق‌های این هتل مناظری بسیار دیدنی دارد و با ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان سرویس‌دهی خوبی به مسافران می‌دهد.

البته اگر به استفاده از اقامتگاه‌های بوم‌گردی هم ‌ تمایل دارید، بیرجند و مناطق اطرافش از این اقامتگاه‌ها برخوردارند. بوم‌گردی‌های سنتی طوبی و زاغ‌بور در شهر بیرجند با دریافت ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان برای هر شب با غذاهای سنتی چون قروت و بادمجان، دیزی و ... پذیرای شما هستند.

عروس رنگ‌ها

در زمان اقامت خود در بیرجند، بازدید از روستای گردشگری چنشت فرصتی برای دیدن شکوه رنگ‌ها در زندگی و فرهنگ مردمانی است که در این روستا زندگی می‌گذارنند. شور زندگی در چنشت با هیجان رنگ‌ها در هم آمیخته و غرق در نشاط است. لباس‌های زرد و سبز و قرمز چین‌دار دختران و زنان روستا و البته طبیعت بکرش عامل برتری و گردشگرپذیری‌اش است. در این روستا هم اقامتگاه بوم‌گردی میرزا پذیرای شماست.

در خراسان جنوبی مکان‌های تاریخی و طبیعی متعددی نهفته است؛ مثلا گرم‌ترین نقطه زمین در کویر دهسلم این استان در شهرستان نهبندان واقع است و به گفته مرتضی عربی، معاون گردشگری میراث فرهنگی استان، به تازگی به یک کمپ گردشگری نیز مجهز شده که در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد؛ البته برای رسیدن به دهسلم باید حدود ۲۹۰ کیلومتر برانید. اگر به کویر و جاذبه‌هایش علاقه دارید، دهسلم را تجربه کنید.

جاذبه‌های طبیعی تمام‌شدنی نیست و معرفی همه آنها دشوار است. هرچه جست‌وجو می‌کنی، منطقه بکر دیگری در سرزمین‌ها چشمایت را جادو می‌کند. نوروز فرصت خوبی برای جست‌وجوی زیبایی‌هاست.

برخی از اقامتگاه های بومگردی خراسان جنوبی

اقامتگاه بوم گردی عمو نوروزدر  طبس، مجموعه گردشگری نارنجستان طبس در کیلومتر ۳ جاده طبس به سمت روستای گردشگری خرو، اقامتگاه بوم گردی نمکزار سه قلعه  در کویر سه قلعه شهرستان سرایان، اقامتگاه بوم گردی نایبند در روستای نایبند شهر طبس، اقامتگاه های بوم گردی بافت تاریخی اصفهک در طبس، اقامتگاه بوم گردی اق سید ذبیح الله در روستای ازمیغان شهرستان طبس، اقامتگاه بوم گردی کاروانسرای کلمرد در طبس، اقامتگاه بوم گردی خراشاد (خانه پدری) در بیرجند، اقامتگاه بوم گردی آستو در روستای حسن آباد شهرستان طبس، اقامتگاه بوم گردی زاغ بور در بیرجند، قامتگاه بوم گردی خانه علوی در شهرستان خوسف، اقامتگاه بوم گردی علی بابا حلوان در طبس، اقامتگاه بوم گردی ناردون در طبس و اقامتگاه بوم گردی اکرم خان در نهبندان برخی از اقامتگاه های بومگردی خراسان جنوبی هستند.

قائن

بعد از بازدید از بیرجند می توانید سری به قائن بزنید. این مسیر ۱۰۷ کیلومتر است که حدود یک ساعت و بیست و شش دقیقه زمان می برد.

قائن یکی از شهرهای استان خراسان جنوبی و مرکز شهرستان قائنات است. قائن به خاطر زعفران مرغوبش شهرت دارد. شهر قائن که در گذشته دارای برج و بارو، کهندژ، خندق و ارگ بوده، به همراه تون (فردوس امروزی) از شهرهای مهم محسوب می شد.

دیدنی های قائن

مقبره حکیم بوذر جمهر در فاصله ۴ کیلومتری جنوب غربی شهر قائنات،   مسجد جامع که  با گذشت ۱۱۰۰ سال همچنان این بنا بلندترین عمارت قاین است،   موزه مردم شناسی، موزه آب و غار جوجه در ۲۵ کیلومتری شرق قائن و ۵ کیلومتری جنوب غرب روستای خونیک علیا از دیدنی های قائن محسوب می شوند.

کد خبر 435639

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha