دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۰
۰ نفر

کاظم شاملو* در روزهای پایان سال اگر سایت‌های مختلف را مرور کنید، بخش قابل توجهی از مطالب آنها را معرفی جاذبه‌های مناطق مختلف ایران تشکیل می‌دهد و استان‌های مختلف برای افزایش سهم بیشتری از گردشگران نوروزی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

به یزد سفر نکنید! کاظم شاملو*

استان یزد نیز در این روزها برای پذیرایی از مهمانان نوروزی رخت نو برتن کرده و در کانون جغرافیای ایران، چشم به راه میزبانی از مهمانان نوروزی است، اما چرا باید یزد را به عنوان مقصد سفر نوروزی انتخاب کرد، دیاری که نامش با کویر گره خورده و شاید این اقلیم خشک و خشن کمتر در گردشگران برای سفر به این استان ایجاد انگیزه کند.

هموطن گرامی اگر شما هم به خاطر چنین تفکری تاکنون به یزد سفر نکرده ای، خود را از دیدار بخش قابل توجهی از فرهنگ و تمدن غنی ایران محروم ساخته‌ای.
بدون تعارف اگر دیدار شاهکارهای بزرگ ایران زمین در سخت ترین شرایط اقلیمی کشور برای شما جذابیت ندارد، پس به یزد سفر نکنید.

اگر به دیدن تمدن بزرگ کاریزی ایران در سرزمین قنات و قنوت و قناعت، که بیش از سه هزار سال قدمت دارد و از سوی سازمان یونسکو در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده، علاقه ای ندارید، به شما توصیه می شود که به یزد سفر نکنید.
اگر به دیدار الگوی شهرسازی سازگار با محیط زیست و همزیستی پیروان ادیان الهی در خطه ای از ایران عزیز که منجر به ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد شده، علاقه ندارید، بازهم به شما توصیه می کنیم که به شهرهایی مانند ابرکوه، میبد و یزد که بافت ارزشمند تاریخی دارند، سفر نکنید.

اگر دوست ندارید کهنسال ترین موجود زنده ایران را از نزدیک به تماشا بنشینید، چرا باید به ابرکوه برای دیدار از سرو ۴۵۰۰ ساله این شهر بروید؟

اگر علاقه‌ای به آشنایی هر چه بیشتر با تاریخ دین ورزی و دیدار از مکانهای تاریخی کهن ترین دین الهی ایرانیان ندارید، دلیلی ندارد که از چک چک اردکان، پیرنارکی مهریز و آتشکده و دخمه زرتشتیان در یزد دیدن کنید.

اگر در دل خشک ترین و کم بارش ترین اقلیم ایران، ساعتی آسودن در باغهای ثبت جهانی شده دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز که با قناتهای جهانی زارچ و حسن آباد عمران شده اند، و قدم زدن در دریای ماسه های کویری این استان را دوست ندارید، پس استان یزد را به عنوان مقصد سفر نوروزی انتخاب نکنید.

گردشگر نوروزی عزیز، اگر برای رهاورد سفر و سوغات به جای محصولات وطنی، ترجیح شما خرید محصولات و صنایع چینی و هندی است، نیازی به سفر به استان یزد برای آشنایی و خرید محصولات و صنایع دستی این استان مانند شیرینی های سنتی یزدی، ادویه و حنای مازاری های یزد، سفال و زیلوی جهانی میبد، حصیربافی و پسته بافق، گیوه و چاقوی مهریز، نمد و انار تفت، زعفران و پسته بهاباد، کشمش و پاپایای خاتم، ارده اردکان و زردآلو و لبنیات ابرکوه ندارید.

اگر نمی‌خواهید کامتان شیرین شود، به شما توصیه می کنیم هرگز از شیرینی های سنتی یزدی مانند حاجی بادام، کیک یزدی، لوز، باقلوا، پشمک، قطاب، حلوا شکری و ارده این استان استفاده نکنید.
با توجه به هزینه های سنگین سفر، اگر قصد سفر از شمال به جنوب، جنوب به شمال، شرق به غرب و غرب به شرق ایران را دارید و می خواهید بیش از یکی دو هزار کیلومتر رانندگی کنید و با خستگی و هزینه زیاد سوخت به مقصد برسید، چه دلیلی دارد به یزد که در مرکز جغرافیای ایران قرار گرفته و نزدیک‌ترین فاصله را با شمال، جنوب، شرق و غرب ایران دارد، سفر کنید؟

با وجود تمامی دلایلی که برای شما گردشگران عزیز برشمردیم، اگر توانستید، به شهر خوشنامان ایران زمین که هنوز هم به نیکنامی در میان ایرانیان شناخته می‌شوند و از دیرباز مبشر گفتار، کردار و پندار نیک بوده اند، سفر نکنید.
استان یزد، عروس کویر ایران زمین با جاذبه هایی متنوع که جهان به عنوان میراث بشری آنها را به ثبت رسانده، چشم براه قدمهای بهاری شماست، بیش از اینش چشم براه نگذارید چراکه 'یزد ما خیلی خشه' .

*خبرنگار ایرنا در یزد

کد خبر 435066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha