همشهری آنلاین: سازمان ملل در مورد افزایش شدید دمای قطب شمال هشدار داده است.

يخچال

به گزارش ایسنا، این سازمان اعلام کرد حتی اگر اهداف پیمان اقلیمی پاریس نیز عملی شود، دمای زمستانی در قطب شمال تا سال ۲۰۵۰ میلادی سه تا پنج درجه سانتی‌گراد افزایش خواهد یافت.

سازمان ملل اعلام کرد در صورتی که اهداف پیمان آب و هوایی پاریس نیز به دست بیاید، باز هم دمای هوای زمستان در قطب شمال تا سال ۲۰۵۰ بین سه تا پنج درجه سانتی‌گراد نسبت به فواصل سال‌های ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۵ افزایش خواهد یافت.

بر اساس یک مطالعه تحقیقاتی که به مناسبت نشست زیست‌محیطی سازمان ملل در نایروبی، پایتخت کنیا انجام شد، گرمایش زمین در منطقه قطب شمال باعث بالا آمدن هر چه بیش‌تر سطح آب اقیانوس‌ها خواهد شد.

سازمان ملل در این نشست که تا جمعه ادامه داشت، افزود این تغییرات بسیاری از مناطق ساحلی را به خطر می‌اندازد. حتی ممکن است جزایر کوچک‌تر کاملا زیر آب رفته و ناپدید شوند.

یک خطر دیگر، ذوب شدن تدریجی خاک منجمد قطب شمال است که خود موجب آزاد شدن مقادیر بیش‌تری از گازهای گلخانه‌ای می‌شود که تغییرات آب و هوایی را می‌تواند بیش از پیش کند. افزایش انتشار همین گازهای زیان‌بار به حال محیط زیست است که باعث گرمایش زمین‌ شده است.

بر اساس تحقیقات برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP)، اگر افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای در همین ابعاد کنونی پیش برود تابستان قطب شمال تا سال‌های دهه ۲۰۳۰ بدون یخ خواهد بود.

طبق این بررسی، علت یک‌ سوم از بالا رفتن سطح آب دریاها ذوب شدن پوشش یخی گرینلند و یخچال‌های قطب شمال است. برآوردها حاکی از آن است که یخ دریای قطب شمال از اواخر دهه ۷۰ تا کنون ۴۰ درصد کاهش یافته است.

در پیمان آب و هوایی پاریس که در سال ۲۰۱۵ بسته شد بر این هدف تأکید شده بود که روند گرمایش زمین‌ را باید به گونه‌ای مهار کرد که افزایش دما تا زیر دو درجه یا دست کم یک و نیم درجه سانتی‌گراد محدود شود.

بنابر گزارش دویچه‌وله، در اواخر سال ۲۰۱۸ نیز در کنفرانس تغییرات اقلیمی در کاتوویتس لهستان بیش از ۱۹۰ کشور جهان بر سر مقرراتی برای اجرای پیمان آب و هوایی پاریس به توافق رسیدند.

کد خبر 434817

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز