پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یوروفایتر تایفون یک هواپیمای جنگنده چندمنظوره دوموتوره بال‌مثلثی ساخت یک کنسرسیوم اروپایی است.

تولید این هواپیما به عنوان یک جنگنده برتری هوایی در سال ۱۹۸۳ با نام «برنامه جنگنده اروپایی آینده» با همکاری بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا شروع شد. اختلاف بر سر طراحی و نیازهای عملیاتی باعث که فرانسه این برنامه را ترک و تولید جنگنده‌های رافال شرکت داسو را پیگیری کند.

نخستین پرواز آزمایشی نمونه کامل‌شده این هواپیما در ۲۷ مارس ۱۹۹۴ انجام شد. نام تایفون به معنای چرخند یا طوفان استوایی در سپتامبر ۱۹۹۸ هنگام امضای نخستین قراردادهای تولید آن امضا شد.

مشکلات سیاسی در کشورهای شرکت‌کننده در تولید و پایان ناگهانی جنگ سرد که نیاز به جنگنده اروپایی را کاهش داد، باعث شد که عملیاتی شدن این جنگنده تا سال ۲۰۰۳ طول بکشد.

یوروفایتر اکنون در خدمت نیروهای هوایی کشورهای اتریش، ایتالیا، آلمان، بریتانیا، اسپانیا و عربستان سعودی است. نیروهای هوایی قطر، عمان و کویت هم این جنگنده را سفارش داده‌اند.

یوروفایتر هواپیمایی بسیار چالاک است که توان بالایی در جنگ‌های هوایی نزدیک دارد  و می‌تواند به سرعت ۱.۵ ماخ برسد. مدل‌های جدیدتر این هواپیما تجهیزات بهتری برای انجام ماموریت‌های حمله هوا به سطح و همچنین توانایی استفاده شمار فزاینده‌ای از مهمات و تجهیزات متفاوت را دارند.

نخستین استفاده عملیاتی از یوروفایترها در زمان دخالت نظامی در لیبی در سال ۲۰۱۱ بوسیله نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا و نیروی هوایی ایتالیا برای ماموریت‌های شناسایی و حمله به زمین انجام شد.

در این فیلم پرواز نمایشی یوروفایترها را در نمایشگاه هوایی زلت‌وگ در اتریش در سال ۲۰۱۶ می‌بینید.

کد خبر 434679

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha