همشهری آنلاین: جمع‌آوری، حمل و دفن زباله در مازندران به‌ویژه غرب استان از سال‌های پیش یک مشکل جدی بوده و این مهم نیز همه ساله با حضور بی‌شمار مسافران و تولید چند برابری زباله در تعطیلات نوروزی، به دعدغه جدی مسئولان تبدیل می‌شود.

زباله

به گزارش ایرنا ، شهرستان‌های نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر دارای هزار و ۱۶۰ روستا و نیز ۳۱ شهر هستند که بنا به گفته مسئولان این شهرستان‌ها میزان تولید زباله در تعطیلات نوروزی به بیش از ۲ برابر روزهای عادی افزایش می‌یابد.

مازندران با دارا بودن موقعیت‌های ممتاز طبیعی، تاریخی، گردشگری و کشاورزی همه ساله میزان میلیون‌ها مسافر و گردشگر است که با پیشرفت تکنولوژی حمل و نقل این میزان گردشگر رو به فزونی است در حالی که بسترهای لازم همزمان در همه بخش‌ها خصوصا در بخش خدمات شهری رشد نکرده است.

این استان دست کم سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد منتهی جمعیتی که هر سال وارد مازندران می‌شود بیش از ۵۰ میلیون نفر شب مسافر و گردشگر است که دست کم ۳۰ درصدشان تنها در دو و سه هفته تعطیلات نوروزی به این استان سفر می‌کنند در حالی که زیرساخت‌ها تنها برای جمعیت ساکن در این استان پیش‌بینی شده است.

بر اساس امار منتشر شده میزان تولید زباله در سطح استان هم اکنون روزانه ۳ هزار تن است و این رقم در نوروز به شش هزار تن می‌رسد.

رئیس شورای بخش مرکزی رامسر گفت: حضور چشمگیر مسافران و گردشگران در برخی از ایام سال بویژه نوروز می‌تواند عایدات فراوانی برای رونق اقتصادی این منطقه همراه داشته باشد اما نباید از واقعیت‌ها دور شد طبیعت زیبای رامسر از عرصه‌های جنگلی گرفته تا جلگه، ساحل، مکان‌های تفریحی و گردشگری با رهاسازی زباله از بین خواهند رفت.

انوشیروان خلعتبری گفت: هر ساله در آستانه نوروز یکی از دغدغه‌های جدی مسئولان برنامه‌ریزی برای چگونگی مدیریت کردن جمع‌آوری، حمل و دفن به موقع زباله است چرا که با امکانات محلی ارائه خدمات ملی کار بسیار دشواری است.

وی گفت: هر سال در نوروز مقدار ۵۰ تن زباله درست ۲ برابر روزهای عادی در بخش مرکزی رامسر تولید می‌شود منتهی اگر این زباله‌ها خانگی باشد در جمع‌آوری، حمل و دفن آن مشکلی وجود ندارد متاسفانه حجم انبوهی از زباله در حاشیه راه‌ها، رودخانه‌ها، سواحل و جنگل‌ها ریخته می‌شود.

رئیس شورای بخش مرکزی رامسر گفت: حجم انبوهی از زباله‌های رهاسازی شده مربوط به مسافران و گردشگرانی است که در چادرها، حاشیه خیابان‌ها، روستاها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی اقامت می‌کنند و با این که سعی شده با تبلیغات محیطی در این حوزه فرهنگ‌سازی شود ولی باز شاهد پراکندگی زباله در این روستاها و پیرامون آن‌ها هستیم.

حدود هفت اقامتگاه بوم‌گردی در روستاهای رامسر از جمله مارمیچه، جنت رودبار، گرسماسر، جواهرده، جیرکوه، میشاورک و زارو سرا احداث و به بهره‌برداری رسیده است.

خلعتبری با بیان آن که ظرفیت مکان دفن زباله در منطقه کلاکولی رامسر تکمیل شده است، افزود: شهرداری سعی کرده با حفر ترانشه به هر طریق ممکن زباله تولیدی شهروندان و حتی مناطقی از حریم شهری را پس از جمع‌آوری به این مکان انتقال دهد ولی پاسخگو نیست و امروز مشاهده می‌شود که سرریز شیرابه‌های زباله وارد رودخانه‌های منتهی به دریا می‌شود.

رامسر با برخورداری از ۳ شهر، ۱۳۷ روستا و بیش از ۷۰ هزار نفر جمعیت به علت برخورداری از موقعیت‌های ممتازی نظیر جنگل، دریا، فرودگاه، چشمه‌های آب معدنی، هتل‌های قدیم و جدید به عروس شهرهای ایران شهرت دارد و و نوروز گذشته میزبان دست کم پنج میلیون مسافر اقامت شب بوده است.

مسئول امور خدمات شهری شهرداری نوشهر نیز گفت: در نوروز مقدار ۱۵۰ تن زباله درست ۲ برابر روزهای عادی در این شهر تولید می‌شود و حجم انبوهی از این زباله‌ها مربوط به رستوران‌ها، بیمارستان‌ها، واحدهای صنفی، مکان‌های تفریحی، اقامتی و پذیرایی است.

حمیدرضا جهاندار افزود: از بیستم اسفند هر سال تا پایان تعطیلات نوروزی سال آتی با بکارگیری دست کم ۱۱۴ نیروی خدماتی و حدود ۱۴ دستگاه خودروی مکانیزه به شکل آماده‌باش و شبانه‌روزی در این ایام به مسافران خدمات ارائه می‌دهند.

وی گفت: هر چند حضور این مسافران ممکن است به درآمدهای سطح شهر افزوده شود ولی هزینه‌های سرسام‌آور و پایین آمدن درآمدهای شهرداری‌ها خدمات‌دهی به میلیون‌ها مسافر ورودی به این شهر کار آسانی نیست.

مسئول امور خدمات شهری شهرداری نوشهر گفت: نکته مهم‌تر آن که جمع‌آوری، حمل و دفن زباله تولیدی فقط مربوط به شهروندان و مسافران باشد شاید بتوان مدیریت کرد اما جمع‌آوری زباله در حاشیه محور نوشهر - رویان به طول حدود ۴۰ کیلومتر هم برعهده شهرداری است.

جهاندار افزود: حجم انبوهی از زباله‌ها مربوط به مسافران سواره رو و بخشی هم متعلق به ویلاداران و شهرک‌نشینان ساحلی پیرامون این محور است که زباله‌هایشان را بدون رعایت موازین زیست محیطی در حاشیه این محور می‌ریزند و نیروهای خدماتی شهرداری باید هر روز این زباله‌ها را جمع کنند.

بخشدار مرکزی نور نیز گفت: کارهای فرهنگی فراوانی برای رعایت موازین زیست محیطی و نیز آگاهی بخشی مسافران و گردشگران از آثار سوء رهاسازی زباله در طبیعت انجام گرفته ولی این کار اساسی نتیجه نداده است.

شهریار ذوالفقاری گفت: به‌تازگی نیز سعی شده با مشارکت نهادهای مردم نهاد، حامیان محیط زیست، طبیعت دوستان و حتی مسئولان ادارات ذی‌ربط در قالب همایشی حجم انبوهی از زباله‌های موجود در حاشیه محورهای ارتباطی نور، چمستان، گلند رود، تاشکو و وازک جمع‌آوری و پاکسازی شود.

وی افزود: در نوروز نیز چنین همایشی خواهیم داشت اما واقعا با امکانات و تجهیزات محلی نمی‌توان در این بخش خدمات ارائه داد و این بخش دارای ۵۶ روستا و ۲۵ هزار نفر جمعیت ثابت است.


داشتن مازندران پاک نیازمند همکاری گردشگران است

استاندار مازندران نیز هفته گذشته با انتشار پیامی به مناسبت هفته منابع طبیعی و نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی از مسافران و گردشگرانی که به استان سفر می‌کنند خواست تا در اجرای طرح مازندران پاک همکاری کنند.

طرح مازندران پاک با هدف پاکسازی چهره استان از زباله و پسماند به عنوان یکی از برنامه‌های استاندار بومی از ماه پیش در دستور کار قرار گرفت.

اجرای این طرح هم اکنون در بخش‌های مختلف از عمق روستاها گرفته تا حاشیه جاده‌ها، پارک‌ها، مناطق جنگلی، ورودی شهرها و اماکن عمومی و گردشگری ادامه دارد.

احمد حسین زادگان استاندار بومی مازندران در این پیام نوشت: هفته منابع طبیعی و آبخیزداری و روز درختکاری را امسال در شرایطی آغاز می‌کنیم که گام های اولیه طرح 'مازندران پاک' را با توکل بر آفریدگار توانا و تلاش جمعی، محکم و استوار برداشته‌ایم.

حسین‌زادگان خطاب به مردم مازندران و مسافران نوروزی نوشت: باید توجه داشت و باور کرد که پاکی و دوری از آلایندگی، نه تنها رفتاری لوکس و بی‌پایه نیست بلکه به طور مستقیم بر اقتصاد سلامت، اقتصاد بازیافت، آرامش عمومی و در یک کلام بر توسعه استان ما اثر موثر، آنی و مشهود دارد.


تولید روزانه ۳ هزار تن زباله در مازندران

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران نیز گفت: مدیریت پسماند در این خطه شمال کشور نیازمند حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و اگر این اعتبار اختصاص یابد می‌توان تا حدودی برای رفع معضل زباله در این استان برنامه‌ریزی کرد.

محمد محمدی تاکامی گفت: روزانه افزون بر ۳ هزار تن زباله در این استان تولید می‌شود که بخش عمده آن در حاشیه دریا و داخل جنگل‌ها دپو می‌شود و تاکنون اقدامات برای مدیریت پسماند به نتیجه نرسیده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون نیروگاه زباله‌سوز در شهرستان‌های نوشهر و ساری به طور میانگین با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در حال اجرا است و برای تکمیل این دو نیروگاه زباله‌سوز حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

به گفته وی، نیروگاه زباله‌سوز شهر ساری که حدود ۴۵۰ تن از زباله‌های استانی را فراوری می‌کند حدود یک هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران ابراز امیدواری کرد در صورت تامین اعتبار مورد نیاز این دو پروژه در سال آینده بهره‌برداری شود.

کد خبر 434210

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha