چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: آراتا ایسوزاکی چهل و ششمین برنده جایزه پریتسکر و هشتمین ژاپنی است که بزرگ‌ترین افتخار دنیای معماری را از آن خود می‌کند.

ايسوزاكي برنده جايزه معماري

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، جایزه معتبر پریتسکر که آن را معادل نوبل در دنیای معماری می‌دانند و ارزشی برابر با ۱۰۰ هزار دلار دارد، میانه‌های بهار آینده در مراسمی در کاخ ورسای فرانسه به معمار ۸۷ ساله ژاپنی اهدا می‌شود. او که در شهر اویتا به دنیا آمده، بزرگ شدن و رشد کردن در نزدیک‌ترین فاصله با شهر هیروشیما را از مهم‌ترین دلایل علاقه به معماری می‌داند.

ایسوزاکی می‌گوید: «دیدن یک شهر که با بمب اتم ویران و نابود شد به من آموخت خانه‌ها و شهرها را چگونه می‌توان بازسازی کرد. من در زمین سوخته بزرگ شدم؛ جایی که تا چشم کار می‌کرد ویرانی بود و خبری از معماری، ساختمان و حتی شهر نبود. فقط سربازخانه‌ها و پناهگاه‌ها ما را دوره کرده بودند. پس نخستین تجربه من از معماری خلا معماری بود و به این فکر کردم که مردم قرار است چطور خانه‌ها و شهرهایشان را بازسازی کنند.»

معمار سرشناس و برجسته ژاپنی بیش از ۱۰۰ پروژه بزرگ و ماندگار در گوشه و کنار دنیا در کارنامه دارد که موزه هنرهای معاصر لس‌آنجلس، مجموعه ورزش‌های داخل سالن پالائو سنت‌جردی در بارسلونا، برج آلیانتس در میلان، مرکز همایش‌های ملی قطر، سالن کنسرت تسالونیکی و سالن نارا در ژاپن از آن جمله‌اند.

ایسوزاکی با بردن جایزه نوبل معماری موسوم به پریتسکر به جمع بزرگان و چهره‌هایی چون بالکریشنا دوشی از هندوستان، یورن اوتسان دانمارکی خالق خانه اپرای سیدنی، اسکار نیمایر برزیلی و زاها حدید، معمار فقید بریتانیایی-عراقی می‌پیوندد.

کد خبر 433863

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha