یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

عمید نمازیخواه: باور کردن رقم 6/44 میلیارد دلار شاید کمی عجیب باشد، ولی شب قبل از اول فوریه، آقای استیو بالمر مدیر اجرایی مایکروسافت در یک تماس با جری یانگ مدیر عامل یاهو، پیشنهاد 6/44 میلیارد دلاری را تلفنی و روز بعد از آن به صورت رسمی تسلیم مدیران یاهو کرد.

مایکروسافت اعلام کرده که برای هر سهم یاهو حاضر است 31 دلار بپردازد که این میزان بیشتر از دوبرابر ارزش سهام یاهو است.

ارزش سهام یاهو در 31 ژانویه برابربا 82/11 دلار بوده، ولی پیشنهاد مایکروسافت برای خرید این سایت اینترنتی پرکاربر، 18/19 دلار بیشتر از ارزش واقعی هر سهم بوده است که این مسئله برای بسیاری از کارشناسان اقتصادی عجیب است زیرا با این پرداخت اضافی مایکروسافت برای خرید یاهو، ارزش سهام مایکروسافت که سرمایه‌ بازاری در حدود ‌٣٠٠ میلیارد دلار دارد، ‌٦/٦ درصد سقوط کرد،  درحالی‌که سهام یاهو ‌٤٨ درصد صعود کرده و به ‌٣٣/٢٨ دلار رسید.

این سرمایه گذاری مایکروسافت برای خرید یاهو نشان دهنده ارزش و اهمیت یاهو و استراتژی مایکروسافت برای به دست گرفتن بازار تبلیغات آینده اینترنتی است.

همان گونه که چندی پیش مسئولان بلند پایه مایکروسافت اعلام کردند که امسال قصد دارند در امر تبلیغات اینترنتی سرمایه گذاری ویژه‌ای  کنند تا یکی از سردمداران این بازار باشند.

کارشناسان معتقدند که گردش مالی تبلیغات اینترنتی در سال 2010 به 80 میلیارد دلار می‌رسد. مسئولان یاهو اعلام کرده‌اند که در حال بررسی این پیشنهاد هستند و هنوز نظر قطعی درباره این معامله عظیم نمی‌توانند بدهند و پس از بررسی‌های کامل کارشناسی،  نظر خود را اعلام خواهند کرد.

رقابت بی‌پایان

مایکروسافت که به پادشاه نرم افزار دنیا (software king) معروف است، هرگز از مسائل دنیای سایبر عقب نمانده و سایت معروف ‌ام اس ان را در اختیار دارد. البته هیچگاه این سایت توان رقابت با غول دنیای اینترنت یعنی گوگل را نداشته و ندارد؛ این اقدام مایکروسافت برای خرید یاهو شاید به همین علت باشد.

ولی بسیاری از کارشناسان معتقدند که تلفیق مایکروسافت و یاهو به نفع گوگل است زیرا تعداد موتورهای جست وجوی بزرگ دنیا از 3 به 2 تقلیل می‌یابد، که این کاهش تعداد موتورهای جست و جو باعث مقبولیت بیشتر گوگل می‌شود.

از طرف دیگر سیاست‌های ویژه مایکروسافتی‌ها برای انحصاری کردن نرم افزارها، در بازار باز و رقابتی اینترنت هم تأثیر خواهد گذاشت و تجربه نشان داده که کاربران به سمت سایت‌هایی می‌روند که تحت انحصار یا امتیاز ویژه نرم افزاری شرکت‌های خاص نباشد.

فرض کنید که سال 2010 است. مایکروسافت یاهو را خریده و به همین دلیل نام سایت معروف فلیکر (سایت مشتاقان دوربین‌های دیجیتال و اشتراک گذاری عکس) نامش را به مایکروسافت فلیکر (Microsoft flicker live photo) تغییر داده است.

تا اینجا که مشکلی نیست، ولی خدمات فلیکر تاکنون به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گرفت و حالا اگر مایکروسافت اعلام کند که تنها کاربرانی می‌توانند از این خدمات استفاده کنند که سیستم عاملشان ویندوز ویستا (آن هم اورجینال) است،  آن‌گاه چه خواهد شد!

این تنها یکی از کوچکترین فرضیات است و شاید این بلا بر سر بسیاری از سایت‌های دیگر هم بیاید که می‌تواند کابوسی برای کاربران بیشمار یاهو باشد. ولی از طرف دیگر اگر استراتژی مایکروسافت متفاوت باشد،  وضعیت بسیار فرق خواهد کرد.

فرض کنید که سرویس میل یاهو را به گونه‌ای اداره کند که IDهای یاهو میل و هات‌میل با یکدیگر تلفیق شده و فضای بسیار بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهد، در این صورت احتمال اشتیاق کاربران برای استفاده از این خدمات بیشتر خواهد شد.

اگر چنین تلفیقی رخ دهد، به گفته کارشناسان یکی از سکوهای پرتاب مایکروسافت- یاهو آماده است و آنگاه مایکروسافت می‌تواند از ظاهر آسان کاربری یاهو استفاده کرده و سایت‌های خودش را هم با همان شیوه ساده کاربری یاهو اداره کند.

یاهو در خطر؟!

ماهانه بیش از ‌٥٠٠ میلیون نفر به سایت‌های خبری،  مالی و ورزشی یاهو جذب می‌شوند و یاهومیل نیز سرویس ایمیل مصرف‌کنندگان شماره یک به حساب می‌آید. ولی شاید سایه سنگین مایکروسافت باعث از بین رفتن علاقه افراد به این سایت شود.

البته چنین تحرکاتی از مایکروسافت بعید است. زیرا تاکنون و در هر شرایطی، هوشیاری مدیران با ذکاوتش به کمکش آمده و هم اکنون که بازار 300 میلیارد دلاری دارد همه را مدیون این هوشیاری مدبرانه مدیرانش است.

به گفته برخی از مدیران سایت‌های پربازدید،  تمامی این سرمایه گذاری‌ها برای رقابت با گوگل است ولی گوگل غیرقابل دسترسی است. خدمات بیشمار گوگلی‌ها به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دارد و حتی مدیران گوگلی، استراتژی‌هایی را در نظر دارند که کاربرانشان با استفاده از خدمات گوگل کسب سود هم بکنند.

خدمات بی‌نظیر گوگلی‌ها مانند گوگل مپ، گوگل سلامت و گوگل ارث هم اکنون بسیار فراگیر شده است و به تازگی هم که سر و کله سرویس گوگل نل (Knol) پیدا شده که هر فردی می‌تواند مقاله اش را (در هر زمینه ای) با مهر و امضای خود و استفاده از یک آرم تبلیغاتی در اختیار دیگران بگذارد.

با این توصیفات است که کارشناسان معتقدند که گوگل غیر قابل دسترسی است ولی رقابت تجاری، غیر ممکن نمی‌شناسد و به همین خاطر از اواخر سال 2006 گفت وگوهای مسئولین مایکروسافت و یاهو آغاز شد و به‌دنبال بهترین شیوه همکاری بودند.

اگر اوضاع به همین صورت پیش می‌رفت، قطعاً پس از چند سال دیگر گوگل به قدری قدرتمند می‌شد که دیگر دستیابی به رکوردهایش غیر ممکن می‌شد.

به گفته بسیاری از کارشناسان هدف اصلی این خرید مایکروسافت، به دست آوردن سهم قابل توجهی در بازار تبلیغات اینترنتی است.

بر اساس پیش‌بینی‌های به دست آمده توسط گروه‌های معتبر آماری، 42 درصد تبلیغات اینترنتی در اختیار گوگل خواهد بود و 58 درصد باقی مانده بین سایت‌های مایکروسافت، یاهو، تایم وارنرز (AOL) و... قرار خواهد داشت.

مسلم است که قسمت اعظم آن 58 درصد هم در اختیار یاهو و پس از آن مایکروسافت خواهد بود،  ولی با این وجود دستیابی به رکورد گوگلی‌ها بسیار سخت است و راهی جز تلفیق مایکروسافت و یاهو وجود ندارد.

با تمامی این توصیفات، هنوز بسیار زود است که در این مورد نظر بدهیم. زیرا اگر کمی به گذشته مایکروسافت نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که نگاه مدیریتی بسیار موجهی داشته و تاکنون بی‌گدار به آب نزده‌اند.

هنوز هم که استراتژی هایش را در مورد آینده خرید یاهو بازگو نکرده است. پس بهتر است تا جواب یاهویی‌ها منتظر بمانیم و ببینیم که این تلفیق، توانایی رقابت با گوگل را به مایکروسافت می‌دهد یا نه؟

کد خبر 43370

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز