همشهری آنلاین: پزشکان می‌گویند دومین مورد تابه‌حال گزارش‌شده دوقلوهای «نیمه‌همسان» را شناسایی کرده‌اند.

twins

به گزارش بی‌بی‌سی این پسر و دختر دوقلوی اکنون چهارساله، اهل بریزبین در استرالیا از طرف مادری‌شان همسان هستند. اما فقط بخشی از DNA پدری‌شان شبیه هستند- بنابراین از لحاظ ژنتیکی در جایی میان دوقلوهای ناهمسان و همسان قرار می‌گیرند.

کارشناسان می‌گویند این پدیده بسیار نادر است و رویان‌های این چنین اغلب زنده باقی نمی‌مانند.

پروفسور نیکولاس فیسک، سرپرست گروه پزشکی که مراقبت از این مادر و دوقلوها را در «بیمارستان سلطنتی بریزبین و زنان» در سال ۲۰۱۴ به عهده داشتند، گفت کشف این مورد در جریان یک اسکن بارداری معمول انجام شده است.

این نخستین مورد دوقلوهای نیمه-همسان است که در جریان بارداری کشف شده است.

مادر این دوقلوها که برای نخستین بار باردار شده بود، در آن هنگام ۲۸ ساله بود و به طور طبیعی باردار شده بود.

این مورد در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر گزارش شده است.

پروفسور فیسک گفت:‌ «سونوگرافی مادر در شش هفتگی بارداری با توجه به یک جفت واحد و نوع قرارگیری کیسه‌های آمنیونی بیانگر دوقلوی همسان بود. اما در سونوگرافی در ۱۴ هفتگی معلوم شد که این رویان‌ها پسر و دختر هستند، بنابراین نمی‌توانستند دوقلوی همسان باشند.»

دوقلوهای همسان یا یک‌تخمکی هنگامی ایجاد می‌شوند که یک تخمک واحد با یک اسپرم واحد بارور می‌شود، سپس تقسیم می‌شود و دو نوزاد ایجاد می‌کند. این دوقلوها جنسیت مشابهی دارند و ژن‌ها و خصوصیات جسمی‌شان مانند هم است.

دوقلوهای غیر همسان یا دوتخمکی هنگامی ایجاد می‌شوند که دو تخمک جداگانه هرکدام با یک اسپرمم متفاوت بارور می‌شوند و همراه با هم در رحم رشد می‌کنند.

این نوع دوقلوها می‌توانند جنسیت‌های مشابه یا متفاوت داشته باشند و با اینکه همراه هم متولد می‌شوند، شباهتشان در حد دو خواهر یا دو برادر است.

در مورد دوقلوهای نیمه- ناهمسان (یک‌ونیم‌تخمکی)، تصور بر این است که تخمک پیش از تقسیم شدن، هم‌زمان به‌وسیله دو اسپرم بارور می‌شود.

اگر یک تخمک با دو اسپرم بارور شود، نتیجه ایجاد سلولی است که سه جفت کروموزوم دارد، نه دو جفت معمول- یکی از طرف مادر و دوتا از طرف پدر. پژوهشگران می‌گوید وجود سه جفت کروموزوم به‌طورکلی با حیات ناسازگار است و رویان‌ها معمولاً زنده باقی نمی‌مانند.

در این مورد خاص به نظر می‌رسد پس از ترکیب شدن دی‌ان‌ای یک تخمک و دو اسپرم و تقسیم سلول حاصل سه رویان به وجود آمده است دو رویان به اندازه کافی دی‌ان‌ای تخمک و  دی‌ان‌ای اسپرم داشته‌اند که رویان‌های زنده ایجاد کنند و رویان باقیمانده که تنها دی‌ان‌ای اسپرم داشته است، زنده نمانده است.

در نهایت این پسر و دختر از لحاظ دی‌ان‌ای مادری ۱۰۰ درصد همانند هم بودند، اما از لحاظ دی‌ان‌ای پدری ۷۸ درصد همانندی داشتند.

پزشکان به خاطر ترکیب عجیب دی‌ان‌ای از دو اسپرم درباره احتمال آسیب‌پذیری این دوقلو به سرطان‌های اندام‌های تناسلی نگران بوده‌اند.

در طول سال‌های بعدی به علت تغییرات مشکوک، تخمدان‌های دختر خارج شدند و بیضه‌های پسر هم از لحاظ  بروز سرطان احتمالی تحت نظر هستند.

هویت این دوقلوها افشا نشده است.

کد خبر 433410

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha