همشهری آنلاین: یک ماه پس از انتشار خبر پایان همکاری گروه تجاری من، یک زوج نیکوکار فعال در سلیکیون ولی آمریکا برای پنج سال مسئولیت حمایت مالی از جایزه معتبر ادبی من بوکر را بر عهده گرفتند.

مايكل موريتس و الكس فرگوسن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، همکاری گروه تجاری من با جایزه ادبی بوکر پس از ۱۸ سال روز اول ژوئن ۲۰۱۹ به پایان می‌رسد و از سال آینده بنیاد خیریه مایکل موریتس و همسرش هریت هیمن به نام کرنک‌ستارت جایگزین آن می‌شود. برخلاف گروه من که نام خود را به جایزه بوکر افزوده بود، بنیاد کرنک‌ستارت و مدیران آن قصد ندارند چنین کاری کنند و معتبرترین جایزه ادبی بریتانیا از سال ۲۰۲۰ با همان نام پیشین بوکر به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

قرارداد موریتس و هیمن با مدیران بنیاد بوکر پنج سال اعتبار دارد و بر اساس یکی از بندهای آن، با توافق دو طرف می‌تواند تمدید شود. بوکر همچنان به کتاب و نویسنده برگزیده ۵۰ هزار پوند جایزه نقدی می‌دهد و تمام کتاب‌هایی که به زبان انگلیسی در بریتانیا منتشر شده باشند، می‌توانند برای به دست آوردن آن رقابت کنند. جایزه بوکر بین‌المللی هم ۲۵ هزار پوند ارزش دارد و مبلغ نقدی آن بین نویسنده و مترجم (به زبان انگلیسی) قسمت می‌شود.

موریتس سرمایه‌داری بریتانیایی است که ارزش دارایی‌اش به حدود ۳.۴ میلیارد دلار می‌رسد. او همراه همسرش هیمن (نویسنده آمریکایی) سال ۲۰۰۰ بنیاد خیریه کرنک‌ستارت را راه‌اندازی و در ۲۰۱۲ حدود ۷۵ میلیون پوند به دانشگاه آکسفورد کمک کردند تا هزینه حمایت از تحصیل دانشجویان مستعد بی‌بضاعت شود. موریتس ۶۴ ساله در ولز به دنیا آمد، در آکسفورد درس خواند و این روزها در سان فرانسیسکو زندگی و کار می‌کند.

موریتس سال‌ها خبرنگار هفته‌نامه تایم بود و یک زندگینامه برای استیو جابز و شرکت اپل نوشت. او بعدها سرمایه‌اش را به حوزه فناوری برد و در ۱۹۸۶ حدود ۲۵ میلیون دلار در استارت‌آپی سرمایه‌گذاری کرد که پایه و اساس راه‌اندازی شرکت گوگل در ۱۹۹۹ شد. یکی از تازه‌ترین آثار موریتس در مقام نویسنده همراهی با سر الکس فرگوسن، سرمربی پیشین تیم فوتبال منچستریونایتد در نگارش کتاب «رهبری» بوده است.

برآورد کارشناسان حاکی از آن است که موریتس و هیمن در مجموع رقمی کمتر از دو درصد درآمد و دارایی‌های خود را صرف امور خیریه و انسان‌دوستانه کرده‌اند و ۷۵ هزار پوند هزینه سالانه دو جایزه ادبی بوکر عملا در حساب بانکی آنها رقمی محسوب نمی‌شود.

کد خبر 433309

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha