مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: نوعی ناهماهنگی در کمربند مرزی منظومه شمسی این احتمال را به وجود آورده است که منظومه شمسی دارای ۹ سیاره است که به دور خورشید می‌چرخند.

سیاره نهم
پس از آنکه دانشمندان در سال ۲۰۰۶ سیاره پلوتو را هشتمین سیاره در منظومه شمسی نامیدند، گروهی از دانشمندان به مطالعه درباره احتمال یافت سیاره‌های دیگر در منظومه شمسی پرداختند.
برخی گمانه زنی‌ها حاکی از این است که سیاره‌ای غول پیکر در لبه منظومه شمسی وجود دارد که کارشناسان لقب سیاره نهم را به آن داده‌اند.
  • دلایل محققان برای وجود سیاره مخفی در منظومه شمسی

ایده وجود سیاره نهم در سال ۲۰۱۶ به وسیله دو دانشمند مطرح شد، آن‌ها اعتقاد دارند که سیاره نهم دورتر از سیاره پلوتو قراردارد، علت گمانه زنی درباره ا حتمال وجود سیاره نهم به ایجاد نوعی نیروی در کمربند کوئیپر باز می‌گردد.
دربخش‌هایی از این کمربند قرار گیری خرده سیارک‌ها و سایر جرم‌های آسمانی دارای نوعی زاویه منحصربه فرد هستند که کارشناسان علت آن را نتیجه گرانش ناشی از یک سیاره ناشناخته و مخفی می‌دانند.
گروهی دیگر از کارشناسان به هم ریختگی غیرعادی در این کمر را ناشی از گرانش سایر اجرام سماوی، چون سنگ‌های بزرگ از جنس یخ و یا سایر جرم‌ها می‌دانند و به گفته آن‌ها احتمال وجود سیاره یک در ۵۰۰ است.
محققان طرفدار فرضیه وجود سیاره نهم اعتقاد دارند سیاره سنگی ۱۰ برابر بزرگ‌تر از زمین است و امکان دارد در فاصله ۶۰۰ واحد نجومی (AU) قرار داشته باشد.


یک واحد AU برابر با فاصله متوسط بین زمین تا خورشید است.
مطالعه‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد جرم سیاره نهم به احتمال زیاد کوچک‌تر از تخمین پیشین است، تحقیق‌های جدید نشان می‌دهند جرم سیاره می‌تواند تنها ۵ برابر جرم کره زمین باشد و در حدود ۴۰۰ واحد نجومی AU از خورشید قرار داشته باشد.


کارشناسان اعلام کرده‌اند در سال‌های اخیر پژوهش‌های فراوانی درباره سیاره‌های منظومه شمسی و نیز سیاره‌های فراخورشیدی و خورشیدهای آن‌ها انجام شده است؛ این پژوهش‌ها نشان می‌دهند تعداد زیاد کره سنگی مشابه کره زمین وجود دارند که احتمال یافت حیات بر روی آن‌ها یا امکان زندگی برای انسان‌ها در سال‌های آینده بر روی آن‌ها وجود دارد.
محققان امیدوار هستند با توسعه فناوری و پیشرفت‌های علمی در کنار استفاده از تلسکوپ‌ های زمینی و فضایی در دهه آینده احتمال وجود سیاره نهم قطعی شود.
 باشگاه خبرنگاران جوان،
منبع:Newatlas
کد خبر 433211

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha