چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: تک درنای سفید سیبری که در ایران با نام امید شناخته می‌شود امسال پس از ۹۷ روز اقامت در مازندران، سه روز زودتر از سال گذشته از این استان به سمت سیبری مهاجرت را آغاز کرد.

درنا

به گزارش ایرنا، به گفته مسئولان محیط زیست شهرستان فریدونکنار که میزبان درنای سفید سیبری هستند، امید ظهر سه‌شنبه به پرواز درآمد که انتظار می‌رفت بازگردد، اما این چنین نشد و درنای سیبری مازندران، فصل مهاجرت خود را آغاز کرد.

رئیس اداره محیط زیست فریدونکنار گفت: انتظار می‌رفت با توجه به بارندگی هوا و استمرار سرما در مازندران، امید برای مدت بیش‌تری در استان بماند که چنین نشد.

یاسر سالار افزود: سال گذشته امید ۱۰۰ روز مهمان مازندران بود، اما امسال این مهمانی سه روز کوتاه‌تر شد.

نسل درنای سفید از میان ۱۵ گونه درنای موجود، در حال انقراض است. این گونه درناهای سیبری به جز سال های ۸۸ و ۹۴ در تمامی نیم قرن گذشته مازندران را مقصد زمستان‌گذرانی خود انتخاب کرد.

دُرنای سیبری که امید از گونه آنهاست و با نام علمی 'گروس لئوکوجرانوس Grus leucogeranus ' شناخته می‌شود، پرنده‌ای در معرض خطر انقراض از خانواده درناهاست که قدی نزدیک به یک ‌و نیم متر دارد و فاصله دو بال آن بیش از ۲ متر است. این درنا بدنی یکدست سفید با پاهای بلند سرخ ‌رنگ دارد و منقار بلند سیاهی روی صورت قرمز رنگ آن نشسته‌ است.

درنای سیبری به طور تاریخی به سه جمعیت اصلی شرقی ، غربی و مرکزی تقسیم می‌شود. جمعیت مرکزی این گونه منقرض شده است و جمعیت غربی هم به گفته کارشناسان محیط زیست در صورت مرگ امید به طور قطعی منقرض خواهد شد.

جمعیت شرقی درنای سیبری که در واقع تنها گروه باقی مانده از این گونه است، تابستان را در شرق سیبری زادآوری کرده و برای زمستان‌گذرانی به شرق چین می‌رود. از اعضای این گروه بیش از سه هزار قطعه باقی‌ مانده است . زیستگاه زمستانی تقریبا تمامی جمعیت این گونه دریاچه پویانگ در چین و اطراف آن است.

همه ساله در زمستان ۱۵۰ گونه پرنده زمستان‌گذران با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار بال به تالاب و آببندان‌های مازندران از جمله تالاب بین‌المللی میانکاله و فریدونکنار می‌آیند.

کد خبر 433075

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha