همشهری آنلاین: در دومین نشست کمیته تخصصی محیط زیست و توسعه پایدار کلانشهرهای کشور بر لزوم یک حرکت همه جانبه، عملیاتی، توام با خردورزی و همکاری جهت حل بحران‌های محیط زیستی کشور تاکید شد.

انرژي‌هاي تجديدپذير

به گزارش ایسنا، دومین نشست کمیته تخصصی محیط زیست و توسعه پایدار کلانشهرهای کشور با محوریت استفاده از منابع تجدیدپذیر و بهینه‌سازی مصرف انرژی با حضور عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار، دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران و مسئولین مدیریت شهری کلانشهرهای کشور برگزار شد.

ناهید خداکرمی - عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری - با اشاره به لزوم ایجاد یک تفکر همسان در کل کشور گفت: متاسفانه در ۲۰ سال اخیر منفعت‌طلبی انفرادی جای منفعت‌طلبی اجتماعی را گرفته و رفاه و ثروت‌آفرینی با تخریب محیط زیست همراه بوده که در زمان حاضر تاثیرات آن به‌تدریج قابل مشاهده است. به عنوان مثال می‌توان به از بین رفتن بیش از ۱۰۰ هکتار از باغات تهران اشاره کرد.

وی با اشاره به موضوع تولید آسفالت متخلخل از پلاستیک به عنوان یکی از اقدامات کشور آلمان در حوزه محیط زیست، گفت: باید با استفاده از مهارت‌ها و استعدادهای مردمان محلی هر شهر و با بهره‌گیری از ظرفیت محیطی آن و خلق ایده‌های نو، ثروت‌آفرینی کنیم و سطح رفاه جامعه را افزایش دهیم.

خداکرمی با تاکید بر لزوم استفاده از فضای مجازی در بهره‌گیری از تجارب و الگوهای جهانی در مدیریت شهری بر مبنای موقعیت جغرافیایی هر شهر، گفت: باید یک حرکت همه جانبه فارغ از نوشته‌ها و سخنرانی‌ها، به‌صورت عملیاتی داشته باشیم تا با خردورزی و همکاری یکدیگر، کشور را از این بحران‌های محیط زیستی خارج سازیم.

صدرالدین علی‌پور- مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار- با اشاره به استقبال شهردار تهران از تشکیل کمیته تخصصی محیط زیست و توسعه پایدار کلانشهرهای کشور، گفت: هدف از برگزاری این نشست، تبادل تجربیات و دانش محیط زیستی با توجه به موقعیت جغرافیایی هر کلانشهر است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر بحران‌های محیط زیستی در بخش‌های مختلفی نظیر مصرف بیش از حد منابع آب، انرژی و مدیریت پسماند کشور را فرا گرفته است بنابر این نیاز است تا شهرداری‌ها پیشگام شوند و به‌صورت مستقیم ورود پیدا و از دانش صاحبنظران، اساتید و تجارب جهانی نیز در این زمینه استفاده کنند.

علی‌پور افزود: با توجه به وسعت مشکلات محیط زیستی در کشور، تداوم چنین ارتباطات موثری مد نظر است تا در نهایت بتوانیم شاهد تغییرات گسترده و موثری در سطح شهرها باشیم.

وی با تاکید بر اهمیت تبدیل نتایج حاصل از این نشست‌ها به صورت دستورالعمل و اجرایی کردن آن‌ها در سطح شهر گفت: مجموع فرایندهای صورت گرفته در حوزه محیط زیست باید منجر به ارتقای کیفیت زندگی و شاخص‌های محیط زیست شهری شود.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار در ادامه اظهار کرد: ایران حدود چهار برابر نُرم جهانی انرژی مصرف می‌کند اما هیچ اقدام منسجمی در این حوزه به‌ویژه در ساختمان‌ها صورت نگرفته و کشور با بحران مصرف انرژی روبرو است.

وی با بیان این که در مجموعه شهرداری تهران بیش از ۲۶ نیروگاه خورشیدی داریم که با استفاده از انرژی تجدیدپذیر و تزریق آن به شبکه سراسری، به مدیریت مصرف انرژی کمک می‌کند، گفت: طراحی و راه‌اندازی سامانه پایش آنلاین انرژی و مانیتورینگ هوشمند موتورخانه‌ها، تعیین و ارتقای برچسب انرژی ساختمان و تدوین اطلس جامع انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله اقدامات اجرا شده و در حال اجرا توسط این اداره کل است.

علی‌پور افزود: با توجه به این که در حوزه محیط زیست متخصصان بسیار زیادی داریم اما میان تئوری تا عمل، فاصله معناداری وجود دارد که در این زمینه نیازمند حمایت شورای اسلامی شهر تهران هستیم تا این فاصله کاهش پیدا کند و به اجرا برسد.

در این نشست زهرا نژاد بهرام عضو و رئیس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران بی‌توجهی به طرح‌های توسعه شهری و استفاده نکردن از انرژی‌های تجدیدپذیر را به عنوان دو مولفه تاثیرگذار در وقوع بحران‌های محیط زیستی دانست و گفت: در ساخت و سازهای شهر تهران باید از الگوهای مبتنی بر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر متناسب با اقلیم بهره برد.

کمال مرادی - دبیرکل مجمع کلانشهرهای ایران - نیز گفت: اقدامات تخصصی و فنی که به منظور حل معضلات و مشکلات محیط زیستی در حوزه مدیریت شهری اجرا می‌شوند باید با کمک وزارت کشور به قانون تبدیل شوند و به عنوان یک سند فرادستی معتبر برای کل کشور منظور شود.

در انتهای نشست ضمن معرفی اقدامات و فعالیت‌های اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار جهت مدیریت مصرف انرژی و ارائه راهکارهای لازم به منظور حل موانع و چالش‌ها در این زمینه، مسئولان هر یک از کلانشهرهای کشور اقدامات و فعالیت‌های خود در حوزه محیط زیست به ویژه مدیریت مصرف انرژی مانند شاخص‌های پایداری انرژی، راهکارهای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان‌ها و غیره را جهت اشتراک‌گذاری تجارب ارائه کردند.

در این نشست مقرر شد مباحث مدیریت انرژی به صورت سالانه در نشست کمیته محیط زیست کلانشهرهای کشور مورد ارزیابی، بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

در ادامه این نشست، بازدیدی از نیروگاه خورشیدی ۳۰ کیلوواتی منطقه ۹ به عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی ساختمان‌های شهرداری تهران که با تزریق انرژی خورشیدی به شبکه برق شهری منجر به کاهش انتشار ۲۳ تن مونواکسیدکربن در سال می‌شود، با حضور سید علی مفاخریان - شهردار این منطقه - به عمل آمد.

این نشست با دو پنل لزوم توجه به امر مدیریت انرژی و بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها و محیط شهری همچنین کاربرد و استفاده از انرژی تجدیدپذیر در مدیریت شهری برگزار شد.

در پنل اول به ارائه عملکرد و اقدامات شهرداری تهران در خصوص بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان و در زمینه اجرای مصوبه الزام شهرداری تهران به اصلاح الگوی مصرف، معرفی ویرایش جدید مبحث ۱۹ و سازمان‌های دارای مسئولیت، ارائه مدل‌سازی فنی اقتصادی بام سبز در یک ساختمان و معرفی بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های شهر تهران پرداخته شد.

عملکرد و اقدامات شهرداری تهران در خصوص توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و بررسی مشکلات و چالش‌های اجرایی و ارائه تجربیات در این زمینه، انرژی شهری، الزام شهرداری تهران به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، اهداف و سیاست شورا در خصوص لزوم ایجاد ارتباط بین کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر در حوزه شهر و معماری ساختمان و خرید تضمینی برق از منابع تجدیدپذیر مانند نیروگاه‌های کوچک خورشیدی و بادی از جمله موارد مطرح شده در پنل دوم است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، در پایان این نشست از کلانشهرهای مشهد و اصفهان در حوزه مدیریت شهری، معاونت حمل و نقل و ترافیک و سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، شهرداری مناطق ۵ و ۷ در حوزه بهینه‌سازی انرژی‌های تجدیدپذیر، شهرداری مناطق ۴ و ۱۸ در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی و شهرداری مناطق ۶ و ۹ در حوزه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 433062

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha