شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به پزشکان هشدار داد که گروهی از داروهای مورد استفاده در درمان صرع، میگرن و سایر بیماری‌ها ممکن است باعث افزایش خطر بروز افکار و رفتار خودکشی شوند.

به گزارش خبرگزاری‌ها FDA در بیانیه‌ای که بر روی وب‌سایت خود قرار داد، اعلام کرد بیمارانی که داروهای ضدصرع مصرف کرده بودند، دوبرابر بیشتر از بیمارانی که دارونما دریافت کرده بودند، در معرض خطر افکار و رفتار خودکشی بودند. (0.43 درصد در مقابل 0.22 درصد)

به گفته FDA این خطر معادل قرارگرفتن 2 بیمار بیشتر در معرض خودکشی در هر 1000 بیمار دریافت کننده داروی ضدصرع نسبت به  افراد دریافت‌کننده دارونما است.

بنابر اعلام FDA این سازمان در حال مذاکره با شرکت‌های تولیدکننده این داروها است تا اطلاعات جدید را در بروشورهای آنها بگنجانند.

داروهای ضدصرع علاوه بر صرع برای انواع مختلفی از بیماری‌ها ار جمله میگرن، برخی از اختلالات درد عصبی و بیماری‌های روانی مانند اختلال دوقطبی که خودشان خطر خودکشی دارند، به کار می‌روند. [صرع ممکن است خطر خودکشی را بالا ببرد]

FDA بر مبنای داده‌های به دست آمده از  حدود 200 تحقیق از سال 2005 به بعد در مورد 11 داروی ضدصرع که برخی از آنها ده‌ها سال است در بازار دارویی موجودند، از جمله نوروتونین ساخت شرکت فایزر، تگرتول ساخت شرکت نوارتریس ای‌جی و دپاکوت ساخت شرکت ابوت به این نتایج رسیده است.

این تجزیه و تحلیل 27863 بیمار را در گروه دریافت‌کننده دارو و 16029 بیمار در گروه دارونما به دست آمده‌‌اند. در گروه دریافت‌کننده دارو 4 مورد خودکشی رخ داده بود و در گروه دارونما موردی از خودکشی گزارش نشده بود.

FDA در بیانیه‌اش خطاب به پزشکان از آنها خواسته است:
- این خطر را در برابر نیاز بیمار به دارو قرار دهند.
- به بیماران و خانواده‌های‌شان در مورد این خطر توضیح دهند تا آنها از احتمال بروز تغییرات خلقی آگاه باشند.
- اطمینان حاصل کنند بیماران و خانواده‌های‌شان می‌دانند که در صورتی بروز علائم هشداردهنده رایج خودکشی مانند صحبت‌‌کردن یا فکرکردن در مورد صدمه‌زدن به خود، داشتن اشتغال فکری با مرگ، انزوا، افسرده‌شدن یا بدترشدن افسردگی و بخشیدن دارایی‌های مورد علاقه باید با دکتر تماس بگیرند.

یک سخنگوی FDA در این باره گفت بیماران پیش از تغییردادن داروهای ضدصرع خود باید با دکترشان مشورت کنند. قطع کردن ناگهانی این داروها ممکن است به بروز تشنج بینجامد.

کد خبر 43303

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز