چهارشنبه ۵ دی ۱۳۸۶ - ۰۵:۳۸
۰ نفر

پریسا شبانی :‌ درحالی که هنوز اخباری از داروی ایرانی ایدز موسوم به آیمود در رسانه‌های معتبر دنیا به چشم نمی‌خورد، هفته گذشته خبر تأیید یک داروی جدید برای بیماران ایدزی در راس اخبار پزشکی رسانه‌های اروپایی قرار گرفت.

 خبر این بود: نخستین داروی مقابله با ویروس اچ‌آی وی که مصرف روزانه یک عدد آن کافی است توسط مقام‌های اروپایی تأیید شده است. خبرگزاری‌ها تأیید این دارو موسوم به «آتریپلا» را به منزله انقلابی در مبارزه با ویروس عامل بیماری ایدز دانستند و نوشتند کنترل این بیماری با تنها روزانه یک قرص ، تحولی چشمگیر است، درحالی‌که گفته می‌شود داروی ایرانی ایدز اثر بسیار شگفت‌انگیزتری دارد و 21 ماه پایدار است و یعنی بیمار با مصرف آیمود تا 21 ماه نیاز به داروی دیگری ندارد.

تا سال 1996 کسانی که از داروهای اچ‌ آی وی استفاده می‌کردند مجبور بودند روزانه تا 30 قرص با شکم خالی در مقاطع مختلف روز مصرف کنند، اما در سال‌های اخیر، رژیم دارویی برای بیماران آلوده به ویروس ایدز شامل مصرف روزانه چند قرص است که محققان سعی دارند همین را هم کمتر و کمتر کنند.

مقایسه اثرات آیمود و آتریپلا هم جالب است. در خبرها آمده که آتریپلا باعث کاهش فعالیت ویروس شده اما مانع انتقال ویروس نمی‌شود. در مورد آیمود هم گفته شده که این داور ضد ویروس نیست و فقط باعث تقویت و افزایش سامانه ایمنی بدن می‌شود و البته عمر بیمار را حداقل 5 سال افزایش می‌دهد.

 همچنین ادعا شده که آیمود اثرات جانبی ندارد و 15 درصد ایمنی بدن را افزایش می‌دهد. مجری طرح داروی ایدز هفته گذشته تأکید کرد کشف این دارو کار گروهی بوده است و بیش از 100 محقق و 15 مرکز دانشگاهی و تحقیقاتی روی این طرح طی 7 سال کار کرده اند. او همچنین ادعا کرد کشورهای مختلفی درخواست همکاری برای استفاده از این دارو را مطرح کرده‌اند.

 اما آتریپلا ترکیب 3 دارو است که از قبل وجود داشته است و تولید آن حاصل همکاری 3 شرکت رقیب داروسازی Gilead Sciences Bristol-Myers Squibb وMerck است. این دارو ژوئیه سال گذشته در آمریکا مجوز گرفته بود و اکنون برای نیمی از کل بیمارانی که به تازگی به ویروس اچ‌ آی وی مبتلا شده‌اند تجویز می‌شود، اما اکنون، تأیید آتریپلا توسط کمیسیون اروپایی باعث شده امکان تجویز آن در کشورهای آلمان، اتریش و انگلیس هم به وجود آید.

دکتر سایمون پورتماوت، از فعالان مبارزه با اچ‌آی وی در مورد این دارو به بی‌بی‌سی گفته است: این پیشرفتی بزرگ برای بیماران است و اچ‌آی وی را تقریبا (یک بیماری) عادی می‌کند. او همچنین ادعا نکرده که این دارو بدون عوارض است و گفته با توجه به اینکه عناصر آتریپلا قبلا استفاده شده می‌توان عوارض جانبی آن را پیش‌بینی کرد: احتمالا بیش از نیمی از بیماران در ابتدا کمی سرگیجه می‌گیرند، یا خواب‌های آشفته می‌بینند، یا دچار بدخوابی می‌شوند، اما در مجموع این دارو خیلی خوب تحمل می‌شود.

 پل کارتر قائم مقام ارشد شرکت داروسازی گیلیاد، یکی از شرکت‌های سازنده این دارو هم گفته: تلاش برای قرار دادن 3 قرص در یک قرص روند خیلی بی‌دردسری نیست، اما به هرحال ما پیش‌بینی می‌کنیم که در سراسر اروپا، آتریپلا با بهایی در حد مجموع عناصر تشکیل دهنده آن در دسترس قرار گیرد. همزمان، شرکت مِرک هم در تلاش برای در دسترس قرار دادن این دارو برای بیماران در آفریقا با بهایی پایین پیشقدم شده است.

کد خبر 40084

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز