همشهری آنلاین: تحقیق جدید نشان می‌دهد سلامت مو می‌تواند نشانه وضعیت ویتامین D بدن باشد.

ویتامین دی

به گزارش خبرنگار مهر، به گفته محققان، درحالیکه یک آزمایش خون ساده می‌تواند میزان ویتامین D بدن را نشان دهد، اما میزان رشد مو به اندازه حدود یک سانتی متر در ماه می‌تواند نشانه وضعیت ویتامین D بدن در طول چندین ماه باشد.

«لینا زگاگا»، سرپرست تیم تحقیق از دانشکده ترینیتی دوبلین ایرلند، در این باره می‌گوید: «ویتامین D به طورمداوم با رشد مو در آن تجمع می‌یابد. هر چقدر میزان ویتامین D خون بالا باشد، تجمع آن در مو بیشتر خواهد بود.»

وی در ادامه می‌افزاید: «آزمایش براساس نمونه مو می‌تواند پزشک را از لحاظ اندازه‌گیری میزان ویتامین D در طول زمان کمک کند.»

به گفته متخصصان، سلامت مو تنها با کمبود ویتامین D مرتبط نیست، بلکه شرایط دیگری نیز می‌توانند با آن مرتبط باشد.

  • کم کاری تیروئید: این مشکل می‌تواند موجب بیحالتی و خشکی مو شود. کم کاری تیروئید می‌تواند عامل بروز سایر تغییرات در بدن از جمله اضافه وزن نیز باشد.
  • پسوریازیس: این بیماری بر روی پوست فرق سر به شکل تکه‌های ضخیم فلسی شکل بروز می‌کند. همچنین می‌تواند موجب ریزش مو و در نهایت طاسی شود.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک: تغییرات هورمونی پس زایمان تا مدتها با تغییر در بافت و حجم مو مرتبط هستند. بیماری سندرم پلی کیستیک هم می‌تواند موجب ریزش شدید مو و نازک شدن تارهای مو شود.
  • دیابت: ریزش مو و طاسی از عوارض دیابت هستند، چراکه بدن در این حالت قادر به استفاده از مواد مغذی دریافت شده از مواد غذایی نیست.
  • کمبود پروتئین: مو عمدتا از پروتئین تشکیل شده و کمبود پروتئین ریسک بروز مشکلات مرتبط با مو را افزایش می‌دهد.
  • بیماری قلبی: گزارشات بیان می‌کند طاسی با الگوی مردانه و خاکستری شدن زودهنگام مو با ریسک بیماری قلبی قبل از سن ۴۰ سالگی مرتبط است.
کد خبر 432952
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha