همشهری آنلاین: اگر هنگامی که سیگار می‌کشید، دنیا به نظرتان خاکستری و مه‌آلود می‌آید، ممکن است خیال به سرتان نزده باشد.

smoking

به گزارش هلث‌دی نیوز پژوهشگران می‌گویند سیگار کشیدن شدید واقعاً ممکن است به دیدن رنگ‌ها و سایه‌روشن‌ها آسیب بزند.

پژوهشگران در این بررسی ۷۱ فرد سالم را که در طول زندگی‌شان کمتر از ۱۵ سیگار در روز کشیده بودند و ۶۳ نفر را که بیش از ۲۰ سیگار در روز کشیده بودند را مقایسه کردند. این افراد در سنین بین ۲۵ تا ۴۵ بودند و بینایی طبیعی یا تصحیح‌شده به طبیعی داشتند.

در سیگاری‌های شدید تغییرات قابل‌توجهی در بینایی رنگی قرمز- سبز و آبی- زرد به وجود آمده بود و این افراد همچنین مشکل بیشتری در شناسایی سایه‌روشن‌ها و رنگ‌ها نسبت به افراد غیر سیگاری داشتند.

این پژوهشگران از دانشگاه راتگرز آمریکا می‌گویند نتایج بررسی‌شان نشان می‌دهد مصرف مفرط سیگار قرار گرفتن درازمدت به دود سیگار محیطی می‌تواند بر توانایی‌های بینایی تأثیر بگذارد و از یافته‌های پیشین درباره تأثیر زیان‌بار سیگار کشیدن بر پردازش بینایی در افراد معتاد به سیگار حمایت می‌کند.

به گفته این پژوهشگران دود سیگار حاوی ترکیبات متعددی است که برای سلامتی زیان‌بار است و با کاهش ضخامت لایه‌های مغزی و ضایعات مغز در نواحی مربوط به پردازش اطلاعات بینایی ارتباط دارد.

بررسی‌های پیشین نیز تأثیر سیگار کشیدن را بر دو برابر شدن احتمال دچار شدن به عارضه «تحلیل لکه زرد شبکیه چشم مربوط به سن» (یکی از عوامل شایع نابینایی در سنین بالا) و به عنوان عاملی بر زرد شدن و التهاب عدسی چشم نشان داده‌اند.

نیکوتین و سیگار کشیدن به دستگاه گردش خون آسیب می‌زند و این یافته‌ها هم نشان می‌دهد رگ‌های خونی و سلول‌های عصبی در شبکیه چشم آسیب می‌بینند.

به گفته این پژوهشگران یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که در پژوهش‌ها در زمینه مشکلات بینایی در سایر گروه‌های افراد باید میزان سیگار کشیدنشان را هم در نظر گرفت.

نتایج این بررسی در ژورنال Psychiatry Research منتشر شده است.

کد خبر 432916

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha