مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر بهداشت گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سال آینده کمبود داروهای اساسی را نخواهیم داشت.

سعید نمکی

به گزارش ایرنا، سعید نمکی،  در حاشیه نشست دولت در جمع خبرنگاران درباره قیمت داروها در داروخانه‌ها که افزایش چشمگیری داشته است، اظهار داشت: قیمت دارو فقط افزایش سنواتی است، اصلا نگذاشتیم قیمت دارو افزایش یابد و اگر جایی بیش از قیمت ۹ تا ۱۰درصد میانگین افزایش قیمت دارو در سال ۹۷ بوده است، تقاضا می‌شود به سازمان غذا و دارو یا دفتر بنده اطلاع دهند. هرکس هر دارویی داخلی و خارجی را فراتر از میانگین اعلام شده به بیمار بدهد، متخلف است و ما این را نمی‌پذیریم.

نمکی در پاسخ به این سوال که برای سال آینده افزایش قیمت دارو را شاهد خواهیم بود، اظهار داشت: این افزایش فقط در حد افزایش سنواتی قیمت‌ها خواهد بود یا در مورد داروی وارداتی اگر افزایش داشته باشیم زیر ۱۰درصد است، اگر چه تلاش می‌کنیم داروهای وارداتی را به سمت تولید داخل ببریم. در مورد داروهای ساخت داخل آنچه که کمیسیون‌های قانونی نظر می‌دهند، معمولا زیر ۱۰ درصد افزایش است.

وی خاطرنشان کرد: برای افزایش تعرفه‌های پزشکی در بخش بیمه تکمیلی که یک بحث مجزا است و در شورای عالی بیمه مطرح نمی‌شود اما در رابطه تعرفه‌های خدمات پزشکی برای بیمه‌های پایه سعی خواهیم کرد پرداخت از جیب مردم در سال آینده نسبت به امسال کمتر شود. تلاش می‌شود این پرداختی‌ها بیشتر از سوی دولت باشد.

  • تل انبار دارو در داروخانه‌ها غیرمنطقی است

وزیر بهداشت درباره کمبود داروها و میزان ذخیره داروها از دو تا سه ماه در داروخانه ها نیز گفت: قرار نیست در داروخانه ها، داروها را ۶ ماه تا یکسال تل انبار کنیم. وقتی نظام دارویی مستمر و تولید بجا و واردات درست داشته باشیم تل انبار کردن دارو برای یکسال در داروخانه ها یکی از غیراقتصادی ترین و غیرمنطقی ترین شیوه ها است برای اینکه هم منابع فروشنده را بلوکه کرده و هم نیازهای مملکت درست توزیع نمی شود.

وی ادامه داد: وقتی یک دارو در یک داروخانه تل انبار شود، در جایی دیگر از مملکت ممکن است ذخیره یک ماه را داشته باشد، این را سازمان غذا و دارو به گونه ای هدایت می کند که بین سه تا چهار ماه داروخانه ها ذخیره دارو را داشته باشند. تلاش می کنیم رکود دارو و سرمایه را بیشتر از این نداشته باشیم.

نمکی اضافه کرد: ضمن اینکه نظام توزیعی را طراحی می کنیم که دارو در اسرع وقت به دست بیمار برسد. در سال آینده با برنامه ریزی های انجام شده چیزی به نام کمبود داروهای اساسی را مطلقا نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: قانون بودجه سال ۹۸ در مجلس شورای اسلامی در حال تصویب است ما در حد تورمی که در بودجه دیده ایم، برای بخش دولتی بیشتر از آن را نمی توانیم ببینیم. برای این موضوع برنامه ریزی می کنیم که امیدواریم با برنامه ریزی به موقع اعلام می کنیم.

  • رقم اعلامی فرار مالیاتی پزشکان درست نیست

وی درباره مالیات پزشکان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی از سوی پزشکان وجود دارد، گفت: این رقم درست نیست و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرده است که درست نیست، اکنون رقم درستی نداریم در اینکه در همه قشرها فرار مالیاتی داشته باشیم وجود دارد.

نمکی اضافه کرد: نمی‌توان فرار مالیاتی را انکار کرد، اما به طور یقین می‌گوییم که این رقم، رقم درستی نیست. امیدواریم رقم واقعی را به دست بیاوریم.

وی در پاسخ به این سوال که در فضای مجازی به نقل از وزیر بهداشت مطرح شده که سال آینده از نظر دارویی سال سختی خواهد بود، نیز تصریح کرد: برای دارو هرگز نگفته ام سال سختی است بلکه از نظر اقتصادی گفتم. چون سال ها سازمان برنامه و بودجه را مدیریت می‌کردم به همین دلیل به همکاران توصیه کردم سال آینده کمربندتان را باید سفت‌تر ببندید چون باید هزینه کرد منطبق بر درآمدهای کمتر کشور باشد تا بتوانیم از این مرحله فشار تحریم هم سرافراز بیرون بیاییم.

وی ادامه داد: باید مملکت را با کمبودی مواجه نکنیم اما در رابطه با دارو و کالاهای اساسی مطلقا چنین نگرانی نداریم و هرگز هم از زبان بنده چنین سیگنالی را دریافت نکرده اند که ممکن است در سال آینده مشکل کمبود دارو و تجهیزات داشته باشیم. ما سال آینده با برنامه ریزی دقیق و منسجم و هماهنگی با بانک مرکزی و بدنه دولت داریم، چیزی به نام کمبود دارو و تجهیزات پزشکی نخواهیم داشت.

نمکی اضافه کرد: البته ممکن است برخی همکاران پزشک داروهای خارجی را نسخه کنند اما معتقدیم چون تولید داخل آن وجود دارد و تمام تست‌های لازم را پاس کرده است ضرورتی ندارد آن دارو را وارد کنیم. این را کمبود نمی‌گذاریم این بازاریابی برای بازارهای بیرونی است که با آن برخورد خواهیم کرد و برای حمایت از تولید داخل پس از پاس شدن تمام مراحل استانداردها اجازه ورود داروی مشابه و تجهیزات مشابه پزشکی را به داخل کشور نخواهیم داد.

  • طرح تحول سلامت را به شدت دنبال می کنیم

وی در پاسخ به این سوال که برای گسترش طرح تحول سلامت در سال آینده برنامه ای دارید، اظهار داشت: طرح تحول سلامت در سال آینده را به شدت دنبال خواهیم کرد و بسته هایی مانند کاهش پرداخت از جیب بیمار، ماندگاری طبیب در نقاط محروم و حمایت از بیماران صعب العلاج و سخت را در برنامه کاری داریم و امسال زیرساخت هایی که در طرح تحول نظام سلامت نیمه کاره مانده است را تمام خواهیم کرد.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما طرح تحول سلامت را با همکاران واکاوی می کنیم که بسته ها را اقتصادی تر و منطقی تری کنیم و منابع را در مناطق محروم و دوافتاده تر عادلانه‌تر توزیع کنیم.

کد خبر 432402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha