همشهری آنلاین: شصت و نهمین جشنواره فیلم برلین شامگاه شنبه به پایان رسید و هیات داوران به ریاست ژولیت بینوش جایزه خرس طلایی بهترین فیلم را به «مترادف‌ها» به کارگردانی ناداو لاپید اهدا کرد.

بازيگران چيني برنده خرس نقره برلين

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسکرین‌دیلی، «مترادف‌ها» درباره مردی جوان از سرزمین‌های اشغالی است که با رسیدن به فرانسه به جامعه و هویت خود پشت می‌کند. جایزه بزرگ هیات داوران (خرس نقره‌ای) به «به لطف خدا» به کارگردانی فرانسوا اوزون رسید. فیلم تازه فیلمساز فرانسوی درباره رسوایی آزار جنسی در کلیسای کاتولیک است و یک کشیش متهم مدت‌ها برای به نمایش درنیامدن آن در برلیناله تلاش می‌کرد.

یکی از موفق‌ترین فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره برلین ۲۰۱۹ «بدرود، پسرم» به کارگردانی وانگ شیائوشوای از چین بود که دو جایزه اصلی بخش بازیگری را گرفت. وانگ جینگچون جایزه بهترین بازیگر مرد را برد و یونگ می برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد. فیلم ماجرای پیامدهای انقلاب فرهنگی در چین و سیاست تنظیم خانواده را روایت می‌کند و داستان دو خانواده است که سرنوشت آنها در یک بازه زمانی ۳۰ ساله به هم گره می‌خورد.

فیلم آلمانی «ضدسیستم» ساخته نورا فینگشیت جایزه آلفرد بائر را به دست آورد و آنگلا شانلک برای «من در خانه بودم، اما» جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردان را برد. فیلم داستان یک دانش‌آموز ۱۳ ساله است که یک هفته ناپدید و ناگهان پیدا می‌شود و این ماجرا پرسش‌هایی اساسی برای مادر و معلم‌های او به وجود می‌آورد. خرس نقره‌ای بهترین فیلمنامه هم به موریتسیو بروچی، کلودیو جوانزی و روبرتو ساویانو برای «پیرایاها» ساخته جووانزی از ایتالیا اهدا شد.

از بخش‌های جنبی مراسم اختتامیه برلین ادای احترام به برونو گانتس، بازیگر سوئیسی بود که روز جمعه در ۷۷ سالگی از دنیا رفت. او از تحسین‌شده‌ترین بازیگران تئاتر و سینما در اروپا بود و با وجود همکاری با بزرگان سینمای آلمان چون ورنر هرتسوگ، فولکر شلوندورف و ویم وندرس، بیش از همه با ایفای نقش آدولف هیتلر در «سقوط» به یاد آورده می‌شود.

دیتر کاسلیک پس از ۱۸ سال مدیریت بر جشنواره فیلم برلین جای خود را ماریت ریسنبیک و کارلو شاتریان داد که از سال آینده همزمان با هفتادمین دوره برلیناله فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

کد خبر 431956

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha