همشهری آنلاین: متس هلگسون، فرمانده نیروی هوایی سوئد می‌گوید جنگنده «ساب گریپن E» ساخت این کشور می‌تواند ناوگان قدرتمند جت‌های رادار گریز سوخوی روسیه را بدون تکیه به تکنولوژی‌های گران‌قیمت پنهان شدن از رادار شکست دهد.

به نوشته بیزنس اینسایدر، هلگسون در یک گردهمایی در فنلاند که سوئد می‌خواهد این هواپیماهایش را به آن صادر کند، گفت: «گریپن به‌خصوص مدل ای آن برای مقابله با جنگنده‌های روسی سوخوی طراحی‌شده است. ما از لحاظ نبرد با این هواپیما کمربند سیاه داریم.»

جنگنده‌های سوخوی روسیه مانند سوخوی ۵۷ به خاطر برتری‌شان در مانورهای هوایی نسبت به جت‌های جنگنده آمریکایی و انجام حرکات نمایشی خطرناک و تهاجمی شهرت پیدا کرده‌اند، اما سوئدی‌ها می‌گویند با ساخت گریپن توانسته‌اند این برتری را خنثی کنند.

جنگنده‌های گریپن سلاح‌های قدرتمندتری ندارند و رادار گریز واقعی هم نیستند. همچنین این هواپیماها برد طولانی‌تر یا سرعت بیشتری ندارند و حتی ارزان‌قیمت‌تر از سایر جنگنده‌ها هم نیستند. اما یک مزیت دارند که آن‌ها را به کابوسی برای جت‌های جنگنده روسی بدل می‌کند.

مزیت اصلی گریپن جنگ‌افزار الکترونیکی آن است. گرچه همه هواپیماهای جنگی مدرن تا حدی توان جنگ الکترونیکی دارند، اما گریپن مدل E ساخت شرکت سوئدی ساب، از این لحاظ بر سایر هواپیماها برتری دارد.

هواپیماهای گریپن در یک آزمایش توانستند با استفاده از قابلیت‌های جنگ الکترونیکی خود توانست بدون شناسایی شدن خود را به نزدیکی یک جنگنده اروپایی تیفون نیروی هوایی آلمان برساند.

آمریکا برای شکست دادن جنگنده‌ها و موشک‌های زمین به هوای پیشرفته روسی عمدتاً بر ساختن هواپیماهای رادار گریز متکی بوده است. اما ساختن هواپیماهایی با شکل رادار گریز هزینه بسیار زیادی دارد. اگر روسیه بتواند به نحوی رمز شناسایی جنگنده‌های رادار گریزی مانند اف- ۳۵ را بشکند، این گران‌قیمت‌ترین وسیله نظامی تاریخ بی‌استفاده خواهد شد.

اما شرکت سوئدی ساب رویکردی متفاوت و ارزان‌تر را برای مقابله هواپیما و موشک‌های روسی برگزیده است که تمرکز بر جنگ‌افزار الکترونیکی است. جنگ‌افزارهای الکترونیکی را می‌تواند بدون دوباره‌سازی هواپیما ارتقا داد.

شرکت ساب قصد دارد هر دو سال یک‌بار نرم‌افزار جنگ الکترونیکی گریپن E را ارتقا دهد و به‌این‌ترتیب این هواپیما انعطاف‌پذیری بیشتری برای مقابله با چالش‌های دگرگون شونده در این حوزه پیدا می‌کند.

تنها مشکل این رویکرد این است که نمی‌توان کاملاً اطمینان داشت که جنگ‌افزارهای الکترونیکی در صحنه واقعی نبرد مؤثر خواهند بود یا نه و حتی اگر این‌گونه باشد، دشمن نیز بیکار نخواهند نشست و روش‌های برای خنثی‌ کردن آن پیدا خواهد. به‌این‌ترتیب باید به‌طور مرتب شیوه‌های جنگ الکترونیکی را روزآمد کرد.

اما سوئدی‌های می‌گویند در جنگ احتمالی میان روسیه و غرب، روسیه بیشترین تلاشش را صرف مقابله با جنگ‌افزارهای الکترونیکی آمریکا خواهد کرد تا مقابله هواپیمای گریپن E سوئد که چند دوجین بیشتر از آن‌ها تولید نشده است.

کد خبر 431404

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha