همشهری آنلاین: قامات هندی اعلام کردند که دهلی نو و تهران ۲۶ فوریه (۷ اسفند ماه) را که روز چابهار نامگذاری شده، در بندر راهبردی چابهار در ایران جشن خواهند گرفت.

بندر چابهار

به گزارش ایرنا، به نقل از نشریه اکونومیک تایمز، به گفته مقامات هندی، در مراسم گرامیداشت بندر چابهار که به صورت مشترک توسط هند و ایران برگزار خواهد شد، فرصت های تجاری و منطقه اقتصادی در چابهار مورد معرفی قرار می گیرند.

در این مراسم یک هیات بلند پایه هندی به همراه فعالان اقتصادی این کشور و مقامات ایران، افغانستان، آسیای مرکزی و روسیه شرکت خواهند کرد.

یک مقام ایرانی گفت: ایران قصد دارد در این برنامه فرصت های بندر چابهار را به تاجران، فعالان اقتصادی، شرکت های کشتیرانی داخلی و خارجی معرفی کند.

یکی از اهداف اصلی در بندر چابهار فراهم کردن شرایط برای ورود شرکت های بزرگ کشتیرانی به این بندر است.

ایران کنترل کامل اسکله شهید بهشتی در بندر چابهار را در اختیار شرکت بنادر جهانی هند قرار داده است. بندر چابهار اولین بندر خارجی است که هند کنترل آن را دست گرفته است.

این درحالی است که ماه گذشته، هند مسیر کشتیرانی میان بنادر خود و بندر چابهار را افتتاح کرد.

بر این اساس هند قصد دارد در هر دو هفته محموله های خود را از بنادر مومبای، کاندلا و موندرا به ایران ارسال کند. اولین محموله هند روز یکشنبه وارد بندر چابهار شد.

انتظار می رود افغانستان نیز در یک ماه آینده اولین محموله باری خود را از طریق بندر چابهار به هند ارسال کند.

شرکت بنادر جهانی هند در ۲۴ ماه دسامبر(سوم دی ماه) سال ۲۰۱۸ در نشست توافق سه جانبه چابهار، کنترل امور اسکله شهید بهشتی در بندر چابهار را به عهده گرفت.

همچنین در این روز مقامات ایرانی، هندی و افغان به صورت مشترک اولین دفتر هند را در منطقه آزاد چابهار افتتاح کردند.

فاز اول این بندر در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ با حضور حسن روحانی رئیس جمهور ایران و نمایندگانی از هند و سایر کشور های منطقه افتتاح شد.

بندر چابهارکه در دریای عمان قرار گرفته، دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان می کند.

دولت هند متعهد به سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه ای از جاده ها و راه آهن شده است.

سال گذشته هند دو محموله گندم را از طریق بندر چابهار به افغانستان صادر کرد. این اقدام با هدف اثبات اعتبار این مسیر و گسترش ورود محموله های جهانی پیش از فعال شدن کامل بندر چابهار انجام شد.

کد خبر 431385

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha